۲۵٫ انتظار مسیحت چه فرقى با انتظار شیعیان دارد؟ نقلى و عقلى بیان کنید.

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • نویسنده
    نوشته ها
  • #1542
    adyanuniv
    سرپرست کل
    1. انتظار مسیحت چه فرقى با انتظار شیعیان دارد؟ نقلى و عقلى بیان کنید.

    در تفاوت هاى انتظار بین مسلمانان و مسیحیان مى توان به تفاوت هاى زیر اشاره کرد:

    ۱- موعود و منتظر مسلمان حضرت مهدى (عج) است ولى موعود مسیحیان عیسى مسیح است. البته مسلمانان نیز معتقد به ظهور و رجعت مسیح در کنار امام زمان (عج) هستند، ولى او را همراه و همکار امام عصر مى دانند و با آمدن او نماز خواندنش پشت سر امام زمان مسیحیان جهان مسلمان خواهند شد.

    ۲- در نظر غالب مسیحیان ظهور حضرت عیسى با قیامت یکى است و اساسا عیسى براى داورى بین مردم ظهور مى کند، ولى در نظر مسلمانان این ها دو حادثه جداگانه اند و ظهور منجى براى بسط عدالت، انسانیت، تقوى، و رشد علم، امنیت و کمالات در همین جهان است و قیامت و داورى بعدا اتفاق مى افتد. (بنگرید: حسین توفیقى، آشنایى با ادیان بزرگ، قم، طه،سمت، مرکز جهانى علوم اسلامى)

    انتظار فرج

    سه دین ابراهیمى (اسلام، مسیحیت و یهودیت) از نزدیک بودن آخر الزمان (رجعت و قیامت) سخن گفته اند و هر سه از توقیت به شدت نهى کرده و مردم را از پیروى توقیت کنندگان بر حذر داشته اند، ولى توقیت پیوسته نزد پیروان آن ادیان به شکل جدى وجود داشته و دارد. آنان علامت هاى ظهور را که در سنت هاى ادیان وجود دارد، با عصر خود تطبیق مى دهند برخى از آن علامت ها به حوادث طبیعى جهان و برخى دیگر به رفتار اخلاقى انسان ها مربوط مى شود.

    موعود ویژگى هاى نمادینى دارد: موعود یهودیت از خاندان داوود است که در زادگاه داوود یعنى شهر بیت لحم به دنیا مى آید، احتمالا نام او «داوود» است موعود مسیحیت دوازده حوارى (حوارى در زبان حبشى به معناى رسول است) دارد که بر دوازده بسط بنى اسرائیل حکومت خواهند کرد و موعود اسلام نامش و کنیه اش (و طبق برخى نقل ها، نام پدرش) با حضرت رسول اکرم (ص) برابر، یارانش ۳۱۳ تن به تعداد اهل بدر، محل قیام آن حضرت کنار کعبه مشرفه مانند جد بزرگوارش و محل حکومتش شهر کوفه مرکز حکومت حضرت امیرالمومنین (ع) خواهد بود که مردمش به آن امام معصوم و جانشنان وى، حضرت امام حسن (ع) و حضرت امام حسین (ع)، بى وفایى کردند.

    این ویژگى هاى نمادین مدعیان را در تنگنا قرار داده است: یهودیان به حضرت عیسى (ع) خرده مى گرفتند که وى به‏

    دلایل زیر نمى تواند مسیحاى موعود باشد:

    ۱ وى از نسل حضرت داوود (ع) نیست.

    ۲ در بیت لحم متولد نشده است.

    ۳ کسى او را مسح نکرده است.

    ۴ پیش از وى، الیاس از آسمان برنگشته است.

    ۵ او بر دشمنانش پیروز نشده است.

    براى رفع این اشکالات اساسى، اقداماتى شده است، از این قرار:

    ۱ هر یک از متى و لوقا (شاید بى خبر از یکدیگر) نسب نامه اى بر ناپدرى او (یوسف نجار) ساخته و حضرت داوود (ع) را در آنها گنجانده اند و این نسب نامه با یکدیگر هماهنگ نیستند. از سوى دیگر، از حضرت عیسى (ع) نقل کرده اند که بنا نبوده است مسیحاى موعود از نسل داوود باشد.

    ۲ مدعى شده اند حضرت عیسى که اهل ناصره ایالت جلیل بوده، در بیت لحم ایالت یهودیه به دنیا آمده است.

    ۳ در مورد مسح شدن او گفته شده که وى مسح شده خدا بوده است.

    ۴ از خود عیسى (ع) نقل کرده اند که حضرت یحیى همان الیاس بوده که آمده است.

    ۵ پیروزى بر دشمان را نیز مى توان براى هر کسى ادعا کرد و به همین دلیل، نقل شده است که حضرت عیسى (ع) گفت:

    «خاطر جمع دارید زیرا که من بر جهان غالب شده ام». هم چنین مسیحیان پیوسته از پیروزى وى بر مرگ و شیاطین سخن گفته اند.

    تمهیداتى از این قبیل براى قابل قبول کردن مسیحایى حضرت عیسى در مواردى از عهد جدید یافت مى شود. با رفع این شبهات، مسیحیت استوار شده است و میلیون ها انسان با پذیرش آن دین، زندگى پاک و مهذبى را برگزیده و در عشق به حضرت عیسى مسیح (ع) سوخته اند.

     

     

     

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • شما برای پاسخ به این جستار باید وارد تارنما شوید.
دکمه بازگشت به بالا
بستن