مستبصرین

میرزا صالح اقتصاد مراغه ای

مرحوم میرزا صالح اقتصاد مراغه ای، منشی محفل روحانی بهائیان بود که پس از اینکه به مقام «مبلغی امرالله و ناشر نفحات الله» رسید و به احوال بهائیان و آثار آنها آشنا شد! از بهائیت روی گرداند و مسلمان شد و کتاب ایقاظ  را در رد بهائیان نگاشت(سید محمد باقر نجفی بهائیان صفحه ۲۸۲)

او پس از جدایی از بهاییت، کتاب «ایقاظ» یا بیداری را در افشای خیانت‎های ضد اسلامی و ضد ملی بهاییان نوشت. «میرزا صالح اقتصاد» که مبلغ و منشی بهاییان در مراغه بود، کتاب بیداری در کشف خیانات دینی و وطنی بهاییان را در سال ۱۳۰۷ شمسی در تهران چاپ و منتشر نمود. گفتنی است در گذشته نیز پس از مطرح شدن ادعای نبوت از سوی «علی محمد باب» جمع کثیری از بابیه‌ی مراغه در آن زمان، به اسلام برگشتند.

یکی از نخستین چهره­ هایی که با مطالعه­ ی کتاب کشف الحیل آیتی، حظیره القدس اغنام اله را ترک کرد و پشت پا به مسلک میرزا حسینعلی بهاء و بهائیت زد و از دیده­ ها و شنیده ­هایش کتاب«ایقاظ» یا بیداری را به رشته­ ی تحریر کشید و منتشر ساخت و بدین وسیله با تأیید و تصدیق نوشته­ های عبدالحسین آیتی در کشف الحیل و میرزا حسن خان نیکو در فلسفه­ ی نیکو، خدعه­ ها و حیله­ های آقا میرزا حسینعلی نوری و فرزندش عباس افندی (عبدالبهاء ) و شوقی افندی جانشین او را بیرون ریخت و آشکار ساخت، صالح اقتصاد عکاس مراغ ه­ای بود.

در کتاب حاضر، پاسخ‌نامه‌ای که آقای «میرزا اسدالله بدری مراغی» به آقای «صالح اقتصاد مراغه‌ای» نوشته، عرضه شده است. نام برده پدرزن صالح مراغه‌ای و از مبلغان بهایی است. صالح مراغه‌ای موضوع بهایی شدن خود و سپس برگشتن از این فرقه را توضیح می‌دهد و این نامه را اسدالله بدری به عنوان اعتراض به او می‌نویسد و او پاسخ می‌دهد. در ضمن نگارنده، متون عربی رساله «ایقاظ» را که آقای صالح مراغه‌ای از اقدس ایقان و… شاهد بر مطالب خود آورده تا حدی که امکان داشت، ترجمه نموده تا مخاطب دریابد که آنان برای اغفال مردم از چه حربه‌هایی استفاده می‌کردند.

بخشی از مقدمه کتاب (ایقاظ یا بیداری، در کشف خیانات دینی و وطنی بهائیان):

بنام یزدان پاک، سپاس و ستایش خداوندی را سزا است که لحظه‌ای نظر عنایتش را از بندگان خود بر نداشته و همیشه توفیقات و تأییدات خود را شامل حال هر مجاهد حقیقی نموده و می‌نماید و صلوات و سلام برگزیده‌ی انام حضرت محمد ابن عبد الله (صلی الله علیه و آله و سلم) را لایق است که مبعوث من عند الله گشته و اعلام هدایتش را در قلل آفاق بر افراخته و تحیات و اکرام به اولیای آن نبی صادق سزاوار که مبین آیات الهیه و احکام ربانیه گشته و هر یک چون قمری لائح و نجمی ساطع در سماء دیانت اسلام درخشنده و تابانند و احترام شایان بر علمایی را لازم است که به خلعت العلماء ورثۀ الانبیاء مفتخر و ارکان اسلامیت به وجود آنها مستقر گردیده و هر یک به نوبه‌ی خویش در حفظ و حراست امر سبحانی ساعی و جاهدند

اما بعد این بنده صالح نام مراغه‎ی در سنه۱۳۳۸ به عنوان تحقیق و تحری حقیقت به میان جماعت بهائی‌ها رفته و در پی تفحص و تجسس بر آمده در ضمن چون در ایران ما از عادات مضره یکی این است که اگر کسی به عنوانی با مذاهب دیگر آشنایی کرده و آمد و شد نماید فوراً او را متهم کرده و مجبور می‌کنند که شخص محقق تعقیب طرف اخری را بنماید و لو باطل باشد.

 

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

همچنین ببینید

بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن