مقالات

پرشدن از روح القدس

نویسنده : محمد صادق احمدی

 

مسیحیت مانند هر دین دیگری دارای برخی جنبه‏های عملی و برخی جنبه‏های اعتقادی است. یکی از مهم‏ترین اعتقادات مسیحیان که به بسیاری از ابعاد عملی و آیینی ایشان نیز رنگ و بوی متمایزی می‏بخشد، باور به “پر شدن از روح‏القدس” است.

پیش از پرداختن به این باور اشاره خیلی مختصری به شخصیت روح ‏القدس نیاز است. یعنی ابتدا باید مشخص شود که روح ‏القدس کیست و در اعتقادات مسیحیان چه جایگاهی دارد، تا در مرحله بعد مشخص شود که نقش او در حیات جوامع مسیحی چیست و پر شدن از او به چه معناست؟

روح ‏القدس

به باور مسیحیان خدا در عین اینکه دارای یک جوهر است، همزمان در سه شخصیت بروز و ظهور می‏کند. این بدان معناست که مسیحیان خود را به توحید موکَد در متن مقدس عبری پایبند می‏دانند و هرگز مایل به تخطی از این اصل مهم نیستند. اما در عین حال برخی مشخصه‏ها که سبب جدا شدن مسیحیت از یهودیت می‏شود، علت بوجود آمدن اعتقادات جدیدی در مسیحیت شد که از جمله آنها می‏توان به باور به وجود سه شخصیت خدایی با کارکردهای متفاوت اشاره کرد.

خدای مسیحیان دارای سه شخصیت متمایز خدای پدر، خدای پسر و خدای روح‏ القدس است. عمل خاصی که به پدر نسبت داده می‏شود طرح نقشه رهایی و نجات، آفرینش و حفاظت از آن و نشان دادن همکاری تثلیث در عمل نجات است. عمل خاصی که به پسر منسوب است، دخالت او در آفرینش و نجات است و مشخصه روح ‏القدس نیز صدور از پدر و پسر بوده و کار خاصش نیز تکمیل امور خلقت و نجات و نیز کمک به انسانها در روند تقدیس است.[۱]

پولس که بیش از نیمی از نوشته‏های عهد جدید به او منسوب است در مورد کار روح ‏القدس چنین می‏گوید:

«هرکس را ظهور روح بجهت منفعت عطا می‏شود. زیرا یکی را بوساطت روح کلام حکمت داده می‏شود و دیگری را کلام علم بحسب همان روح. و یکی را ایمان به همان روح و دیگری را نعمت‏های شفادادن به همان روح. و یکی را قو‌ّت معجزات و دیگری را نبو‌ّت و یکی را تمییز ارواح و دیگری را اقسام زبان‏ها و دیگری را ترجمه زبان‏ها. لکن در جمیع این‏ها همان یک روح فاعل است که هرکس را فردا بحسب اراده خود تقسیم می‏کند.»[۲]

اما در اینجا اشاره به یک مسأله، خالی از لطف نیست و آن اینکه آیا روح ‏القدس درون این خانواده الهی جایگاهی دارد یا نه؟ مدتها بحث و بررسی در کلیسا صورت گرفته و بسیاری از الهی‏دانان مسیحی از دیرباز با این اعتقاد مخالف بوده‏اند. چنانکه نویسندگان دوران آباء کلیسا در مورد اینکه آیا باید روح ‏القدس را آشکارا به عنوان خدا خطاب کنند یا خیر مردد بودند. حتی تا سال ۳۸۰ نیز الهی‏دانی چون گریگوری نازیانزوسی اعتراف می‏کند که بسیاری از اندیشمندان مسیحی راست‏کیش در این­باره که آیا باید روح‏ القدس را نوعی عملکرد، نیرویی خلاقه، یا خدا دانست اتفاق نظر ندارند.[۳]

باید از بحث در مورد سیر تاریخی شکل گیری شخصیت روح‏ القدس به عنوان خدا گذر کنیم. در این مجال کوتاه هدف فقط آشنایی کوتاهی با شخصیت روح‏ القدس بود تا اینکه بدانیم “پر شدن از روح ‏القدس” به چه معناست؟

بشارت عیسی به روح ‏القدس

یکی از مهم‏ترین ایاتی که مسیحیان معتقدند که عهد جدید بشارت به امدن روح ‏القدس و ایفای نقش او می‏دهد؛ این دو فراز از انجیل یوحناست:

«اگر مرا دوست دارید احکام مرا نگاه دارید. و من از پدر سؤال میکنم و تسلّی دهنده‌ای دیگر به شما عطا خواهد کرد تا همیشه با شما بماند یعنی روح راستی که جهان نمی‏تواند او را قبول کند زیرا که او را نمی‌بیند و نمی‌شناسد و اما شما او را می‌شناسید زیرا که با شما می‏ماند و در شما خواهد بود.»[۴]

«و من به شما راست می‏گویم که رفتن من برای شما مفید است زیرا اگر نروم تسلّی­دهنده نزد شما نخواهد آمد. اما اگر بروم او را نزد شما می‏فرستم. و چون او آید جهان را برگناه و عدالت و داوری ملزم خواهد نمود… و لیکن چون او یعنی روحِ راستی آید شما را به جمیع راستی هدایت خواهد کرد زیرا که از خود تکلّم نمی‏کند بلکه به آنچه شنیده است سخن خواهد گفت و از امور آینده به شما خبر خواهد داد.»[۵]

البته در هنگام بکارگیری این آیات در مورد روح‏القدس باید به مناقشه مهمی که در این نقطه میان مسلمانان و مسیحیان روی می‏دهد توجه داشت. زیرا مسلمانان با ادله قطعی ادعا می‏کنند که مسیحیان، هنگام ترجمه کتاب مقدس، مراد حضرت عیسی را به مصداق مورد نظرشان حمل کرده‏اند و معنای کلی و حقیقی را ذکر نکرده‏اند که با وجود قرائن متعدد ثابت می‏شود که مصداقش پیامبر اسلام است.[۶]

صرف نظر از این مناقشه، مسیحیان با تمسک به این آیات و آیات مشابه، ادعا می‏کنند که روح‏القدس پس از صعود عیسی نقش پررنگی در زندگی ایشان ایفا کرده و دارای مسئولیت‏هایی است که از جمله آنها اتحاد با مومنان و تقدیس بخشیدن به ایشان است.

پنتیکاست[۷]؛ نخستین حضور روح‏القدس

به روایت کتاب مقدس در روز پنتیکاست و ده روز پس از عروج عیسی، هنگامی که دوازدهمین رسول نیز انتخاب شده بود و حواریون در اورشلیم در کنار هم بودند برای نخستین بار واقعه پر شدن از روح‏القدس برای ایشان رخ داد:

« و چون روز پـِنتیکاست رسید به یک دل در یکجا بودند. که ناگاه آوازی چون صدای وزیدن باد شدید از آسمان آمد و تمام آن خانه را که در آنجا نشسته بودند پر ساخت. و زبانه‌های منقسم شده مثل زبانه‌های آتش بدیشان ظاهر گشته بر هر یکی از ایشان قرار گرفت. و همه از روح‏القدس پرگشته به زبان‏های مختلف به نوعی که روح بدیشان قدرت تلفّظ بخشید به سخن گفتن شروع کردند.»[۸]

در مورد اینکه تکلم به زبان‏ها در این واقعه به چه معناست؟ بحث و نظر فراوان است، چنانکه عده‏ای معتقدند که این تکلم حقیقتا با زبان دیگری بوده و برخی دیگر می‏گویند که این تکلم به زبانی غیر واقعی بوده که برای مخاطبان، قابل فهم شده است.[۹]

اما آنچه برای این نوشتار حائز اهمیت است، اینکه در این واقعه برای نخستین‏بار در مسیحیت، عده‏ای از روح‏القدس پر گشتند و پس از آن موهبت‏هایی به ایشان اعطا گردید از جمله: تکلم به زبانها ، شفا دادن و…

در ادامه این روایت کتاب مقدسی، چنین نقل شده است که پرشدن از روح‏القدس اختصاص به رسولان نداشته و وعده خداست که برای تمام ابنای بشر محقق خواهد شد:

«این همان است که یوئیلِ نبی گفت که خدا می‏گوید: در ایام آخر چنین خواهد بود که از روح خود بر تمامِ بشر خواهم ریخت و پسران و دختران شما نبو‌ّت کنند و جوانان شما رؤیاها و پیران شما خوابها خواهند دید و بر غلامان و کنیزان خود در آن ایام از روح خود خواهم ریخت و ایشان نبو‌ّت خواهند نمود».[۱۰]

وقوع موارد تاریخی دیگر از “پرشدن از روح‏القدس”

با روشن شدن معنای “پر شدن از روح‏القدس” و اشاره به واقعه تاریخی مورد نظر سوالی که رخ می‏نماید این است که پر شدن از روح‏القدس تا چه اندازه در تاریخ مسیحیت خود را عیان کرده است؟

در پاسخ به این پرسش باید گفت که گرچه کلیسا به طور سنتی، این واقعه را می‏پذیرد، اما در چگونگی پر شدن از روح‏القدس و نحوه کار او انتقادات و اختلاف نظرهایی وجود دارد. بسیاری از این سوالات از این پرسش نشات می‏گیرد که پس از پر شدن از روح‏القدس و اتحاد با او، روند تقدیس چگونه صورت می‏پذیرد؟

در پاسخ به این پرسش اندیشمندان مسیحی عمدتا سه نظریه طرح کرده‏اند:

۱- مدل امری:[۱۱]

در این نظریه ادعا بر این است که روح‏القدس پس از ایمان آوردن مومن، با او متحد و کار تقدیس را انجام می‏دهد بدون اینکه شخص دخالتی در این فرایند داشته باشد.

اما ایراداتی جدی بر این نظریه وارد شده مثل اینکه اگر فرایند تقدیس پس از پر شدن از روح، کار یکطرفه اوست، پس چرا این روند تا این حد طولانی است و یا اینکه پس چرا در غالب موارد به شکلی ناقص انجام می‏شود. این سوالات و پرسش‏هایی از این دست سبب شده که این نظریه پیروان اندکی داشته باشد.

۲- مدل مبتنی بر رابطه شخصی و متقابل:[۱۲]

در این مدل خداوند دقیقا همانگونه که والدین فرزندانشان را تادیب و تشویق می‏کنند، به ایشان کمک می‏کند تا در فرایند تقدیس نقش داشته باشند. حسن این نظریه در پذیرش اختیار برای انسان است.

اما عمده ترین ایرادش این است که خدا را بیرون از انسان تصویر می‏کند؛ در حالی که در هنگام پر شدن از روح‏القدس، او در درون انسان ماوا گزیده است.

۳- مدل مشارکتی:[۱۳]

مدل مشارکتی به این معناست که خداوند بوسیله روح‏القدس در ما ساکن است و اتحاد میان انسان و خدا حاصل شده، اما این اتحاد مانع از ارتکاب گناه توسط انسان نیست و هنوز جا برای اختیار انسان هست. یعنی با اینکه انسان میل به گناه دارد ولی از اراده خدا و خواست خدا که خیر و حق است آگاه است و سعی دارد تا به سمت آن حرکت کند. مثالی که برای این نحوه عمل کردن روح‏القدس می‏توان ارائه کرد چنین است:

پر شدن از روح مانند این است که دو نفر با اتحاد رشته عصبی با یکدیگر بتوانند از واکنش‏ها و احساسات و تجربیات یکدیگر مطالع شوند و آن را حس کنند. در این نثال با اینکه دو شخص از یکدیگر جدا هستند؛ اما با هم متحد هستند و با همدیگر تعاون و همکاری دارند.

این تبیین اخیر در میان اندیشمندان پیروان بیشتری دارد، زیرا برای نظریه سنتی پر شدن از روح‏القدس توجیه مناسب‏تری ارائه می‏کند.[۱۴]

کلیسای پنتیکاستی و پر شدن از روح‏القدس

در طول تاریخ پر فراز و نشیب کلیسا، پر شدن از روح‏القدس و تقدیس­شدن مومنان توسط او، امری عادی بشمار می‏رفته، تا اینکه در آغاز قرن بیستم، جنبش‏های کاریزمایی پنتیکاستی با تکیه بر پری از روح‏القدس کار خود را آغاز کردند.

پنجاهه­گرایی در اوایل قرن بیستم در کانزاس شروع شد و بمرور زمان پیروانی پیدا کرد. پنجاهه‏گرایان معتقدند که پر شدن از روح‏القدس و سخن گفتن در زبان‏ها از علایم ضروری تقدس‏اند. پنتیکاستی‏های کاریزما بدنبال این هستند که قدرت روح‏القدس که در عهد جدید به رسولان اعطا شده را بخود اختصاص دهند. ایشان در مورد کتاب مقدس بنیادگرا هستند و با داشتن تمایلات مقطع­باورانه در انتظار بازگشت قریب­الوقوع مسیح هستند.

امروزه جنبش پنتیکاستی کاریزماتیک با توجه به ادعاهای جالبی که برای مردم دارد، توانسته جای خود را در الهیات مسیحی باز کند. البته سایر گرایش‏های مسیحی ایشان را اینگونه زیر سوال می‏برند که ادعاهایی که ایشان می‏کنند با توجه به کتاب مقدس مردود شناخته می‏شود.

 

[۱]برکوف؛ لوئیس، خلاصه اصول اعتقادات مسیحیت، ترجمه تت استیوآرت، ۲۰۰۲، بی جا، ص ۵۸ – ۶۱

[۲]نامه اول قرنتیان ۱۲: ۷-۱۱

[۳]مک گراث، آلیستر؛ درآمدی بر الهیات مسیحی، ترجمه عیسی دیباج، تهران، انتشارات کتاب روشن، ۱۳۸۵، ص ۳۱۰

[۴]انجیل یوحنا ۱۴: ۱۵-۱۷

[۵] انجیل یوحنا ۱۶: ۷-۱۳

[۶] رک: بشاره احمد فی الانجیل، محمد الحسینی الرئیسی

[۷] این کلمه، گاهی به شکل پنطیکاست نیز نوشته می شود.

[۸]اعمال رسولان ۲: ۱-۴

[۹] وان وورست، رابرت ای؛ مسیحیت از لابلای متون، ترجمه جوادباغبانی وعباس رسول زاده، قم، موسسه امام خمینی، ۱۳۸۴، ص

[۱۰]اعمال رسولان ۲: ۱۶-۱۷

[۱۱]fiat model

[۱۲]interpersonal model

[۱۳]sharing model

[۱۴]پترسون؛ مایکل و دیگران، عقل و اعتقاد دینی، ترجمه احمد نراقی و ابراهیم سلطانی، تهران، بنیانهای فرهنگ امروز، چاپ ششم، ص ۴۷۵-۴۸۰

منبع:سایت پژوهشکده باقرالعلوم (علیه السلام)

 

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

همچنین ببینید

بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن