مقالات

شیو های تبلیغی شیطان گرایی

روش های تبلیغی شیطان گرایی

انتقال و نشر اندیشه‌ها از طریق گفتن یا نوشتن دشوار است و تعداد محدودی از مردم با آن ارتباط برقرار می‌کنند. اما نمادها به راحتی جایگاه خود را در فرهنگ عمومی پیدا می‌کنند و به خاطر ظرفیت بالاي هنری، به صورت جذابی در جامعه، به خصوص بین جوانان و زنان گسترش می‌یابند. نمادهای شیطانی در گسترة بسیار وسیعی به گونه وسيعي متفاوت و خوش ساخت در همه جا یافت می‌شوند. از لباس و کفش و ساعت گرفته تا رنگ و طرح داخل اتاق خواب تا عروسکی که در تزئینات خودرو کاربرد دارد و انگشتر و دستبند و ده‌ها شیء دیگر که در اشیاء شخصي و در منظر عمومی استفاده می‌شود، از برچسبی که کودک پنج ساله به دفتر نقاشی می‌چسباند تا سردستة عصایی که پیر مرد هفتاد ساله به دست می‌گیرد این نمادها همه جا حضور دارند. گذشته از این طرح‌های خیالی از چهرة شیطان روی بسیاری از لباس‌ها و سایر وسایل و اشیاء شخصی دیده می‌شود.


بحث پیرامون ترویج شیطان گرایی از طریق نمادسازی و ترویج آن در فرهنگ عمومی را باید در دو محور کلی مطرح نمود:
1.هویت شناسی نماد های شیطان گرایی:شناسایی و تفسیر نمادهای شیطانی
2.تاثیر گذاری نماد:بررسی مکانیزم انتقال یک ایدئولوژی از طریق نمادسازی و ترویج آن

1. هویت شناسی نماد های شیطان گرایی
در این بخش به تشریح مختصری از برخی نمادهای اختصاصی و پرکاربرد در گروه های شیطان گرا می پردازیم.البته متاسفانه در بسیاری از پژوهش های صورت گرفته در زمینه نمادهای شیطان گرایی علاوه بر مستند نبودن برخی تفاسیر نمادها،بعضا به اشتباه نمادهایی از گروه های اخلاقی منحرف و علائم نامربوط با جریان های شیطان گرایی را داخل در این مبحث نموده و کمک شایانی به بزرگنمایی بیش از حد این فرقه ها نموده اند.
قبل از تشریح این نمادها بهتر است به دو نکته اشاره نمائیم.
الف)نمادها ممکن است در برهه های زمانی مختلف و یا در بسترهای فرهنگی مختلف،معانی متفاوتی داشته باشند.در بحث نمادهای شیطان گرایی غالبا تفسیری که از این نمادها در میان گروه های شیطان گرا بیان می شود،ناظر به معانی باستانی نمادها در تمدن های اولیه و متون قدیمی می باشد.
ب)یک نماد ممکن است در یک برهه زمانی و یک منطقه جغرافیایی معانی مختلفی داشته باشد.به عبارت دیگر یک نماد ممکن است به طور همزمان معانی موازی پیدا کرده باشد.چنان که در بررسی برخی از این نمادها خواهد آمد برخی از نمادهای شیطانی به مرور معانی دیگری نیز پیدا کرده اند،منتهی استعمال آن ها در معانی موازیشان نباید موجب گردد که از تفاسیر شیطانی آن ها غافل شویم.
1. بز بافومت (Baphomet)


این نماد که در عرفان کابالا نیز جایگاهی دارد، بز یا قوچی به نام بافومت است که هم با جانور شاخ‌دار یوحنا در كتاب مكاشفات يوحنا همانندی دارد و هم در اسطوره‌های مصری نماد باروری است[1] و دو ماه سیاه “گبورا”و سفید “چسد”[2] در طرفین او نشانة ترکیب روشنایی و تاریکی است،دربرخی متون شیطان گرایان پیرامون بافومت این چنین گفته شده است: “دودست او نمادی از هرمس مصری است،یکی به سمت بالا به ماه سفید”چسد” اشاره می کند و یکی به سمت پائین به ماه سیاه “گبورا”. این سمبل هارمونی کامل بین لطف و عدالت را بیان می کند. شعله ي ميان دو شاخ او مشهور به”شعله هوش”نيز نماد نبوغ و دانايي شيطان است.شاید بدین خاطر که همو بود كه آدم (ع) و همسرش را به سمت درخت دانايي رهنمون شد.[3]نکته جالب توجه دیگر در رابطه با این نماد آن است که در برخی اسناد تاریخی به این مطلب اشاره شده است که : هنگام بازجویی های فلیپ لوبل ،پادشاه فرانسه، از افراد دستگیر شده ی فرقه ی شهسواران معبد، یکی از مطالبی که به طور مکرر دراعترافاتشان به آن اشاره می نمودند،پرستش خدایی به نام بافومت به جای خدای مسیح بوده است.
لازم به ذکر است که نقش کنونی از بز بافومت را نویسنده و جادوگر فرانسوی به نام”الیفاس لوی”[4]در سال 1855 میلادی در یکی از کتاب های خود[5] تصویر نموده است.البته تصویرگری شیطان به صورت موجودی دوجنسه و با سر بز قبل از لوی نیز سابقه داشته است.
البته همانطور که قبلا گفتیم نمادها لزوماً یک ریشه یا معنا ندارند. بافومت ممکن است نماد بز قربانی در آیین یهود باشد که بزی مقدس است و بنابر نقل عهد عتیق این بز، قربانی حضرت اسحاق شد[6] که بنی اسرائیل از نسل او هستند. شیطان‌ هم به نوعی قربانی هدایت انسان و دست یابی او به درخت دانش و معرفت شد. با این توضیح بز می‌تواند نماد گویایی از ایثار بزرگ شیطان برای آدم باشد.[7]

2.ستاره پنج پر وارونه به همراه سر بز
نماد اصلي فرقه satanism، نشاني است مركب از يك ستاره پنج پر وارونه[8] كه درون آن تصوير سر يك بز قرار داده شده است.اين تركيب درون دو دايره قرار گرفته و دورتادور آن عبارتي به زبان عبري نگاشته شده است.


سر بز مربوط به سر بز بافومت[9] مي باشد كه در گروه هاي ماسوني و شيطانگرايي باستاني نشان شيطان بوده است.[10]ستاره پنج پر ( در حالت عادي)[11] نمادي بسيار كهن محسوب مي شود.اين نماد در زماني نشان “ونوس” الاهه ي زيبايي و عشق شهواني زنانه بوده است.همچنين اين نماد در آئين هاي جادوگري و شيطاني دوران باستان و قرون وسطي نيز كاربرد داشته است. از زماني كه لئوناردو داوينچي، در سال 1487 ميلادي، طرح “مرد ويترووين”[12] را طراحي كرد،به سمبل اصالت انسان و اومانيسم تبديل شد.در فرقه سيطنيسم اين ستاره به صورت وارونه به كار گرفته شد.
آنتوان لاوي در كتاب “انجيل شيطاني”   اين نماد را اين گونه تفسير مي نمايد: “بافومت نماينده ي قدرت تاريكي است كه با شهواني بودن بز تركيب شده است.ستاره پنج پر در نقاشي داوينچي اشاره به طبيعت روحاني انسان دارد ولي چون در اين تفكر(Satanism) جنبه شهواني انسان مد نظر است،پنج ضلعي وارونه شده است تا سر بز بافومت نيز به خوبي در آن جاي گيرد.شاخ هاي او نماد دوگانگي هستند كه به نشانه مبارزه طلبي به سمت بالا اشاره مي كنند.سه جهت معكوس شده ديگر هم نافي تثليث است.حروف عبري نوشته شده داخل دايره بزرگ برگرفته از آموزه هاي جادويي “كابالا” است كه به معناي “لويتان”[13] مي باشد.”
اين نماد درموارد بسياري درفرقه شيطان گرايي استفاده مي شود ؛ازجمله :
1. نصب اين نشان در بالاي محراب در موقع اجراي آئين هاي شيطان گرايي[14] 2. اعطاي اين نماد به عنوان نشانگر درجات مختلف كليساي شيطان
نكته : تركيب ستاره پنج پر وارونه به همراه نماد “S” شيطاني نيز يكي از نماد هايي است كه در اين فرقه استفاده مي شود.البته بيشتر اين نماد را آنتوان لاوي براي شخص خودش استفاده مي نمود.فلذا با عنوان “نشان دكتر لاوي” در ميان شيطان گرايان شهرت پيدا كرده است.

3.  عدد 666
این عدد به گفته یوحنا در بخش مكاشفات يوحنا در کتاب مقدس “عدد شیطان” است. در مکاشفات نوشته شده: «جانور عجیب دیگری دیدم که از زمین بیرون آمد. این جانور دو شاخ داشت مانند شاخ‌های بره و صدای وحشتناکش مثل صدای اژدها بود… بزرگ و کوچک، فقیر و غنی، برده و آزاد را وادار کرد تا علامت مخصوص را روی دست راست یا پیشانی خود بگذارند. و هیچ کس نمی‌توانست شغلی به دست آورد یا چیزی بخرد مگر اینکه علامت مخصوص این جانور یعنی اسم یا عدد او را بر خود داشته باشد. این خود معمایی است و هرکس با هوش باشد می‌تواند عدد جانور را محاسبه کند. این عدد اسم یک انسان است که مقدار عددی آن به 666 می‌رسد.[15]


در فرهنگ مسیحیان این عدد نماد “ضد مسیح”[16] است که به نوعی دشمن درجه یک حضرت مسیح(ع) محسوب می شود.به خاطر همین تقابل در طول تاریخ مسیحیت افراد بسیاری برای شناسایی ضد مسیح از طریق رمزگشایی این عدد و تطبیق آن بر اسامی افراد مختلف اقدام نموده اند. تعابیر دو متخصص علم الاعداد معروف در قرن شانزدهم “میشائیل اشتیفل”[17] و “پترس بونگوس” نمونه های بارزی از این تلاش هستند. اشتیفل که پروتستان بود، فکر می کرد این عدد به پاپ لئوی دهم اشاره دارد و بونگوس که کاتولیک بود، آن را اشاره به مارتین لوتر می دانست.[18] اين عدد بعضا با عنوان شماره تلفن شيطان نيز در كشور ما رواج پيدا كرده است .

4. صليب وارونه (Upside down cross )
همانطور که در بخش تشریح تفکرات فرقه های امروز شیطان گرایی گفته شد.یکی از اندیشه های محوری در جریان شیطان گرایی و فرقه های  شیطان پرستی آموزه ضددین بودن است.از آن جا که مذهب غالب در دنیای غرب دین مسیحیت می باشد. اين نماد بر اساس تفكرات ضد مسيحي شيطان گرايان به نشان خصومت با دين مسيحيت و توهين به آن استفاده مي شود.

در این جا بد نیست به این نکته اشاره نمائیم که سردمداران جریان شیطان گرایی در راستای بزرگنمایی گستره نفوذ آموزه های خود و ترویج آن ها در حوزه فرهنگ عمومی ملت ها، اقدام به ترویج معانی موازی شیطانی از برخی نماد های مشهور جهانی نموده و به نوعی این نمادها را به نفع جریان شیطان گرایی مصادره می نمایند.

5 . دست شاخدار (Horned Hand)


دو انگشت برافراشته شده در اين نماد نشان از دو شاخ بز بافومت مي باشد.اين نماد بعضا به همراه عبارت Hail Satan به معناي درود بر شيطان درگروه های شیطان گرایی مورد استفاده قرار مي گيرد.البته در چند سال اخیر این علامت به صورت گسترده درمیان طرفداران سبک های مختلف موسیقی متال استفاده می شود که با توجه به مضامین شیطان گرایانه ای که امروزه در میان اشعار گروه های متال رایج است چندان بی ربط با تفسیر نخست که بیان شد نیست.

نکته ی مهمی  که باید در این قسمت به آن توجه کرد آن است که: بعضا افراد دو نماد دیگر که از لحاظ حالت قرار گرفتن انگشتان شبیه به دست شاخ دار است را با یکدیگر هم معنا تفسیر می کنند.
نشان اول: بوزقورد (گرگ خاکستری) که درمیان جنبش های پان ترکیسم مورد استفاده قرار می گیرد و صورت نمادینی از گرگ در آن نشان داده می شود.

نشان دوم : هنگامی که انگشت شست به صورت باز قرار گیرد،این حالت دست معادل نمادین عبارت “دوستت دارم”[19] در کشورهای غربی،خصوصا آمریکا، می باشد.این نماد ترکیبی از سه حرف از حروف الفبای لاتین در زبان نشانه ها (I) ، (L) ، (Y) که مختصر شده عبارت (I Love You) است می باشد.

شيطان گرايان و مراكز قدرت حامي آن ها، براي ترويج نمادهاي مذكور  در حوزه فرهنگ عمومي از ابزارهاي مختلفي استفاده مي نمايند ، كه از آن جمله مي توان به استفاده از  اين نمادها در ساخت زيورآلات ، پوشاك و البسه ،‌طراحي ساختمان ها ، نقاشي بر روي ديوارها و اماكن عمومي و … اشاره نمود. متاسفانه در چند سال اخير بسياري از اين نماد ها در قالب هاي مذكور به كشور عزيزمان وارد شده است و رو به گسترش و ترويج مي باشد ، و اين امر آگاهي هرچه بيشتر مسئولين اجرايي و فرهنگي كشورمان را مي طلبد كه با همكاري نهادهاي علمي-پژوهشي در اين زمينه ،‌اقدام به برخورد صحيح و جلوگيري از ترويج اين نمادها در كشورمان نمايند.
گستره ی‌ این نمادها باعث می‌شود که ذهنيت‌ها و ارزش‌های مردم هماهنگ با معانی آنها شکل بگیرد. نمادها هویت سازند و به فرد و جامعه هویت می‌بخشند و خودپنداره‌هایی را ایجاد می‌کنند که به زندگی و رفتارهای افراد معنا می‌دهد و مردم با همین معانی وجود و زندگی خود را تفسیر کرده و ارزش‌ها و اهداف زندگی خود را تعریف می‌کنند. کارکرد هویت بخشی و معنا دهندگی نمادها در کنار گرافیک و طراحی متفاوت و چشم نوازشان و در دسترس بودن، مد شدن و تبلیغاتی که روی آنها صورت می‌گیرد، باعث استفادة روز افزون از سوی مردم به ویژه جوانان و نوجوانان دنیا می‌شود. پس از پذیرفته شدن این نمادها در فرهنگ عمومی ملت‌ها، انتقال ایدئولوژی مربوط به این نمادها بسیار ساده و پذیرفتنی می‌شود.

________________________________________
[1] . اساطیرمصر، ص 198
[2] . گبورا (Geburah) و چسد (Chesed)دو عدد از ده سفیروت تشکیل دهنده ی درخت حیات در عرفان کابالا می باشند.
[3] . سفر پيدايش تورات- 15/6
[4] . Eliphas Levi
[5] . Dogme et Rituel de la Haute Magie, (Transcendental Magic, its Doctrine and Ritual), 1855
[6] . سفر پیدایش تورات :19-1/22
[7] .شیطان پرستی موجی درزمان حال یا طرحی برای آینده،حمیدرضا مظاهری سیف
[8] . Inverted Pentagram
[9] . Baphomet
[10] . به كارگيري نماد بز براي شيطان ريشه در آموزه ها و اسطوره هاي باستاني خصوصا مصر باستان دارد.
[11] .Pentagram
[12] . vitruvian man
[13] . Leviathan (کلمه‌ای است عبري كه 6 مرتبه نيز در تورات ذکر شده‌است. لویاتان يك اژدهاست كه در آب زندگي مي كند.در اسطوره شناسي از لوياتان به عنوان يكي از هفت فرشته نگهبان جهنم ياد شده است.ولي درفرقه شيطان گرايي لوياتان در كنار چهار شيطان ديگر به عنوان 4 نگهبان جهنم هستند كه هركدام نماد يكي از عناصر اربعه(آب،باد،خاك،آتش) مي باشند. 4 فصل كتاب انجيل شيطاني آنتوان لاوي نيز با اين عناوين نام گذاري شده اند.
[14] . The satanic Bilbe , devices used in a satanicritual,symbol of Baphomet
[15] .مکاشفات یوحنا/11-18: 13
[16] . Anti Chirist
[17] . Michael Stifel
[18] . راز اعداد، ص 300
[19] .i love You

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن