تاریخ شیطان گرایی 3 ( دوران مدرن ، قرن 17)

تاریخ شیطان گرایی(قرن 17)

در سده هفدهم میلادی نیز تکاپوهای شیطانگرایانه در اروپا در قالب فرقه های سری با تمایلات شیطانی رخ نمود. از مشهورترین و موثرترین این فرقه ها سازمانی موسوم به “رزونکرتس”[1] است و به جریان “روزیکروسیانیسم”[2] شهرت دارد.

میراث فکری و تجارب عملی این فرقه در تاسیس فراماسونری بسیار موثر بوده است، به گونه ای که ردپای بقایای این فرقه را اوایل سده هیجدهم و تاسیس گراند لژ انگلستان قابل پیگیری است.[3]

سرآغاز فرقه روزنکروتس به انتشار رساله ای در شهر کاسل آلمان می رسد که در سال 1614 با عنوان “اصلاح عمومی سراسر جهان”[4] منتشر شد. موضوع این رساله داستان سیرو سیاحت فردی به نام “کریستیان روزنکروتس”[5] است به قبرس، دمشق، مصر، فاس و اسپانیا؛ آشنایی او با حکما و دریافت راز و رمز هستی و اسرار جادو و کیمیاگری از ایشان. پیام این رساله دعوت به همدلی با یک فرقه سیاسی رازآمیز و پنهان است با هدف “اصلاح جهان”. رساله فوق رزونکروتس را به عنوان شخصیتی واقعی معرفی می کند که در قرن شانزدهم می زیست. امروزه محققین او را یک شخصیت نمادین می دانند و برای فرقه فوق پیشینه ای قبل از انتشار این رساله نمی شناسند.
در پایان این رساله وعده داده شده بود که هرساله کتابچه ای برای طبقه آگاه اروپا منتشر شود. در سال بعد (1615) این وعده تحقق یافت و رساله ای با عنوان “گزارش فرقه برادری روزنکروتس”[6] منتشر شد.[7] در رساله اخیر که به رساله فاما(گزارش) شهرت دارد به اسلام و کلیسای رم به شدت حمله شده و هر دو به کفر و توهین به مقدسات متهم شده اند. به نوشته این رساله، باید پاپ را با چنگ و ناخن تکه تکه کرد.[8] انتشار رساله های فوق سرآغاز جنبشی گسترده در اروپای مرکزی گردید و خیلی زود گروه هایی پدیدار شدند که خود را روزنکروتسی و مامور اصلاح جهان می دانستند. اغلب این گروه ها در انجمن های فراماسونری سده های هیجدهم و نوزدهم ادغام شدند. [9] دائره المعارف فراماسونری “ماکی”[10] احساساتی را که این دو رساله در آلمان برانگیخت عظیم توصیف کرده است.بسیار ی از افراد خواستار عضویت در فرقه روزنکروتس شدند و برای اثبات شایستگی خویش ادعا نمودند که در “کیمیا” و “کابالا” مهارت دارند.[11]

در کتاب تاریخ جادوگری درباره این رساله ها و واکنش عموم مردم با انتشار آن ها این گونه نوشته است: “از فحوای کلام رساله گزارش چنین بر می آید که مجمع کاملا دایر و در جریان بوده است و همه چیز برای آن هایی که می خواستند به آن ها بپیوندند آماده بود…اصل و رمز موفقیت مجمع، هاله ای اسرارآمیزی بود که کل قضیه را پوشیده نگه می داشت. انجمن های سری همیشه برای مردم جذاب بوده اند. به این ترتیب، مجمع برادران روزنکروتسی موضوع بحث و جدل روز شد. عده ای از ادیبان… به سود مجمع دفاعیه نوشتند، در حالی که دیگران ناسزا نثارشان کردند… مردم فرانسه معتقد بودند که این برادران، جن گیران و افسونگرانی هستند که در خدمت شیطان اند و در صورت لزوم می توانند نامرئی شوند… دریانوردان ادعا می کردند که در سواحل انگلیس یک برادر روزنکروتسی را دیده اند که سوار بر شیطان در حال پرواز بوده است…”[12] فرقه روزنکروتس جمعیتی خوشنام نیست و دقیقا به این دلیل است که برخی مورخین ماسون پیوند مستقیم میان فراماسونری و این فرقه را انکار می کنند. یکی از محققین در حوزه انجمن های مخفی در کتاب خود درباره این فرقه اینچنین نوشته است: “یک نویسنده قدیمی می گوید: “جمعیت مزبور دسته ای از یهودیان و کابالیست های عبری بودند…” دیگری می گوید: “شیطان پیشوای او [روزنکروتس] بود و مبادی او انکار ذات باریتعالی و طعن در مبداء تثلیث و تحقیر عذرا [مریم مقدس] و تمام قدیسین بود.” به جمعیت مزبور تهمت های دیگر نیز می زدند مانند هم پیمان بودن با شیطان و قتل کودکان و ترکیب زهرها و رقص با شیاطین و غیره.”[13] از شخصیت های مطرح در فرانسه ی قرن هفدهم، در زمینه ترویج جادوگری و شیطان پرستی خانم «کاترین دِشی» از خاندان «لاوازین»[14] یهودی است که اقدامات کاترین دومدیچی را ادامه داد. وی مراسمی با عنوان اتاق درخشان را به مراسم بلک مس اضافه نموده و آیین شیطان پرستی را تکمیل کرد. این مراسم که به نوعی باز تولید آیین قربانی انسان بدوی بود در اتاقی کاملا تاریک انجام می شد که تنها منبع روشنایی آن یک شمع بود. در این اتاق نوزادانی قربانی می‌شدند و خونشان به شیطان تقدیم می‌شد.[15] پس از مدتی با افشاگری برخی افراد، این مراسم لو رفته و عده‌ای بازداشت و مجازات شدند.از آن جمله شخص کاترین دشی بود که به اتهام جادوگری در 22 فوریه سال 1680 در ملا عام در آتش سوزانده شد.اما هنگامی که پای شخصیت‌های بلند پایه به پرونده کشیده شد، مقامات دستور توقف پی‌گیری را صادر کردند و این مراسم به طور مخفیانه و محرمانه ادامه پیدا کرد.[16]

__منابع______________________________________
[1] . Rozenkreuz
[2] . Rosicrucianism
[3] . نک.زرسالاران یهودی وپارسی،ج4،ص128-152
[4] . Allgemeine und General-Reformation der ganzen beaten Weh
[5] .  Chiristian Resencreutz”این نام ترکیبی است از دو مفهوم “مسیحی”( Chiristia) و صلیب گل سرخ” (Resencreutz). در بدو امر گمان می رود که منظور آن فرد مسیحی است که به آرمان های “صلیب گل سرخ” (نماد مصلوب شدن عیسی مسیح) باور دارد، ولی امروزه ماسون ها پنین معنای را بر نمی تابند و تاویل های دیگری به دست می دهند که ربطی به مسیحیت ندارد. برای مطالعه بیشتر: زرسالاران یهودی و پارسی، ج4، ص119، پاورقی شماره 5 و همچنین: رمان راز داوینچی نوشته دن براون.
[6] . Fama Fraternitatis Rosae Crucis
[7] . زرسالاران یهودی وپارسی،ج4،صص 119 و 120
[8] . تاریخ جادوگری، ص 660
[9] . زرسالاران یهودی وپارسی ،ج4،ص 122 . به نقل از دائره المعارف بریتانیکا
[10] . Encyclopedia of Freemasonry , Albert G.Mackey
[11] . همان
[12] . تاریخ جادوگری، صص 665-663 (با اندکی تصرف)
[13] . تاریخ جمعیت های سری و جنبش های تخریبی، ص 92
[14] . La Voisin
[15] .تاریخ جادوگری، ص 92
[16] . تاریخ جادوگری، ص 93

همچنین مشاهده کنید

بهشت زمینی ( وین دایر)

بهشت زمینی(نویسنده:داریوش عشقی) بسم الله الرحمن الرحیم وَسارِعُوا إِلَي مَغْفِرَةٍ مِنْ رَبِّكُمْ وَجَنَّةٍ عَرْضُهَا السَّمَاوَاتُ ...