کتابخانه

خدای عصر ارتباطات

ردیه و نقد

«خدای عصر ارتباطات» جلد چهارم از مجموعه بهایی‌پژوهی انتشارات گوی و نوشته سیدمحمدرضا حسینی است.

یکی از مکاتبی که ادعای الهی بودن دارد، بهائیت است و میرزاحسین علی نوری ملقب به بهاءالله، پیشوای اول این فرقه به شمار می‌رود. بهاییان معتقدند پیامبرشان، بهاءالله، نه تنها پیامبر، بلکه خود خدا و شاید هم خداآفرین است. این در حالی است که آیات پرشماری از قرآن به صراحت وجود چندخدایی را نفی می‌کند. از سویی دیگر از واجبات نماز هر مسلمانی است که آن را رو به کعبه بخواند. در حالی که بهاییان محلی با نام «بهجی» در فلسطین را که قبر بهاءالله در آنجاست، به عنوان قبله انتخاب کرده‌اند. آنها مدعی هستند که یک دین جدید آورده‌اند و بدین‌ترتیب دین اسلام را نسخ کرده‌اند. نگارنده در این کتابچه نخست به معرفی مکتب بهائیت و بررسی دیدگاه پیروان آن درباره خداوند پرداخته و سپس دیدگاه این فرقه و دین اسلام را در این زمینه مقایسه و تحلیل نموده است.

در بخش اول این کتاب می خوانیم:

چندی پیش یکی از همکارانم، در حالی که تلفن همراهش را در دست داشت، نزد من آمد و با تعجب پرسید: «بهجی» قبله‏ ی کدام دین است؟

از پرسش ناگهانی او شگفت‏ زده شدم و پرسیدم: چه طور؟!

گفت: در برنامه‏ ای که برای پیدا کردن قبله روی موبایلم نصب کرده‏ ام، غیر از مکه و بیت‏ المقدس، قبله ‏ای دیگر به اسم «بهجی در اسرائیل» دارد… مگر هنوز پیروان دینی از ادیان به جز مسلمانان و یهودیان به جا مانده‏ اند که قبله داشته باشند؟

من که هنوز شگفت‏ زده بودم، به او گفتم: قبل از این که بدانی «بهجی» کجاست، باید بدانی طلای بدلی و تقلبی وقتی می‏تواند خریدار ساده و بی‏ تجربه را به سوی خود جلب کند و موجب فریب و گمراهی او شود که زرق و برق و پوشش طلای خالص را داشته باشد. از همین روست که نیرنگ بازان و بدل سازان، رنگ و رو و آب و لعابی از جنس اصلی را به جنس بی‏ارزش خود می‏افزایند؛ به همین‏ سان مدعیان دروغین پیامبری و دین‏ های ساختگی، از راه برگرفتن برخی مطالب مثلا نوعی نماز و عبادات و احکام و آداب تقلیدی از ادیان واقعی، عقیده‏ ی باطل خود را به بازار دین فروشان عرضه می‏کنند. پس عجیب نیست که گروهی به نام «بهاییان» هم قبله داشته باشند. آری دوست من، «بهجی» نام قبله‏ی بهایی‏هاست. جالب آن که پیروان این مسلک در زمان زندگی رهبرشان رو به میرزا حسین علی نوری -که او را بهاءالله می‏خوانند – نماز می‏خواندند و اکنون که او از دنیا رفته است قبر او را در اسرائیل قبله قرار داده‏ اند.

برای چند لحظه ساکت ماند، دانستم از جوابم جا خورده و به فکر فرو رفته است… پس از اندکی درنگ گفت: یعنی مردی به نزدیکان و پیروان خود دستور می‏دهد در مقابلش نماز بخوانند، به رکوع روند و سر به سجده گذارند؟!.. آخر چنین چیزی خلاف روش تمام پیامبران خداست حتی تصور چنین حکمی برایم آزار دهنده است و از آن آزار دهنده‏تر این که دیگرانی هم پیدا شوند که این کار ذلت‏ بار را به اسم دین خدا انجام دهند.

گفتم: خیال ریاست و شهوت مقام، امری است که اگر مهار نشود، انسان را به هر کاری وادار می‏کند. عزیه خانم، خواهر میرزا حسین علی که ظاهرا از کودکی و نوجوانی با برادرش زندگی کرده و باطن وجود او را خوب شناخته، درباره‏ ی او می‏گوید:

«… همیشه بذر خیال ریاست و هوای سلطنت در اراضی دماغ و دل می‏ کاشت. از همان وقت ایشان را سودای جهان‏گیری در دل و هوای گردون سریری در سر بود…» ( تنبیه النائمین ۶).

او هم چنین در جای دیگر پس از نقل برخی از گفته‏های برادرش، چنین می‏گوید:

«من از این عبارات آن چه فهمیده‏ام این مرد غیر از شعبده بازی و شبهه کاری و خیال ریاست چیزی در خاطر نداشته و جز بذر آمال و امانی که منتهای آرزوی اهل دنیا است در اراضی دل نکاشته…» (تنبیه النائمین ۵۴).

پس از چند لحظه درنگ، همکار جوانم گفت: من پیش از این فکر می‏کردم بهاییت خود را دین الهی و در ادامه‏ ی اسلام معرفی می‏کند و می‏دانستم آن‏ها اصرار دارند که بگویند رهبرشان از طرف خدا به پیامبری مبعوث شده است. یعنی چه طور ممکن است فردی، هم ادعا کند که از طرف همان خدایی که مسلمانان به آن معتقدند آمده است و هم از مردمان بخواهد که به سمت او نماز بخوانند؟ آیا این گفته، نوعی ادعای خدایی نیست؟»

به او گفتم: «عجله نکن. به مطلب خوبی اشاره کردی. حال که بحث از این موضوع به میان آمد، بگذار تا کمی درباره‏اش برایت بگویم؛ چرا که این گونه ادعاهای میرزای نوری – که به بهاءالله مشهور است -، تنها به این نکته محدود نمی‏شود؛ بلکه وی پا را فراتر نهاده است و ادعا دارد که فقط یک خدا وجود ندارد. بلکه خداهای زیادی وجود دارد و بها الله «خدا آفرین» و برتر از همه ی خدایان است (مکاتیب ج ۲ ص ۲۵۵). »

برای مطالعه ادامه مباحث کتاب می توانید از لینک زیر استفاده کنید.

نام اثر: خدای عصر ارتباطات

نویسنده: سید محمد رضا حسینی

موضوع: اصول عقاید بهائیت و ردّ آنها

لینک مطالعه و دانلود کتاب: خدای عصر ارتباطات

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

همچنین ببینید

بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن