۹٫٫ آیا یک مرد مسلمان مى‏تواند با یک زن غیرمسلمان ازدواج دائم کند؟

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • نویسنده
    نوشته ها
  • #1596
    adyanuniv
    سرپرست کل
    1. آیا یک مرد مسلمان مى‏تواند با یک زن غیرمسلمان ازدواج دائم کند؟

    چرا من دختر مسلمون نمى تونم با یه پسر مسیحى متعقد واسه همیشه ازدواج کنم؟

    لطفا توضیح دهید که چرا نمى شود با دختران ادیان دیگر (اهل کتاب) در صورتى که دین خود را حفظ کرده ازدواج دائم داشت بلکه گفته شده مى توان ازدواج موقت داشت؟ اگر جوابتان این است که در قرآن آمده این را مى دانم ولى فرق ازدواج دائم و متعه در تعیین زمان و … ولى تمام حق و حقوق یکى است؟

    الف) فلسفه ممنوعیت ازدواج دایم با دختران اهل کتاب

    ممنوعیت یا محدودیت ازدواج با بیگانگان از احکامى است که در همه شرایع الهى و حتى در قوانین حقوقى بسیارى ا زادیان و مذاهب با تفاوت هاى اندکى وجود دارد. از بین ادیان آسمانى، آیین یهود سخت تر از دیگر ادیان است و در بخش هاى مختلفى از کتاب تورات با شدیدترین لحن یهودیان را از ازدواج با بیگانگان منع کرده و آن را ازگناهان کبیره معرفى نموده است. از عبارات تورات بر مى آید که یهودیان به دو علت ازدواج با غیر یهودى را جایز نمى دانستند.

    ۱ تأثیر سو اعتقادى چنین ازدواج ها و از دست دادن اصالت اعتقادى

    ۲ از دست دادن اصالت یهودى و عدم توانایىسخن گفتن به زبان عبرى اما از نظر دین اسلام که گرایش هاى نژادى و ناسوینالیستى در آن وجود ندارد و ملاک برترى تقواى الهى دانسته شده است. و حفظ اصالت هاى خانوادگى است‏(۱) هم چنان که در بخشى اِزآ َو سوره بقره مى خوانیم «و با زنان مشرک و بت پرست، تا ایمان نیاورده اند، ازدواج نکنید… آن ها دعوت به سوى آتش مى کنند و خدا دعوت به بهشت…» از این بخش آیه سه نکته در مورد ممنوعیت ازدواج با بیگانگان فهمیده مى شود.

    یک- ازدواج پایه اصلى تکثیر نسل و پرورش و تربیت فرزندان و گسترش جامعه است و محیط تربیتى خانواده در سرنوشت فرزندان، فوق العاده مؤثر است بدیهى است که ازدواج با بیگانگان در سوق دادن فرزندان به بى اعتقادى‏

    نقش اساسى را بازى مى کند.

    دو- شرک خمیر مایه انواع انحراف ها و در واقع آتش سوزانى است، هم در این دنیا و هم در آخرت لذا اسلام اجازه نمى دهد که مسلمانان، خود یا فرزندانشان را در این، آتش بیفکنند.

    سه- مشرکان که افراد بیگانه از اسلامند اگر از طریق ازدواج به خانه هاى مسلمانان، راه یابند، جامعه اسلامى گرفتار هرج و مرج و دشمنان داخلى مى شود.(۲) روشن است که علل یاد شده در ممنوعیت ازدواج بامشرکان در اهل کتاب با شدت کمترى وجود دارد از این رو تنها به مردان مسلمان اجازه عقد موقت با زنان اهل کتاب داده شد.

    چهار- علاوه بر آن که وقتى علاقه دو نفر آن چنان به هم زیاد باشد که بخواهند یک عمر با هم زندگى کنند و مستحکم‏ترین رابطه را با هم برقرارکنند چطور در اساسى ترین مسأله زندگى که جهان بینى است اختلاف نظر دارند. اعتقاد انسان مبناى رفتار و عمل انسان مى باشد چطور دو نفر با دو مرام و اعتقاد صددرصد ضد هم مى توانند با هم تفاهم داشته باشند نتیجه چنین ازدواجى عدم تفاهم روحى در منزل، در تربیت فرزند و در رفتار اجتماعى است و یا خطر انحراف عقیدتى و استحاله فکرى.

    ب) مبناى جواز ازدواج موقت مسلمان بازن اهل کتاب

    مستند ومبناى این حکم، عمدتا روایاتى است که دراین زمینه از ایمه (ع) نقل شده است (ر. ک: نجفى، جواهر الکلام، بیروت، دار احیاالتراث العربى، کتاب النکاح، ج ۳۰، ص، ۳۸) واین روایات با فلسفه احکام یعنى ملاک عدم ازدواج (که قبلابدان اشاره نمودیم) تعارضى ندارد چراکه ازدواج موقت هرچند دربسیارى ازحقوق، تکالیف واحکام، باازدواج دایم مشترک است ولى نباید فراموش نماییم که تفاوت هاى بنیادین (ازقبیل موقت بودن، عدم توارث، عدم وجوب نفقه و…) باهم دارد وبه همین لحاظ مساله تاثیر پذیرى مسلمان هابراثرازدواج، درازدواج دایم بیشتر است ودرازدواج موقت به دلیل معاشرت کمترومحدودوسایر ویژه گى هاى که داردتاثیر پذیرى، انحراف عقیده، فساد نسل، کمتر است وبلکه در بعضى موارد با مراعات شرایط مى توان گفت که این اثر گذارى به کلى منتفى است.

    براى آگاهى بیشتر ر: محمد رضا جباران، ازدواج با غیر مسلمان، قم، دفتر تبلیغات اسلامى، چاپ اول،. ۱۳۸۳، محمدابراهیمى، ازدواج با بیگانگان در فقه اسلام و سایر شرایع الهى، دفتر تبلیغات اسلامى.

    (۱) (ابراهیمى، محمد، ازدواج با بیگانگان در فقه اسلام و سایر شرایع الهى، دفتر تبلیغات اسلامى، ۳۳- ۳۲)
    ۰۰۰ (۲) (ایت الله مکارم شیرازى، تفسیر نمونه، ج ۲، ص ۱۳۳)

     

     

     

     

     

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • شما برای پاسخ به این جستار باید وارد تارنما شوید.
دکمه بازگشت به بالا
بستن