مقالات

بهشت زمینی ( وین دایر)

بهشت زمینی(نویسنده:داریوش عشقی)

بسم الله الرحمن الرحیم

وَسارِعُوا إِلَي مَغْفِرَةٍ مِنْ رَبِّكُمْ وَجَنَّةٍ عَرْضُهَا السَّمَاوَاتُ وَالْأَرْضُ أُعِدَّتْ لِلْمُتَّقِينَ
به سوي آمرزش پروردگار خود و بهشتي بشتابيد كه پهناي آن [به اندازه] آسمانها وزمين است و براي پرهيزگاران آماده شده است. (آل عمران : 133)
بهشت از آرزوهای هر مسلمانی است و در جای جای قرآن و روایات در مورد بهشت و بهشتیان توصیفات مفصلی دیده میشود.
اما امروزه بهشت را به گونه ای دیگر و به شکل زمینی و لحظه ای معنا میکنند، که این اعتقاد به میزان ایمان افراد به خدا و معاد بر می گردد.
امام صادق عليه السلام میفرمایند : دنيا، زندان مؤمن است وگور، دژ او وبهشت، جايگاهش، ودنيا بهشت كافر است وگور زندان او وآتش جايگاهش .  (ميزان الحكمه 4 صفحه 110 )
در سنت اهل بیت و مؤمنان، تمام کارها و نیات برای دستابی به بهشت است.
امام علي عليه السلام می فرمایند : بهشت، برترين هدف است. (غرر الحكم : 1024)
بهشتی که صلحا و اولیاء، برای رسیدن به آن بر یکدیگر سبقت گرفته و با شنیدن توصیفاتش، دنیا را برای خود قفسی بیش ندانسته و تنها آن را پلی برای رسیدن به بهشت می پندارند.
امام علي عليه السلام : بهشتي كه خداوند متعال به مؤمنان وعده داده است، چشم بينندگان را خيره مي كند. در آن درجاتي است، يكي برتر از ديگري ومنازلي است، يكي بالاتر از ديگرى. نعمتش از بين نمي رود وشادماني اش نيستي ندارد و شادي اش به پايان نمي رسد، اقامت كننده در آن، كوچ نمي كند و ماندگار در آن، پير نمي شود و ساكن آن آسيبي نمي بيند، اهل آن، از مرگ در امانند و هراسي به دل راه نمي دهند، زندگي به كام آنهاست، نعمت برايشان پايدار است در جويهايي از آبهايي تغيير ناپذير ونهرهايي از شير، كه طعمش دگرگون نمي شود و نهرهايي از شراب كه نوشندگان از آن لذّت مي برند.  مطالب السؤول : 55.
اما آنها که درک درستی از این معانی ندارند به دنبال رسیدن به بهشتی زمینی برای خود و پیروانشان هستند.
نمونه بارز آن سخنان و نوشته های وین دایر است که بهشت و معاد را در هاله ای از ابهام مطرح میکند.

وین والتر دایر (Wayne Walter Dyer) در ۱۰ مه، ۱۹۴۰ در شهر دترویت از توابع ایالت میشیگان، ایالات متحده به دنیا آمد. او یک نویسنده و سخنران است. کتاب قلمرو اشتباهات شما در سال ۱۹۷۶ در حدود ۳۰ میلیون نسخه فروخت و جز یکی از بالاترین فروش کتاب‌ها در تاریخ شد. دایر در سال ۱۹۸۷ به عنوان بهترین سخنران ایالات متحده شناخته شد.

دایر از ملوین لیله (فوت شده) و هنزل ایرنه دایر متولد شد. او بیشتر دوران نوجوانی خود را در پرورشگاه از دست داد و در دوران دبیرستان در دترویت به مشاوره می‌پرداخت او در دانشگاه سنت جان به عنوان محقق در حال کار است.
در ابتدا کار در فرهنگستان را دنبال کرد و در همین زمان مطالب خود را در روزنامه به چاپ می‌رساند و به صورت آزمایشی به درمان‌های خصوصی می‌پرداخت. اما سخنرانی او در دانشگاه سنت جان که در مورد شیوه متمرکز شدن افکار منفی و گفتگوی تحریک آمیز بود، دانشجویان را ترغیب به ثبت نام در کلاس‌های خصوصی اش کرد. آژانس ادبی به دایر پیشنهاد کرد که وین ایده‌های خود را به صورت یک کتاب جمع آوری کند و نتیجه آن کتاب “قلمرو اشتباهات شما” بود. اگر چه نخستین کتاب‌هایی که به فروش رفت بسیار اندک بود.
دایر شغل تدریس خود را رها کرد و به کار تبلیغات در ایالات متحده مشغول شد و با سر سختی یک فروشگاه کتاب در زمینه مصاحبه‌های تصویری پیدا کرد، بالاخره تلویزیون ملی اجازه داد که دایر همراه با فیل دوناهو و مرو گریفین در گفتگوی شب حضور پیدا کند.
دایر در مائوی، هاوایی زندگی می‌کند. او تا کنون دو بار ازدواج کرده و هفت تا از هشت فرزندش را از زن دومش یعنی مارسلنه (Marcelene) دارد که عبارتند از شان، اسکای، سامر، سرنا، سندز، ساجی و مسن ترین دخترش از همسر سابقش تریسی نام دارد و همگی در فلوریدا زندگی می‌کنند.
عالم واپسین دایر : با ارائه تصويري مبهم از حيات روح ، زندگي پس از مرگ را در هاله اي از ابهام رها مي كند و بهشت را «امر دروني» معرفي ميکند.  (کتاب عرفان ص 59)
اما مبانی فرهنگی بهتر است بدانیم : وین دایر در مقدمه کتاب وجود متعالی انسان (ص 9)، اشاره میکند که از کابالا متاثر بوده و حتی خوانندگانش را دعوت به فراگیری آن میکند . البته این مطلب در چاپ های جدید این کتاب حذف شده است .
سيري كوتاه در كتب داير روشن مي كند كه «وين داير ملغمه اي از انديشه ها و عرفانهاست». عارف نماهاي دنيايي امروز از ساي بابا و كريشنا مورتي (اعجاز واقعي ص 190 و 285 ، راه حل معنوي ص 31 و ص86 ) دون خوان وكاستاندا ، (خود حقيقي 291 / عرفان 280 ) پاتا نجلي ، بهاگاوادگيتا ، ماهارشي (راه حل معنوي ص 26 و 50 و 32 و 33 ، نداي دروني ص 68) تا روانشاسان، شخصيتها و دانشمندان علوم جديد مثل انيشتاين ، اريك فروم ، شكسپير،  ويليام جميز يونگ، نلسون ماندلا، (نداي دروني ص 230- 241 – 167 – 181 – 279) مايكل برگ كابالايي (معنويت ص 17) تا شخصيتها و عرفاي اسلامي مانند مولوي و خيام و حافظ (راه حل معنوي ص 38 و 47 ـ نداي دروني ص 9 و 113) هر كدام سهمي در انديشه هاي داير دارند.

 

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن