مستبصرین

مستبصر ساحل عاجی آقای محمد جارا

 

مصاحبه با مستبصر ساحل عاجی آقای محمد جارا

 

بخش ره یافتگان بیستمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم میزبان محمد جارا از ساحل عاج بود، او که در گذشته وهابی متعصبی بوده است هم اکنون شیعه شده و مشغول تحصیل در قم است و در آینده قصد تبلیغ در کشورش را دارد. در زیر گپ زیبا و صمیمی ای که با او داشتیم را ملاحظه می کنید:

  • آقای جارا شما از غرب آفریقا می آیید و از کشوری که من فکر می کنم طبیعت بسیار زیبایی هم داشته باشد، در حال حاضر با توجه به اینکه شما گرایش وهابی هم در مذهبتان داشته اید، مذاهب اسلامی در آنجا چه طور هستند؟ آیا شیعه ها در آنجا هستند؟ یا همه سنی اند؟ یا همه وهابی اند؟

بسم الله الرحمن الرحیم و صل علی محمد و آله طیبین طاهرین، بنده محمد جارا هستم از کشور ساحل عاج در یک خانواده مالکی (یکی از فرقه های اهل سنت است) مذهب متولد شدم، اکثر مسلمانان ساحل عاج مالکی مذهب هستند این مذهبی است که از ۱۴ قرن پیش در ساحل عاج رواج داشته است، ما در ساحل عاج حدودا یک میلیون و خرده ای شیعه داریم.

  • شما در یک خانواده مالکی مذهب رشد کرده اید و به مدرسه وهابی ها رفتید و خودتان هم مبلغ وهابی بوده اید اون موقع راجع به شیعه چه فکری می کردید؟ و علیه شیعه چه تبلیغی می کردید؟

من در ۷ سالگی پدرم را از دست دادم و پیش خواهرم زندگی می کردم در وصیت نامه پدرم هست که من فقط در حوزه درس بخوانم بنابراین من به مدرسه وهابی ها رفتم، حالا علت اینکه مالکی مذهب ها بچه های خود را به مدرسه وهابی می فرستند این است که وهابی ها بهترین مدارس را دارند و بهترین امکانات را در اختیار طلبه هایشان می گذارند، و اینکه هر کس آنجا درس بخواند زبان عربی اش کامل می شود به همین دلایل بچه هایش را به مدرسه وهابی می فرستند.

مهمترین تبلیغاتی که ما بر علیه تشیع می کردیم این بود که شیعه مشرک اند، اینکه شیعه ها معتقدند جبرییل اشتباهی به جای اینکه رسالت را به امیر المومنین بدهد به حضرت رسول داده است، می گویند شیعه ها خاک پرستند و در اصل مسلمان نیستند. آن زمان انقدر تعصب من بالا رفته بود که وقتی یک شیعه می گفت اللهم صل علی محمد و آله من این آله را و علیهی می شنیدم.

  • این سوال پیش می آید که چطور این انقلاب در شما بوجود آمد؟ و چه اتفاقی افتاد که با وجود اینکه وهابیت این همه بر شما اثر گذاشته بود ولی یک دفعه شیعه شدید؟ مطمئنا یک شبه اتفاق نیفتاده است؟

بله، یک قاعده ای که ما در بین خودمان داشتیم تا اینکه شیعه بر ما اثر نگذارد این بود که اصلا کتابهای شیعه را نخوانیم، دومین قاعده این بود که با شیعه گفتگو نکنید، و تا زمانی  که یک سخنرانی از لبنان در مدرسه ای که در ساحل عاج بود دعوت کردند تا تنها در مورد مسائل اخلاقی صحبت کند و از مسائل مذهبی چیزی نگوید، تا اینکه ایشان یک روز اعلام کردند که شیعه شده اند و او را بدون معطلی از مدرسه اخراج کردند و شهریه اش را هم قطع کردند، بعد از آن من باز هم پیش او می رفتم تا اینکه ایشان به من کتاب آنگاه هدایت شدم نوشته ی آقای تیجانی را دادند تا مطالعه کنم، بعدها این آقا جای پدر را برایم پر کردند.

  • پس شما در ساحل عاج شیعه شدید، دلیل آمدنتان به ایران چه بود؟

من یک سال مشغول تحقیق در مورد تشیع بودم، و در این یک سال خیلی اذیت شدم، بعد از یک سال به استادم گفتم که این کتابهایی که می خوانم برایم کفایت نمی کند، شما من را جایی ببرید که بیشتر بتوانم در مورد این مسائل تحقیق کنم  و به مدت سه سال به یک مدرسه دیگر رفتم که در آنجا بهترین طلبه هایشان را به ایران می فرستادند. که بعد از اتمام دوره هشت نفر از ما را به قم  فرستادند. در قم ما را  ابتدا به مدرسه المهدی فرستادند تا زبان فارسی را یاد بگیریم.

  • شما ازدواج هم کرده اید؟فرزند هم دارید؟

خوشبختانه هشت سال پیش ازدواج کردم و پدر همسر من وهابی بود و به من خیلی اعتقاد داشت من در مدت وهابی بودنم توانستم هشت نفر را وهابی کنم . فعلا ما دو فرزند دختر داریم اولی هفت ساله به نام فاطمه زهرا ست و اسم ایرانی اش هم نازنین است و دومی پنج ماهه به اسم زینب کبری است

  • برنامه تان برای آینده تان چیست ؟وقتی تحصیلتان در اینجا تمام شد قصد انجام چه کاری را دارید؟

من تصمیم گرفته ام که در آینده هم در دانشگاه  ساحل عاج تدریس کنم و هم در حوزه ایران تدریس و تبلیغ کنم، در کنار درس های اسلامی من در دانشگاه فلسفه اسلامی را انتخاب کردم و هم اکنون در حال نوشتن پایان نامه کارشناسی ارشدم هستم.

  • در ساحل عاج مردم ایران را می شناسند؟ تصویری از ایران دارند، خصوصا انقلاب ایران در آنجا منعکس شده یا نه؟

مردم ساحل عاج به دو دسته تقسیم می شوند، یا سیاستمداران هستند یا مردم عادی، باید بگویم اولین کشوری که به کلام امام خمینی گوش داده است مبنی بر اینکه تمام کشورها باید رابطه شان را با اسرائیل قطع کنند ساحل عاج بوده است. مردم ساحل عاج ایران را از طریق جنگ هشت ساله می شناسند، لذا می گویند ایرانی ها مظلومند و هر وقت یک ایرانی می بینند می گویند فرزند امام خمینی است. سالی که فوتبال بین جمهوری اسلامی ایران و آمریکا بود، و ایران گل دوم را زد همه بلند شدند و جشن گرفتند در حالیکه آمریکا را دوست دارند، ما هیچ رابطه بدی با آمریکا نداریم اما بین ایران و آمریکا، ایران را تشویق می کردیم.

  • او در پاسخ به سوال یکی از حضار که آیا این مسئله واقعیت دارد که به وهابی ها یاد می دهند اگر ۷ شیعه را بکشی به بهشت می روید اینطور جواب داد که:

من تا زمانی که وهابی بودم و کتاب ها را مطالعه می کردم تا به حال این را ندیدم، و این هست که اگر یک مشرک را بکشند و استنباط کنند که مثلا شیعه مشرک است بکشند بهشت می روند ولی من تا به حال یک روایت مستند در کتابشان در مورد این مسئله ندیده ام.

 

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

همچنین ببینید

بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن