مقالات

شیوه های تبلیغ معنویتهای نو ظهور

بسم الله الرحمن الرحیم

شیوه های تبلیغ معنویتهای نو ظهور  

سلسله نیازهای مازلو میگوید که انسانها 7 نیاز کلی دارند.

نیازهای زیستی ، نیاز به امنیت ، نیاز به محبت ، نیاز به شأن اجتمایی ، نیاز به خود شکوفایی ، نیاز به علم آموزی ، نیاز به زیبایی.

اما انسان ها یک نیاز اساسی تر دارند و آن هم نیاز به معنویت است.

نیاز به معنویت که سالها در تمدن غرب فراموش شده بود و جایگاهی در بین نیازهای بشر نداشت، یکی از مهمترین نیازهای بشر به شمار می آید، چون بشر در هر مرتبه از برخورداری نسبت به نیازهای هفت گانه مطرح شده باشد، یقینا نیاز به معنویت را در درون خود احساس می کند و این فارغ از دین، مذهب، نژاد، قومیت و سن و سال است، کم توجهی و یا بی توجهی نسبت به معنویت نتوانست آن را از زندگی مردم بیرون ببرد، بلکه باعث شد که هجوم نسل جدید به مسائل معنوی و تشکیل انجمنهای دانشجویی در مورد مسائل معنوی، بازار درست شدن معنویتهای نوین و یا جنبشهای نو پدید دینی گرم شده و فرقه های عرفانی زیادی متولد شود.

بشر امروز تمام وقت و تلاش خود را برای رسیدن به نیازهای هفتگانه به کار میبندد، اما برای نیاز اساسی خود یعنی نیاز به معنویت وقتی مناسب صرف نمیکند.

انسان وقتی غرق تأمین نیاز های روز مره خود میشود، کم کم حس میکند نیازی درون او باقیست که به او توجه نشده، و این عدم توجه باعث از بین رفتن آن نمی شود، انسان همیشه این نیاز را در وجود خود احساس میکند و معمولا کسانی که در زمینه تدین ضعیف هستند برای رفع این نیاز دچار مشکل میشوند.

آدمی وقتی دنبال برطرف کردن نیازهای خود میباشد سعی میکند بهترین و موثرترین راه را پیدا کند، و هر شخص  با توجه به مقدار توان جسمی و ذهنی خود میتواند نیازهای خود را رفع کند، برای رفع نیاز ها هر انسانی وسیله و راهی خاص را دنبال می کند، که در این زمینه هر چه سطح بلوغ فکری و اجتماعی افراد متفاوت باشد، روش رفع نیازها نیز متفاوت خواهد بود.

برای مثال یک انسان بالغ وقتی می خواهد اولین نیاز زیستی خود یعنی خوراک را تأمین کند، با یک کودک که هنوز به رشد و بلوغ مناسب نرسیده تفاوت میکند، یک کودک وقتی گرسنه شود با وجود اینکه مادرش غذا برای خوردن درست کرده، اما او دوست دارد از موادی دیگر استفاده کند مانند پفک ، چیپس و … که از خوردن آنها لذت برده و سریعتر بدست آمده و گرسنگی او را برطرف میکند، یعنی بعد از اینکه این مدل  مواد را مصرف میکند یک احساس سیر بودن در خود میابد که او را از خوردن غذای مادر که شاید برای آماده شدن آن احتیاج به زمان بیشتری باشد بی نیاز می کند، این در حالی است که افرادی که در کنار این کودک زندگی می کنند و مانند او یک کودک نیستند، میدانند موادی که این کودک مصرف کرده نیاز اصلی او را تأمین نمیکند و مواد لازم برای رشد و سلامتی او رابه او نمی رساند، حتی ممکن است به او آسیب نیز برساند، این درصورتی است که خود کودک از این کار راضی بوده و احساس میکند نیازش بر طرف شده است، اما زمانی که همین کودک به رشد مناسب فکری و اجتماعی برسد، خود از مخالفان این کار می شود، چون او پی برده که چنین موادی ضمن  اینکه نیاز اصلی او را بر طرف نمی کند برای او مضر نیز خواهد بود.

مثال دیگر اینکه نیاز دوم همه انسانها امنیت میباشد، در این مورد هم کودکان، مجانین و همه افرادی که به رشد اجتمایی مطلوب نرسیده اند تصور میکنند با یک شمشیر چوبی و یا یک تفنگ پلاستیکی میتوانند امنیت خود و اطرافیانشان را بر قرار کنند، این در حالی است که بزرگترها به خوبی میدانند که با این گونه وسایل امنیتی برقرار نمی شود.

بعد از این دو مثال ساده که در مورد همه نیازهای انسان میتوان آن را پیاده کرد، که هر نیازی را کودکان و نا بالغان دوست دارند به شکلی که سریعتر و با زحمت کمتری به نتیجه میرسد را دنبال کنند،  و با تصور کودکانه خود در حال رسیدن به مطلوب هستند، در حالی که آنها فقط فکر میکنند که به مقصود رسیدند، چون از آنچه که انجام داده اند بهره اندک و موقتی برده اند و حتی از مخالفت بالغین ناراحت شده و گاهی نیز موضع میگیرند.

در بحث نیاز به معنویت و عرفان  نیز، همانند سایر نیازها ما بین کسانی که مانند کودکان و سفیهان از رشد بایسته برخوردار نیستند، با افراد بالغ تفاوتهایی وجود دارد ، افرادی که به رشد بایسته و شایسته دست نیافته اند برای رفع نیاز به معنویت خود به سراغ معنویت و یا عرفانی میروند که راه رسیدن به آن کم زحمت،  سریع و راحت باشد مانند کودکی که برای سیر شدن پفک میخورد و برای حفظ امنیت خود از شمشیر چوبی استفاده میکند .

این افراد غافل از این مطلب هستند که عرفانهای بی اساس و منطق، که انسان را در تحیر و شک رها کرده و یا او را با مخلوطی از اندیشه ها و نظرات مختلف در گیر میکند، که برای او فایده ای ندارد بلکه مضر نیز میباشد ، بزرگترین ضرر آن در این است که استفاده کردن از مواردی که نیاز انسان را بر طرف نمیکند، حجابی شود برای استفاده از آنچه حقیقتا نیاز انسان را رفع میکند، مانند کودکی که با خوردن پفک دیگر میلی به خوردن غذای اصلی و مورد نیاز بدنش را ندارد .

این گونه اشخاص زمانی که به رشد فکری مناسب برسند خود متوجه میشوند که این معنویتها و عرفانها نه تنها مفید نبوده بلکه مانع رسیدن آنها به حقیقت نیز شده است، اما تا زمانی که از نظر فکری مانند کودکی رشد نایافته باشد به اشتباه خود پی نخواهد برد و از نصیحت بزرگترها نیز ناراحت میشوند، و خیر و صلاحی را که در گفتارشان است را نمیبیند، و مانند کودکی که والدینش او را مانع میشوند که نزدیک پرتگاه شود و او از این کار فقط ناراحت شده و اعتراض میکند، میماند .

داشتن حس خطر نسبت به جنبش های نوپدید معنوی (عرفانهای نو ظهور) به انسان این بصیرت را می دهد که؛ دشمن فقط به راه کارهای نظامی، سیاسی و اقتصادی برای مقابله با ما فکر نمیکند، بلکه راه کار معنویت و عرفان هم از راهکارهایی است که، در 30 سال اخیر به عنوان وسیله ای برای هجوم به اسلام و شیعه استفاده می شود.

در این خصوص مقام معظم رهبری در جمع کارگزاران حج فرمودند: امروز جبهه‌ى عظيمى در مقابل اسلام گسترده شده است؛ چرا نبينيم؟ چرا بعضى اين جبهه‌ى عظيم را نمى‌بينند؟ مثل جنگ احزاب است. فِرق مختلف ضد اسلامى، ضد معنويت، ضد حقيقت، در مقابل اسلام دست به دست هم دادند؛ موشكافى ميكنند تا نقطه‌ ضعفها را پيدا كنند، از آن نقطه ‌ضعفها استفاده كنند؛ نقاط نفوذ را پيدا كنند، از آن نقاط نفوذ به ما ضربه بزنند.  (بيانات در ديدار كارگزاران حج‌-1389/07/17 )

و همچنین ایشان فرمودند: دشمنان مشغول تلاشند براى منحرف كردن ذهنها به سمتهاى گوناگون، وقتى ديدند جوان ما محكم است، مى‏كشند كنار. امروز از عرفانهاى‏ مادىِ پوچِ بى‏ محتوا گرفته تا اديان منسوخ، تا سازمانهائى كه اسمش دين است، باطنش سازمان سياسى است، مشغول تلاشند، مشغول كشمكشند براى اينكه از اين مجموعه‏ى انبوه نيروى اسلامى هرچه مى‏توانند، بكنند؛ كم كنند. جوان ما وقتى بنيه‏ى فكرى و اعتقادى‏اش محكم بود، او هم مى‏فهمد كه ديگر نبايد دنبال جوان ما بيايد. اين استحكام بنيه‏ى اعتقادى با همين توجه‏ها، با همين تضرع، توسل به پروردگار، در همين دعاهاى صحيفه سجاديه به دست مى‏آيد. اين دعاها فقط يا رب يا رب گفتن نيست، لبريز از معارف اسلامى است، كه اعتقاد انسان را عميق مى‏كند. تلاوت قرآن هم همين‏طور، خود نماز هم همين‏طور. به‏هرحال، اين توصيه‏ى من است به همه‏ى شما جوانان. (سال‏1387 بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در ديدار اساتيد و دانشجويان دانشگاههاى شيراز )

مقام معظم رهبری جهان غرب را جهان طالب معنویت بر شمرده و علت ترویج عرفانهای کاذب را تقاضای مردم غرب معرفی میکنند و می فرمایند:

از لحاظ اعتقادى و معنوى، قرنهاست كه دنيا را بعمد به سمت نگاه مادى و فهم مادىِ زندگى و عالم پيش مى‏بردند، الآن هم دارند پيش مى‏برند. اين انقلاب در مقابل اين موج عظيمى كه با همه‏ى قدرت مادى آن را دائم تشديد مى‏كردند، آمد ايستاد و ضربه زد. انقلاب با مطرح كردن عَلَمِ معنويت، با آن حركتى كه ترك ‏تازانه به پيش مى‏بردند، به آن حركت لطمه وارد آورد و او را كُند كرد. امروز شما مى‏بينيد در همان كشورهائى كه مهد گرايش مادى‏گرى بود، گرايشهاى معنوى به شكلهاى مختلفى بروز كرده؛ يعنى طلب معنويت، عشق به معنويت، شوق و گرايش به معنويت در آنجا در بين جوانهايشان به وجود آمده- البته اين معنويت را وقتى نمى‏توانند درست اداره كنند، مديريت كنند، گرايشهاى انحرافى به وجود مى‏آيد؛ عرفانهاى‏ قلابى، معنويتهاى دروغين. و شيادانى هم هستند كه نقش مى‏آفرينند- كه اگر توى اين شرائط اسلام و مكتب اهل بيت (عليهم‏السّلام) بتواند خود را به قلب امپراتورى مادى غرب برساند، آنجا طالب دارد، مستمع دارد، علاقه‏مند دارد. و اين امروز در دنيا محسوس و مسلم است. (سال‏1387 بیانات در ديدار جمعى از مداحان و ستايشگران اهل بيت(عليهم‏السلام))

دشمن می داند یکی از تأثیر گذار ترین افراد جامعه دانشجویان هستند به همین علت است که برای آنها برنامه ریزی کرده اند . رهبر معظم انقلاب می فرمایند:

يكى از اهداف توطئه‏هاى استكبارى در كشور ما، بلاشك دانشجوها هستند. علتش هم معلوم است؛ در كشور ما نسبت جوان، نسبت بسيار بالائى است، نسبت دانشجو هم نسبت بالائى است و دانشجو نقش‏آفرين است؛ هم در زمينه‏هاى علمى، هم در زمينه‏هاى سياسى. آن كسانى كه براى اين كشور و براى اين ملت خوابهائى ديده‏اند، ناچارند روى دانشجوى ايرانى سرمايه‏گذارى كنند؛ از جاذبه‏هاى غريزى گرفته تا فريبهاى سياسى، تا دكان‏ دارى ‏هاى بظاهر معنوى- عرفانهاى‏ ساختگى- كه انواع و اقسام اين چيزها وجود دارد.  (سال‏1387   بیانات در ديدار اساتيد و دانشجويان در دانشگاه علم و صنعت).

پر نمودن خلأ موجود در بحث عرفان و معنویت راه را بر عرفانهای نو ظهور می بندد و لذاست که آقا می فرمایند:

مسئله‏ى ديگر در نظام رفتارى و اخلاقى حوزه‏ها، فيض بردن از معنويات است، تهذيب است؛ اين خيلى مهم است. جوان امروز بيش از گذشته به مسئله‏ى تهذيب نيازمند است. كسانى كه رشته‏هاى رفتارشناسى عمومى را مطالعه ميكنند و كار ميكنند، اين را تأييد ميكنند. امروز در همه‏ى دنيا اينجور است كه وضع نظام مادى و فشار مادى و ماديت، جوانها را بى‏ حوصله ميكند؛ جوانها را افسرده ميكند. در يك چنين وضعى، دستگير جوانها، توجه به معنويت و اخلاق است. علت اينكه مى‏بينيد عرفانهاى‏ كاذب رشد پيدا ميكند و يك عده‏اى طرفشان ميروند، همين است؛ نياز هست. (سال‏1389بيانات در ديدار طلاب، فضلا و اساتيد حوزه علميه قم).

اينكه شما ملاحظه ميكنيد از سالهاى دهه‌ى 60، از دوران حيات با بركت امام، چه دشمنان بيرونى و چه مزدوران يا نوكران بى‌مزد و منت آنها از داخل، مقدسات دينى را، حقايق دينى را، بيّنات اسلامى را مورد ترديد و انكار قرار دادند، اين يك چيز تصادفى نبوده است؛ روى اين تكيه داشته‌اند. اين مسئله از ماجراى سلمان رشدى آغاز شد تا فيلمهاى ضد اسلام هاليوودى، تا كاريكاتورها، تا قرآن‌ سوزى، تا حوادث گوناگونى كه عليه اسلام در اين گوشه و آن گوشه اتفاق افتاد، براى اينكه ايمان مردم را به اسلام و مقدسات اسلامى كم كنند. در داخل كشور، از طرق مختلف، پايه‌هاى ايمان مردم، بخصوص نسل جوان را متزلزل كنند؛ از اشاعه‌ى بى‌ بندو بارى و اباحيگرى، تا ترويج عرفانهاى كاذب – جنس بدلى عرفان حقيقى – تا ترويج بهائيت، تا ترويج شبكه‌ى كليساهاى خانگى؛ اينها كارهائى است كه امروز با مطالعه و تدبير و پيش‌ بينى دشمنان اسلام دارد انجام ميگيرد؛ هدفش هم اين است كه دين را در جامعه ضعيف كند.  (بیانات در اجتماع بزرگ مردم قم-1389/07/27 ).

 

1- .بیان زیبایی ها        بیان محدودیت ها

2- .بیان زیبا              بررسی عمیق کلام

  1. مذهب ستیزی محکم نمودن پایه های مذهبی
  2. باور ستیزی راه کارهای تثبیت
  3. بهترین بودن بیان نقایص و کمبود ها
  4. استفاده از ابزار روز استفاده از ابزار روز
  5. رفتار سازی الگو دهی و ساخت رفتار مناسب
  6. تحریک احساس تقویت عقلانیت و هدفمند کردن احساسات
  7. پرداختن به نیازهای روز رفع نیاز های روز مخاطبین
  8. شخصیت سازی الگو دهی از علما و عرفا
  9. درمان گری آسیب های درمان گری
  10. جذب خواص نفی الگو گیری منفی
  11. موسیقی معرفی انواع موسیقی
  12. مسایل جنسی مشکلات ناشی از عدم رعایت اصول اخلاقی
  13. مبلغ زیبا آراستگی مبلغان
  14. خاص نمودن مخاطبین بیان ارزشمند بودن شیعه

جمن ها و یا معنویت های نوین برای دست یابی به اهداف خود از شیوه هایی مختلف و متعدد استفاده میکنند، به این بیان که هر فکر و عقیده ای که بخواهد جای خود را در بین مردم یک منطقه باز کند، می بایست؛ برای تبلبغ خود حرکتی مؤثر داشته باشد.

امروزه وقتی کالایی جدید به بازار می آید، در ابتدا تبلیغات گسترده و فراوانی را از آن کالا شاهدیم، تا این کالا را برای مردم معرفی کرده و بشناسانند.

در مورد عرفان های نوظهور نیز کار به همین شکل پیش می رود، یعنی آن ها هم برای پذیرش مردم نسبت به خود نیاز به تبلیغ دارند.

شیوه های تبلیغ جنبش های نو پدید شبه معنوی، و راهکارهای مقابله و پیشگیری آنها. مسلما، شناخت راه های ورود یک بیماری، در وجود انسان، در جلوگیری از آن بیماری و درمان آن تأثیر گذار خواهد بود، در این مجموعه تلاش شده است، تا با بررسی شیوه های تبلیغ و نفوذ جریانهای انحرافی، به دنبال راهکار درمان و پیشگیری از مبتلا شدن به این افکار و عقاید مسموم، باشیم.

اما شیوه های تبلیغ جمن ها اشکال مختلفی دارد که به بررسی برخی از آنها می پردازیم.

  • بیان زیبایی ها

اولین شیوه تبلیغ این جنبشها،  بیان زیبایی های آن جنبش می باشد.

جنبش های نو پدید شبه معنوی، برای جذب مخاطبین خود (جوانان، سیاست مداران، ثروتمندان ) سعی می کنند، نقاط زیبای جنبش خود را، برجسته نموده و آنها را به شکل تبلیغاتی، به مخاطبین خود نشان دهند.

هر فرقه و جنبشی، در مجموع، متشکل از نقاط مثبت و منفی می باشد، و در اعمال و کردارشان، محدودیتها و آزادی هایی وجود دارد، اما روشی که برای تبلیغ و جذب استفاده می کنند، این است که؛ بدون اشاره به نقاط منفی و محدودیتها و کاستیها، فقط به نقاط مثبت و آزادیهای موجود در آن نحله یا جنبش، می پردازند.

این روشی که در این جنبشها دیده می شود، به علت این است که، مخاطبین این تصور در وجودشان به وجود آید که در این نحله و یا جنبش، محدودیتها وتکالیف موجود در دین و مذهب این مخاطب، وجود نداشته و از آزادی بیشتری بر خوردار است.

امروزه دیده می شود که این جنبشها و فرق شبه معنوی، در رسانه های تصویری و شنیداری و همچنین فضای مجازی و نشریات، به شدت به دنبال تبلیغ خود هستند، که در این راستا، گاها فقط به تبلیغ خود اکتفا نکرده و برای زیبا جلوه دادن حرفهایشان، به نقد و شبهه افکنی، نسبت به دین اسلام نیز می پردازند.

البته لازم به ذکر است که این جریانات، فقط به دنبال نقد دین اسلام نیستند، بلکه برای پیشبرد اهداف خود، هر دین و مذهبی را که مانع بدانند، آن را به نقد کشیده و با ایراد شبهه قصد تضعیف آن را دارند.

در این میان دیده می شود، افرادی با تفکر بی دینی، مخالف هر گونه دین و مذهبی بوده و به دنبال ترویج معنویت بدون خدا، می باشند.

راهکار مقابله:

همان طور که قبلا اشاره شد، اولین گروه مقابله با عرفانهای نو ظهور، پدر و مادران آمریکایی، در سال 1970 بودند، که بعد از احساس خطر نسبت به این جریانها، دست به مقابله با این جنبشها زدند، و بعد از آن مراکز و مؤسسات زیادی، در سراسر دنیا، با هدف مقابله با جنبشهای شبه معنوی نو ظهور، پدید آمد.

اما راهکار مقابله با بیان زیباییهای این جنبشها:

بیان محدودیتها و نقاط ضعف جنبشها و فرقه های نو ظهور، می تواند این بینش را در مخاطبین ایجاد کند که این جنبشها آنگونه که تبلیغ می کنند، بدون نقص و ضعف نبوده و شاید با روشن شدن این نقاط، به این نتیجه برسند که، مشکلات و نواقص این جنبشها بیش از محسناتشان می باشد.

چگونگی پیشگیری:

دادن اطلاعات در دوران تحصیل، در مورد ادیان و گروههای مذهبی، آنهم به شکل کامل و جامع، به بالا رفتن اطلاعات نوجوانان و جوانان کمک کرده، و باعث پیشگیری از انحرافات مذهبی خواهد گردید.

و این که دیده می شود تعداد اندکی از جوانان، با برخورد با این گروهها، دچار شک و تردید می شوند، به دلیل این است که؛ اطلاعات آنها، نسبت به فرق مذهبی، کافی نیست.

همچنین از دیگر راه کارهای پیشگیری، پر نمودن خلاء موجود در میزان اطلاعات مردم، نسبت به برکات و  زیبایی های دین اسلام است، به این بیان که اگر با برنامه ریزی دقیق و منظم، زیبایی های دین اسلام، به مخاطبین رسیده شود، مجالی برای تبلیغات فرق مذهبی دیگر، باقی نخواهد ماند.

سمعت : أبا الحسن علي بن موسي الرِّضَا (عليه السلام) يقول:

رحم الله عبداً احيي امرنا.

فقلت له : و كيف يحيي امركم؟

قال: يتعلم علومنا و يعلمها الناس . فان الناس لو علموا محاسن كلامنا لا تبعونا

راوي گويد: امام رضا (عليه السلام) فرمود: خدا بيامرزد كسي را كه امر ما را زنده كند.

گفتم : چگونه امرشما را زنده ‏كند؟

فرمود: علوم ما را فرا بگيرند، معارف اهل‏بيت را فرا بگيرند، آن را به مردم، به دلهاى مشتاق، به ذهنهاى جستجوگر منتقل كنند. همانا اگر مردم  زيبايي تعاليم ما را دريابند ، هر آينه از ما پيروي مي‏كنند.   ( عيون اخبار الرضا (ع)  ج 1 ص 275)

براى گسترش معارف اهل‏بيت هيچ لازم نيست که ما به اين در و آن در بزنيم؛ هيچ نيازى ندارد به بداخلاقى كردن و متعرض اين و آن شدن؛ همين اندازه كافى است كه معارف اهل‏بيت را درست فرا بگيريم، آن را به ديگران منتقل كنيم. اين معارف توحيدى، اين معارف انسان‏شناسى، اين معارف فراگير نسبت به مسائل زندگى بشر، خود جذاب است، دلها را جذب ميكند، آنها را دنبال راه ائمه به راه مى‏اندازد.

کلام اهل بیت و قرآن، به اندازه لازم برای جذب مخاطبین جذابیت دارند، فقط کافیست، زیباییهای کلام آنها، به مردم رسانده شود.

  • بهترین بودن

امروزه در دنیای تبلیغات شاهد هستیم که؛ وقتی کالایی مورد تبلیغ واقع میگردد، آن کالا به عنوان بهترین در مورد خودش معرفی میگردد، به عبارت دیگر میخواهند این گونه تبلیغ کنند که؛ این جنس در برابر هم جنس های دیگرش از همه بهتر است، در معنویت های نو ظهور نیز شاهد چنین مطلبی هستیم که؛ هر کدام از آنها راه و روش خود را بهترین راه برای رسیدن به مقصود می دانند حال یا با نفی و نقد روشهای متداول و یا بدون آن.

  • باور ستیزی

یکی دیگر از راه های تبلیغ جنبش های نو پدید، باور ستیزی است، باور و اعتقادات مردم چیزیست که؛ مردم با آن زندگی میکنند و همیشه برای آن هزینه هایی هم پرداخت کرده اند، و این باور هاست که مردم را برای حفظ آن به جبهه و جنگ میکشاند، کتاب و مقاله مینویسند و … اما اگر بشود این باور را از مردم بگیریند، میتوانند عقیده و باور جدید را به آنها تبلیغ کنند، از این رو جمن ها به دنبال باور ستیزی و مقابله با آنچه که به عنوان عقیده و باور نزد مردم است میپر دازند، آن هم با تردید افکنی وایجاد شک و شبهه در آنچه که باور مردم است.

  • مذهب ستیزی

نفی آنچه خود نیافته و مورد قبول مردم است، از دیگر شیوه های تبلیغ عرفان های نو ظهور است، به دلیل اینکه آنها برای رسیدن به اهداف خود با موانعی بزرگ روبرو هستند، که یکی از آن موانع، چیز هایی است که مردم به عنوان مذهب و دین قبول دارند، و آنچه مردم به عنوان خدا، پیغمبر و کتاب آسمانی پذیرفته اند، از موانع رسیدن به اهداف آنها محسوب می شود، به همین دلیل به دنبال نفی آنها بر آمده و با کی گفته؟ و کی دیده؟ و … ؟ به دنبال رد کردن آنها بر می آیند.

  • القاء شک و تردید

از دیگر روشهای تبلیغ معنویت های نوین این است که؛ سعی میکنند مخاطبین خود را با استفاده از شک و تردید نسبت به آنچه تا کنون قبول داشتند، به سمت و سوی خود کشانده و مخاطب را قانع کنند که، برای رسیدن به اهداف معنوی راهی که تا کنون میرفتی درست نبوده، و اکنون راه درست را آنها ارائه میدهند، انسان مردد همیشه در سر دو راهی می ماند و نمی تواند حرکتی انجام دهد، درست است که شک راه رسیدن به حقیقت است، اما ماندن در شک انسان را نابود میکند، به همین دلیل برخی از این فرقه ها به دنبال این هستند که، با مقدس نشان دادن شک و تردید، انسان را در آن نگه داشته تا به اهداف خود برسند.

  • استفاده از جذابیت ها

اما مهمترین راه تبلیغ تعداد زیادی از این نحله ها، استفاده از مواردی است که بین جوانان جذابیت داشته و به آن علاقه نشان میدهند، که بوسیله آن سعی در تبلیغ افکار خود دارند، مانند؛ سکس، موسیقی، روابط آزاد و ….

ابزاری که عموما برای تبلیغ افکار و عقاید خود از آنها استفاده میکنند، معمولا ابزاری است که در دسترس مردم بوده و مردم روزانه از آنها بارها و بارها استفاده میکنند، مانند:

  • نوع پوشاک و ظاهر مردم

پوشش انسان خبر از بخشی از تفکر او را می دهد و چند سالی است که برای تبلیغ برخی از افکار معنوی نوین از پوشاک استفاده شده است.

  • اینترنت

فضای مجازی برای تبلیغ و فعالیت عرفانهای نو ظهور فضایی پر استفاده می باشد.

در این فضا به دلیل آزادی انتقال مفاهیم مختلف سایتهایی به زبان فارسی مشغول تبلیغ جنبش های نو پدید معنوی می باشند، در فضای مجازی با ارائه متن صوت فیلم و یا گزارش از افراد و همایشها سعی در بزرگ جلوه دادن خود و رساندن مطالب خود به مخاطبین می باشند.

  • لوازم خانه

ورود لوازم منزل از غرب و استفاده آنها در تمام منازل، یکی دیگر از شیوه های تبلیغ به شمار می رود، به دلیل اینکه هیچ وسیله ای به کشور ما وارد نمیشود، مگر این که با خود فرهنگ خاصش را نیز می آورد.

  • دکوراسیون محل کار و خانه

شیوه چینش محیط زندگی و کار، که از یک تفکر و اندیشه خبر میدهد نیز، میتواند در انتقال عقاید و افکار مؤثر باشد اینکه چینش مکانی به سبک اروپایی و یا آمریکایی باشد مطمئنا در پذیرش عقیده متناسب با آن، بی تأثیر نخواهد بود.

  • کتاب

اصلی ترین راه انتقال و تبلیغ معنویت های نو ظهور کتاب های آنهاست.

در حال حاضر تعداد بسیاری از کتابهای جنبشهای معنوی نو ظهور با مجوز وزارت ارشاد به چاپ رسیده و در کتاب خانه ملی به ثبت رسیده است ضمن اینکه بخشی از این کتابها نیز رسما ثبت نگردیده است.

  • صدا و سیما

گاهی اوقات صدا و سیمای ما نیز ناخواسته و به علت عدم آگاهی کافی در مواردی، مبلغ برخی از این عرفانها می گردد. چند سالی است که در برخی از فیلمها و سریالها مطالبی به نمایش در می آید و یا دیالوگ می شود که اشاره ای مستقیم و یا غیر مستقیم به جنبش های نو پدید معنوی دارد.

  • لوازم و مدلهای آرایش

از آنجا که برخی از معنویت های نوین صاحب سبک و مدل خاصی در آرایش می باشند، شکل و مدل آرایش سر و صورت نیز از روشهای مطرح شدن و تبلیغ این عرفانها به شمار می رود.

  • ماهواره

ماهواره و تعدد شبکات و نبود محدودیت پخش در آن، نیز خود وسیله ای مناسب برای تبلیغ معنویتها شده است، شبکات فارسی زبانی که مکتب و آیین خود را تبلیغ کرده و به خیال خود اسلام و مسلمانی را زیر سوال می برند.

پخش فیلم وسریالهای مختلف با زبان فارسی که به هدف انتقال عقاید و افکار آنها صورت میگیرد.

  • موسیقی

موسیقی ابزاری است که امروزه مرز خاصی را نمی شناسد و مخاطبین جوان زیادی نیز دارا میباشد.

  • روابط بین زن و مرد

از دیگر ابزاری که برای تبلیغ خود استفاده میکنند، استفاده از روابط دختر و پسر است. این جنبشها به جهت ساده انگاشتن رابطه بین یک زن و مرد علاقه مندی افراد به فرقه خود را زیاد کرده اند.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن