مقالات

دلیل پدید آمدن جنبش های نوپدید دینی و عرفانی

جنبشهای نوپدید دینی و یا عرفانهای نوظهور را چنین میشود معرفی کرد که :
جنبشهای نوپدید دینی که به طور اختصار NRMs (New Religious Movements) خوانده می‌شوند پدیده‌ای نو محسوب می‌شوند. این گروهها و جنبشها که عمدتاً از جنگ جهانی دوم به بعد ظهور کردند، در اواخر دهۀ هفتاد در جوامع غربی برجسته شدند ،این جنبشها را نمی توان تحت یک قانون واحد و کلی درآورد ، برخی به دلایل مختلف موفق و برخی شکست خورده و ناکام ماندند.
در طول تاریخ و از زمانی که راه مستقیم به مردم هر عصر و زمانی توسط یک راهنمای الهی نشان داده شد ، تا مردم با طی کردن آن راه به هدف و مقصد خود برسند ، راههای انحرافی و به تعبیر امروزی جاده خاکی هم بوجود آمد، به شکلی که این راههای انحرافی نیز مدعی رساندن مردم به مقصد و هدف میباشند ، این به این معنا است که اگر همین امشب تمامی فرق و جنبشهای انحرافی را به سطل زباله بریزیم به گونه ای که حتی اثری از آنها باقی نماند ، باز روز دیگر شاهد بوجود آمدن فرقه ای نو و جنبشی جدید خواهیم بود ، برخی با ساده و راحت جلوه دادن راه خود ، برخی با استفاده از امور جذاب و مورد علاقه نزد مخاطب ، برخی نیز با رد کردن راههای موجود  و …  مردم را به خود و راهشان دعوت میکنند .
. فرقه های انحرافی جدید در واقع به خاطر رشد بی سابقه و چشم گیری که داشته مورد توجه تمامی اقشار  قرار گرفته است ، آمارها نشان میدهد که در چند دهه اخیر ، رشد جنبشهای نو پدید دینی از رشد فوق العاده ای برخوردار بوده است و این داغ بودن بازار معنویت را می رساند  .
اینفورم (شبکه اطلاعاتی با تأکید بر جنبشهای دینی ) در بایگانی خود بالغ بر 2600 گروه مختلف دارد که غالب آنها جنبشهای نوین دینی نام دارند ، همچنین هارولد ترنر تخمین زده که حدود 10000 دین جدید با بیش از دوازده میلیون پیرو ، در میان طایفه های مختلف مردم آمریکا ، آسیا ، آفریقا و اقیانوسیه وجود دارد ، آنچه مسلم است تعداد این فرق و انشعاباتشان در حال حاضر به بیش از ده هزار مورد می رسد .
در آغاز دهه 70 میلادی تعداد این فرقه‌ها در غرب 78 فرقه بود و در آغاز دهه 90 میلادی 350 فرقه ، ولی امروز تعداد آنها فقط درغرب بالغ بر 2500 فرقه نوپدید دینی می‌باشد ، به نظر مي‌رسد واژه‌ي جنبش‌هاي نوپديد ديني اولين بار در ژاپن مورد استفاده قرار گرفته است و همزمان با آزادي عقيده در غرب و ازدياد تعداد انتخاب‌ها و گزينش‌هاي ديني اين جنبش‌ها گسترش پيدا كردند.
عصر حاضر را عصر انفجار معنویت نامیده اند و این کاملا آشکار است ، زمانی که کالایی در بازار خریدار زیادی داشته باشد هم تولیدش افزایش می یابد و هم جنسهای تغلبی با رنگ و روی زیبا فراوان می شود .
همچنین در مورد پایه گذاران اصلی این جنبشها گاردون میلتون نظر جالبی دارد. وی می‌گوید؛ « با اینکه جمعیت یهودیان نسبت به دیگر ادیان کم است اما معمولاً یا پایه‌گذار ادیان جدید هستند یا به ادیان جدید وارد می‌شوند» ، در واقع به دلیل اینکه یهودیان خود را قوم برتر میدانند و اجازه نمیدهند که کسی وارد دینشان شود و با توجه به این مطلب که  افکار صهیونیستی ، سلطه بر تمام ابعاد دنیا از قبیل سیاسی ، نظامی ، اقتصادی و معنوی میباشد ، میتوان گفت که یکی از علل پیدایش جنبشهای نوین دینی که در آنها آموزه هایی از یهود وجود دارد و به طور غیر مستقیم افکار یهود را ترویج میکند، جدای از فرقه هایی که به شکل مستقیم عقاید یهود را گسترش میدهد را در راستای تحقق سلطه جهانی یهود دانست.
علل بوجود آمدن این جنبش ها را میتوان در موارد زیر خلاصه کرد :
1-    کاستیهای ادیان سنتی ، خصوصا عملکرد بد کلیسا و خود خواهی های آنها.
2-    گرایش به معنویت که یک گرایش اصیل است ، به همین دلیل  برخی معتقدند که بشر در عصر بحران معنویت به این جنبش‌های معنوی نوین برای پاسخ گرفتن نیازهای امروز نیاز دارد.
3-     مدرنیته شدن غرب و دور نگه داشتن مردم از معنویت به بهانه این که تکنولوژی میتواند جای همه چیز را بگیرد .
4-    راحت طلب شدن مردم به خاطر بالا رفتن سطح مالی و توجه به مسایلی که آسان و سریع به دست می آید میتواند یکی از علل پیدایش این جنبشها باشد .
5-    تجربه لذت معنوی که هر انسانی خواهان رسیدن به این لذت در مسایل معنوی است .
6-    مسایل اقتصادی ، که در برخی از این فرقه ها پولهای فراوانی از طرفدارانشان گرفته شده است.
7-    مسایل سیاسی ، که برای رسیدن به مقاصد سیاسی خود به تولید برخی از این فرق دست زده اند .
8-    انقلاب اسلامی و جلب توجه به شیعه که خود میتواند دلیلی دیگر برای افزایش تعداد این عرفانها به جهت جلوگیری از توجه غرب به مکتب تشیع باشد.
اما علت اصلی پیدایش این جنبشها را میتوان در یک نکته مهم دانست و آن این است که مردم در عصر حاضر وقت کمتری برای بالابردن سطح معلومات دینی خود صرف میکنند و این خالی بودن آنها از معلومات مورد نیاز دینی ، باعث شده که زمینه برای سوء استفاده دیگران فراهم شود .
این جنبشها مدعی رفع کردن نیازهای انسان امروزی هستن و هر کدام با توجه به یکی از ابعاد انسان و یا نیاز او دستور العملهایی داده و از مخاطبین خود عمل به آنها را می خواهند .
ما نمیتوانیم تولید این جنبشها را متوقف کنیم اما میتوان با داشتن شناخت کامل از دین خود و جنبشهای نو ظهور خود و اطرافیانمان را در مقابل این انحرافها بیمه کنیم .
با تحقيق بيشتر مي توان عوامل زيادي را در پيدايش نحله هاي نو ظهور يافت.
پایان

داریوش عشقی

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن