مقالچه

ماهیت و اهداف طرح روحی ۲

طرح روحی 2

ماهیت و اهداف طرح روحی۲

مؤسسه روحی عنوان اصطلاح “همراه” را برای تمامی افرادی که در دوره های مؤسسه شرکت می نمایند ، صرف نظر از محل سکونتشان ، خواه دانشجو و یا معلم باشند استفاده می نماید. این همراهان فی الواقع همکار یکدیگرند، چونکه همه در هدف مؤسسه که استفاده از این دوره ها به جهت به اصطلاح خدمت به امرالله و رفاه و آسایش بشریت است سهیم و شریکند. در هر گروه یک نفر به عنوان “تیوتر” یا راهنما می باشد که  دارای تجربه بیشتری است و بقیه اعضاء عبارتند از ” همراهانی” که در مسیر تعلیم خود در این دوره از او کمک می گیرند. البته همه همراهان به خوبی می دانند که این جریان تعلیمی دو جانبه است. هر یک  از همراهان خود مسئولیت فراگیری را به عهده می گیرد و راهنما تسهیل گر این جریان تعلیمی می باشد.

برای مطالعه دروس روحی ، همراهان که شامل مبتدیان هم می شوند باید سه مرحله از احاطه و درک را طی نمایند:

مرحله اول: فهم کلی و اساسی معانی کلمات و جملات نصوص مبارکه است که محور مطالعه در این دوره ها می باشد.

مرحله دوم: فهم و ادراک با به کار بستن و تطبیق بعضی از مفاهیم نصوص بهائی در زندگی روزانه مرتبط است.

مرحله سوم از فهم و ادراک ، همراهان باید درباره نحوه اجرای مفاهیم نصوص بهائی در موقعیتهایی که هیچ ارتباط مستقیم و واضحی با موضوع نص ندارد ، تفکر و تعمّق نمایند.

اهداف آموزشی کتابهای روحی:

مهمترین هدف بلند مدت بهائیت از اجرای طرح روحی رفع استیحاش از جامعه مسلمانان نسبت به بهائیت می باشد و سعی می نمایند تا با طرح و آموزش مسائل کلی در زمینه مسائل اخلاقی و انسانی به مبتدیان و همسایگانشان وحشت و نفرت موجود در جوامع مسلمان نسبت به بهائیت و بهائیان را بزدایند. و این تصور را که آنها کافر و خارج از دین می باشند را از ذهن افراد جامعه زدوده و پس از چندی همین افراد جامعه را به هواداری از حقوق باصطلاح پایمال شده ایشان وادارند.

اهداف اعلام شده از طرف بیت العدل برای اجرای طرح روحی:

هدف از آموزش کتاب اول ” فهم آثار مبارکه بهائی” است که شرکت کنندگان را بخواندن آثار و تفکر در آن ، که با نصوص یک جمله ای شروع شده ، عادت دهد.

در کتاب دوم سعی بر افزایش معلومات امری فرد و تشویق وی به تبلیغ بهائیت دارد.

در کتاب سوم سعی در کمک به اشخاصی دارد که مایل به انجام خدمت عظیم اداره کلاسهای منظم برای تربیت روحانی اطفال می باشندو فرض بر این است که افرادی که آن را مطالعه می نمایند لااقل دوره کتاب یک روحی را به اتمام رسانده باشند.

در کتاب چهارم به آموزش تاریخ زندگانی و ظهور باب و بهاء الله می پردازد.

در کتاب پنجم نیز به آموزش کسانی که مایل به اداره کلاسهای دوم و سوم اطفال هستند می پردازد.

در کتاب ششم نیز به افزایش مهارتهای تبلیغی افراد و آموزش تبلیغات اثربخش می پردازد.

در کتاب هفتم تلاش می شود تا افراد راهنمای(تیوتر) بیشتری برای اجرای طرح روحی تربیت شوند.

طرح استفاده از منابع کمک آموزشی و جزوات و نوارهای تبلیغی همراه با آموزش روحی:

جایگاه و پایگاه اجرای طرح روحی ، بیوت تبلیغی است که عموماً در منازل افراد بهائی و با دعوت از یک یا چند نفر مبتدی که قبلاً از طریق تبلیغات عمومی در مکانهای عمومی ، محیط کار، مدرسه ، اتوبوس ، تاکسی ، همسایگان و …و یا  از محیط اینترنت شکار شده اند ، تشکیل می گردد.

به دنبال چند جلسه گفتگوهای دوستانه و جلب اعتماد مبتدیان ، کتاب اول روحی در اختیار مبتدیان قرار گرفته و در هر جلسه صفحاتی از این کتاب توسط همه افراد حاضر در جلسه اعم از بهائی و مبتدی با صدای بلند خوانده شده و درباره آن بحث و گفتگو شده و نهایتاً توسط راهنما که نقش معلم و به تعبیری مبلغ را دارد ، نتیجه گیری شده و به سؤالات و شبهات افراد پاسخ داده می شود.

از جمله ویژگی های این جلسات ، شروع با قرائت فقراتی از دعاهای بهائی خصوصاً از کتاب ادعیه محبوب بهاء الله است که حتی توسط افراد مبتدی نیز اجرا می شود.

همزمان با پیشرفت مطالعه کتب روحی ، در هر جلسه و متناسب با روحیات و معلومات مبتدیان ، انواع و اقسام جزوات تبلیغی ، مقالات ، منتخب ادعیه بهائی، CD ، فیلم ، عکس رهبران بهائی َ، نوارهای صوتی ، سخنرانی و یا موسیقی و شعرهای شعرای بهائی ، آدرس سایتها و وبلاگهای بهائی ، آدرس و مشخصات رادیو و تلویزیون بهائی و … به تدریج در اختیار مبتدیان قرار داده می شود.

به دنبال چند ماه مطالعه و تکمیل دو یا سه کتاب از کتب روحی ، از مبتدیان سؤال می شود که آیا بهائیت را به عنوان یک دین جدید و مطابق با نیازهای بشر امروز قبول دارند یا خیر ؟

به دنبال تائید فرد مبتدی ، وی در زمره “مصدقین بهائیت” قرار می گیرد و سپس از وی خواسته می شود که به عنوان یک نفر بهائی شروع به تبلیغ بهائیت و جذب افراد جدید که عمدتاً از افراد خانواده و یا دوستان و آشنایان نزدیک هستند به این بیوت تبلیغی بهائی نموده و در بعضی مواقع همین مصدقین را به عنوان مدرس(تیوتر) کتب روحی برای مبتدیان جدید به خدمت می گیرند.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن