مقالات

برکت

نویسنده : محمد صادق احمدی

کلمات کلیدی : برکت، کتاب مقدس، عهد، یهود، مسحیت

منبع:سایت پژوهشکده باقرالعلوم

برخی باورهای دینی علاوه بر ایفای نقش در یک دین، به طور مشترک در میان آموزه‏های سایر ادیان نیز وجود دارند. این میأله از نظر برخی به عنوان نوعی نقص در دین به شمار می‏رود. این در حالی است که اگر ما منشاء این ادیان را خداوند بدانیم، این مشابهت‏ها نه تنها نقص به شمار نمی‏رود، بلکه تایید محسوب می‏شود. نمونه روشن این مسأله در دین اسلام، وظیفه دینی روزه است که در قرآن، از آن یاد شده و آمده است: «بر شما (مسلمانان) روزه واجب است همچنانکه بر پیشینیان شما واجب شده بود».[۱]

در میان باورهای مسیحیان نیز باورهایی وجود دارد که با ادیان پیش از ایشان مشابهت دارد و گاه، عینیت در آن بوضوح پیداست.

یکی از مهم‏ترین این باورها “برکت” است. برکت مفهومی است که مسیحیان آن را از یهودیان به ارث برده‏اند و در حقیقت امروزه در هر دو دین یهودیت و مسیحیت کاربرد دارد.

برکت در اصطلاح یهود و متن مقدس عبری

در سنت یهودی هنگامی که از برکت سخن به میان می‏آید، همزمان معنای متضاد آن نیز به ذهن خطور می‏کند. برکت و لعنت دو کلمه متضاد هستند و در کتاب مقدس در سه معنا آمده‏اند: ۱٫ دعا و نیایش خوب یا بد ۲٫ خوش بختی و بدبختی و ۳٫ نزول خوبی و بدی برای کسی یا چیزی.[۲]

بنابر این نخستین معنا که ارائه کننده بهترین معنا نیز می‏باشد همان برکت و نفرین یا لعنت است. برکت و نفرین از دعاهای ساده و پایه‏ی اسرائیلیان است. وقتی قرار باشد برای کسی دعای خوب شود و برای او خوشی و سعادت در زندگی و داشتن سال خوب و پرمحصول آرزو شود و یا دعای سلامتی و خوشبختی و زندگی طولانی و پیروزی بر تمام مشکلات گردد، از برکت استفاده می‏شود. اما بر عکس اگر قرار باشد برای کسی بدی خوسته شود و برای او سال بدی همراه با ناراحتی و مریضی و فقر و دوری از فیض خدا آرزو شود از لعنت و نفرین استفاده می‏شود.

علاوه بر همه این معانی، برکت در معنای دیگری نیز کاربرد دارد و آن معنایی است که اختصاص به متن مقدس عبری دارد؛ در این معنا برکت در مصداقی ویژه بنام نبوت بکار می‏رود. مثلا خدا هنگامی که قرار است برکت را از یعقوب به نسل وی منتقل کند در کنار چیزهای با ارزشی که به فرزند او می‏رسد، نبوت به عنوان بارزترین مشخصه به ارث می‏رسد.[۳]

اما جامع همه معانی، برکتی است که خدا به ابراهیم عطا کرده است. زیرا در آن برکت، هم نبوت و عهد به او عطا شده و هم اینکه از طرف خدا برای او انواع آرزوهای خوب شده است:

«و چون ابرام نود و نه ساله بود یَهُوَه بر ابرام ظاهر شده گفت: من هستم خدای قادر مطلق. پیش روی من بخرام و کامل شو. و عهد خویش را در میان خود و تو خواهم بست و تو را بسیار بسیار کثیر خواهم گردانید. آنگاه ابرام به روی درافتاد و خدا به وی خطاب کرده گفت: اما من اینک عهد من با توست و تو پدر امتهای بسیار خواهی بود. و نام تو بعد از این ابرام خوانده نشود بلکه نام تو ابراهیم خواهد بود زیرا که تو را پدر امتهای بسیار گردانیدم. و تو را بسیار بارور نمایم و امتها از تو پدید آورم و پادشاهان از تو به وجود آیند. و عهد خویش را در میان خود و تو و ذُریت بعد از تو استوار گردانم که نسلاً بعد نسل عهد جاودانی باشد تا تو را و بعد از تو ذریت تو را خدا باشم. و زمین غربت تو یعنی تمام زمین کنعان را به تو و بعد از تو به ذریت تو به ملکیت ابدی دهم و خدای ایشان خواهم بود. پس خدا به ابراهیم گفت: و اما تو عهد مرا نگاه دار تو و بعد از تو ذریت تو در نسلهای ایشان. این است عهد من که نگاه خواهید داشت در میان من و شما و ذریت تو بعد از تو هر ذکوری از شما مختون شود و گوشت قَلَفه خود را مختون سازید تا نشان آن عهدی باشد که در میان من و شماست. هر پسر هشت روزه از شما مختون شود. هر ذکوری در نسلهای شما خواه خانه زاد خواه زر خرید از اولاد هر اجنبی که از ذریت تو نباشد هر خانه زاد تو و هر زرخرید تو البته مختون شود تا عهد من در گوشت شما عهد جاودانی باشد. و اما هر ذکور نامختون که گوشت قَلَفه او ختنه نشود آن کس از قوم خود منقطع شود زیرا که عهد مرا شکسته است».[۴]

این قطعه از کتاب مقدس به باور بسیاری متضمن مهم‏ترین و نخستین کاربرد برکت است و همزمان از ارتباط نزدیک میان برکت و عهد نیز سخن می‏گوید. عهدی که اگر وجود نمی¬داشت، برکتی هم به ابراهیم داده نمی‏شد. در این عهد از قوم بنی-اسرائیل اموری تحت عنوان شریعت خواسته شده که ایشان در صورت کامیابی در دستیابی به آن امور از برکت خداوند برخوردار خواهند بود. مهم‏ترین نشانه این امور نیز ختنه است.

برکت در اصطلاح مسیحیت

از نظر مسیحیان، معنا و مفهوم برکت تا حدی با باور یهودیان متفاوت است. کلیسای کاتولیک در مورد باورهای نخستین در مورد برکت معتقد است:

اعتقادات اولیه در دوره عهد قدیم در مورد برکت، معدود آثاری از سحرورزی‏هایی است که در آن با صدای بلند چیزهایی را می¬خوانده‏اند که حاکی از لعنت و یا برکت بوده است. برخی روایات قدیمی‏تر نیز حاکی از موهوم¬پرستی و خرافه¬گرایی برخی از یهود در مورد برکت است،با این حال، نهایت چیزی که می¬توان به دوره عهد قدیم نسبت داد این نکته است که برکت فقط از جانب خدای متعال، به بندگانش ارزانی می¬گردد.

البته در ابتدای امر، تصور اینکه خدای کسی می‏تواند او را با برکت¬دادن نیرومند کرده و تقویت کند در میان بنی اسرائیل وجود نداشت. اما با برکت¬دادن یهوه به بنی¬اسرائیل، ایشان از او قدردانی کردند و او را کسی پنداشتند که سرور و پادشاه ایشان بوده و سرچشمه و منشاء تمام برکات است.[۵]

برکت در عهد جدید

در عهد جدید، یکی از موارد اعطای برکت در انجیل لوقا ذکر شده است؛ هنگامی که مسیح در حال صعود به طرف پدر است و به رسولان برکت می‏دهد. برکت دادن عیسی در شام آخر هم علاوه بر ستایش و شکرگذاری برای پدر آسمانی نوعی طلب برکت برای پیروانش و رسولان بود.

البته در عهد جدید، برکت معانی متفاوتی دارد و بر خلاف متن مقدس عبری دارای معنایی یکسان نیست. برکتی که در کلام عیسی آمده است گاهی فراخواندن نیروی پاک و مقدس خدا برای بندگان است، چنان که در شام آخر اتفاق افتاد؛ و گاهی نیز طلب خیر اخروی برای پیروانش است که اوج آن را در موعظه روی کوه عیسی می‏توان دید:

«خوشابحال مسکینان در روح زیرا ملکوت آسمان از آن ایشان است. خوشابحال ماتم¬زدگان زیرا ایشان تسلّی خواهند یافت. خوشابحال حلیمان زیرا ایشان وارث زمین خواهند شد. خوشابحال گرسنگان و تشنگان عدالت زیرا ایشان سیر خواهند شد. خوشابحال رحم‌کنندگان زیرا بر ایشان رحم کرده خواهد شد. خوشابحال پاک‌دلان زیرا ایشان خدا را خواهند دید. خوشابحال صلح‌کنندگان زیرا ایشان پسران خدا خوانده خواهند شد. خوشابحال زحمتکشان برای عدالت زیرا ملکوت آسمان از آن ایشان است. خوشحال باشید چون شما را ناسزا گویند و جفا رسانند و بخاطر من هر سخن بدی بر شما کاذبانه گویند».[۶]

اما در فقراتی از عهد جدید که به اشخاصی جز عیسی نسبت داده می‏شود، اگرچه گاهی لفظ برکت بکار نرفته، ولی مفهوم طلب برکت مشاهده می‏شود. این مسأله بوضوح در نامه‏های رسولان قابل مشاهده است. به عنوان نمونه، پولس در یکی از نامه‏هایش برای مخاطبینش اینگونه برکت طلب کرده است:

«و خدای سلامتی با همه شما باد آمین».[۷]

در حقیقت در ادبیات پولس، درخواست فیض و سلامتی مرادف با برکت طلبیدن برای مؤمنان است. در نامه‏های دیگر رسولان نیز تقریبا مشابه با همین معنای مورد نظر پولس آمده است. مثلا یعقوب در رساله‏اش، هنگامی در مورد شریعت و لزوم پایبندی به آن سخن می‏گوید، برای مسیحیانی که به شریعت خدا عمل می‏کنند برکت طلبیده است:

«خوشابحال کسی که متحمل تجربه شود زیرا که چون آزموده شد آن تاج حیاتی را که یَهُوَه به محبان خود وعده فرموده است خواهد یافت».[۸]

اعطا کننده برکت؛ خدا یا انسان؟

در مورد اینکه برکت را چه کسی به بنده اعطا می‏کند، در اسناد معتبر اختلاف‏هایی دیده می‏شود که برخی از این تفاوت‏ها به نظر بسیاری از اندیشمندان به عدم تفاوتیچشمگیر بازگشت دارند و برخی از این تفاوت‏ها نیز به نظر بسیاری حاکی از اختلافی جدی در اسناد است.

مثلا در مورد برکت ابراهیم همه اتفاق نظر دارند که برکت مورد نظر از سوی خدا اعطا شده و هیچ نیرویی جز خواست خدا در آن دخیل نبوده است. اما در موردی مانند برکت یعقوب اختلاف نظرها آشکارتر می‏شود. دیدگاه‏های الهیاتی عموما بر این باورند که منابع یهوه‏ای اشاره دارند بر اینکه برکت یعقوب که به اسحاق رسید، برابر با اعتقادات سنتی نمی‏توانست لغو شود و این بدان سبب بود که در نهایت انتخاب یعقوب به عنوان پیامبر خدا بر این امر صورت گرفته بود.[۹]

روایاتی که در مورد کشتی یعقوب با خداست نیز محل تأمل واقع شده است. زیرا اسناد کهنی و معتبری که این داستان را روایت کرده‏اند، اشاره بر این مطلب دارند که یعقوب، برکت را به زور از خداوند دریافت کرده است. اما الهیدانان با رویکردهای الهیاتی در اینجا هم با بررسی مجدد! منابع یهوه¬ای بروشنی اظهار می¬کنند که بر خلاف آنچه در منابع کهن آمده، خدا برکت را آزادانه به یعقوب اهدا کرده است.

در نهایت، الهیدانان در بسیاری از این موارد، روایاتی را که منبع برکت دادن را کسی غیر از خدا معرفی می‏کند و یا اینکه قدرتی غیر از قدرت و خواست خدا را در اعطای برکت دخیل می‏داند، غیرمعتبر می‏شمارند و معتقدند که در روایات معتبر فقط خدا منبع برکت است.[۱۰]

اما پرسشی که از سوی دین‏پژوهان مطرح شده، آنکه چگونه ممکن است روایتی که در کتاب مقدس آمده را نامعتبر دانست؟

چگونگی طلب برکت

راه حقیقی برکت طلبیدن عبادت خدا است بدون هرگونه اشاره (به فکر خطور کردن) به اثرگذاری ماوراء طبیعی آن. در واقع یک فرد مؤمن باید بدون هرگونه چشم¬داشت دریافتی از طرف خدا او را عبادت کند و البته در صورت صلاحدید خدا حتما به فرد مؤمن برکت خواهد داد.[۱۱]

________________________________________

[۱]. بقره، آیه ۱۸۳: یاأَیُّهَاالَّذینَآمَنُواکُتِبَعَلَیْکُمُالصِّیامُکَماکُتِبَعَلَىالَّذینَمِنْقَبْلِکُم…

[۲]. Encyclopaedia Judaica, (Gale, 2007, 2nd ed.), vol.3, p.750

[۳]. ibid

[۴]. پیدایش، ۱۷: ۱ – ۱۴

[۵].New Catholic Encyclopedia, (Gale, 2003, 2nd ed.), vol.2, pp.437-438

[۶]. انجیل متی، ۵: ۳ – ۱۱٫ در تمامی این فقرات گفتار عیسی به صورت طلب برکت است یعنی bless

[۷]. رساله رومیان، ۱۵: ۳۳

[۸]. رساله یعقوب، ۱: ۱۲

[۹].New Catholic Encyclopedia, ibid, Blessing(in the bible)

[۱۰]. ibid

[۱۱]. ibid

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

همچنین ببینید

بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن