مقالچه

گذری بر تعالیم مسلک ازلی

هشت بهشت ادعانامه فرقه ازلی علیه بهائیت

گذری بر تعالیم مسلک ازلی

سازندگان این نحله شبه مذهبی، با چند تغییر (بی مبنا) در احکام اسلام، نبوغ! خود را آشکار کرده اند و توقع هم دارند که با این عمل، دنیایی نو بسازند! مثلاً نماز در مسلک ازلی نوزده رکعت است (صبح ۶ رکعت؛ ظهر ۳ رکعت؛ عصر ۴ رکعت؛ مغرب ۳ رکعت و عشا نیز ۳ رکعت) و اذان و اقامه نمازها نیز شکلی جدید یافته است. روزه نیز نوزده روز است که قبل از عید نوروز گرفته می شود. [۱] حج آنان هم در شهر شیراز و زادگاه علی محمد باب به جا آورده می شود. [۲] بسیار خوب، با این تغییرات چه انقلابی ایجاد می شود؟!
در این کتاب عناوینی چون حجه الله، امام زمان، دجّال، قائم آل محمد نیز آمده است که هر کدام از آن ها مصادیق خاص و خودتراشیده ای دارند. مثلاً دجال را میرزا آقاسی می دانند [۳] و معتقدند که قائم آل محمد باید سیدی باشد ایرانی که در آخرالزمان به دنیا می آید و قیام می کند و او همان علی محمد باب است. [۴] پس بین امام زمان(ع) که در قرن سوم هجری غایب شد با قائم آل محمد تفاوت وجود دارد! به عبارتی دیگر، اینان به مهدویت نوعی معتقدند نه مهدویت شخصی. [۵] سفیانی نیز در این کتاب حاج محمد کریم خان کرمانی معرفی شده است. [۶] .
کتاب “هشت بهشت”، ضمناً در زمینه تبلیغ به سود گروه و مسلک خاص از طریق دروغ پردازی و تحریف واقعیات تاریخی نیز، ید طولایی دارد. نویسندگان، مدعی اند که بزرگوارانی چون شیخ مرتضی انصاری – آن عالم فرهیخته – در پی اظهار دوستی و مودّت با این گروه بوده اند، یا حاج ملا علی کنی خود را حامی ازلی ها می دانست و حاج ملا هادی سبزواری برایشان شعر می سرود. [۷] و این در حالی است که شیخ انصاری، به روایت شاگردش، حاج میرزا نصراللَّه تراب دزفولی، در کتاب “لمعات البیان” حتی نسبت به سید کاظم رشتی احتیاط می کرد و او را لایق در تصرّف مال امام(ع) نمی دانست، [۸] چه رسد به باب و صبح ازل! حاج ملا علی کنی نیز فقیه متنفذ تهران در عصر ناصرالدین شاه بود که به گواه اسناد و مدارک موجود، از مخالفان سرسخت و پابرجای باب به شمار می رفت و نوشته او در این زمینه را می توان در کتاب “عهد اعلی… ” (از منابع بهائی و نوشته ابوالقاسم افنان) دید. حاج ملا هادی سبزواری نیز حکیم پارسا و نام آشنای شیعه در عهد ناصری است که در زندگی نامه خودنوشت خویش، بخش مربوط به ایام تحصیل در اصفهان، پایه علمی شیخ احمد احسائی را نازل شمرده و در منظومه حکمت خویش نیز، قسمت مربوط به بحث از اصالت وجود، ادعای احسائی مبنی بر اصالت داشتن وجود و ماهیت (هر دو) را خرق اجماعی ناشی از راه نیافتن به کنه مطلب دانسته است. وقتی که شخصی چون احسائی در نظر حکیم سبزواری چنین رتبتی داشته باشد، تکلیف امثال باب و ازل با آن مدعیات عجیب و غریب معلوم است!


پانویس

[۱] هشت بهشت، ص۳۷٫
[۲] همان جا.
[۳] همان، ص۲۳۲٫
[۴] همان، ص۲۵۰-۲۴۴٫
[۵] همان، ص۲۶۳-۲۶۲؛ یعنی هرکس می تواند مهدی باشد و دلیلی نیست بگوییم فقط یک نفر بخصوص (نظیر حجه بن الحسن العسکری “عج”) هم قائم و هم مهدی است.
[۶] همان، ص۲۳۲٫
[۷] همان، ص۲۸۴٫
[۸] رک: زندگانی و شخصیت شیخ انصاری قدّس سرّه، مرتضی انصاری، تهران، حسینعلی نوبان، چ۳، ۱۳۶۹، ص۱۱۰-۱۰۹٫

منبع: هشت بهشت ادعانامه فرقه ازلی علیه بهائیت، نویسنده: حمیدرضا روحانی

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن