صلوات بر پیامبر
مناظره کوتاه
در صحن مسجد النبي صلي الله عليه وآله وسلم بعد از نماز، صورت به سمت مرقد رسول اللَّه صلي الله عليه وآله وسلم گفتم: السلام عليک يا رسول اللَّه صلي الله عليه وآله وسلم، يک نفر کنارم بود، گفت: چرا با اين فاصله زياد يا رسول اللَّه صلي الله عليه وآله وسلم گفتي؟ از فاصله زياد، صدا زدن و يا رسول اللَّه صلي الله عليه وآله وسلم گفتن جايز نيست؟
گفتم: مگر تو همين جا در تشهد نمازت نگفتي، السلام عليک ايها النبي و رحمة اللَّه؟
گفت: آري.
گفتم: آيا معناي يا رسول اللَّه صلي الله عليه وآله وسلم با معناي يا أيها النبّي فرق ميکند؟ کمي فکر کرد و گفت: خير فرقي نميکند.
گفتم: پس چرا اعتراض کردي؟ چرا گفتي جايز نيست؟
گفت: ببخشيد و رفت.
البته گاهي ميگويند اموات نميشنوند، گاهي ميگويند صدا زدن آنها عبادت آنها است، ولي پاسخ همان است که از فعل رسول اللَّه صلي الله عليه وآله وسلم و از کتابهاي معتبر نزد خودشان نقل کردم و هرگز کسي با گفتن يا رسول اللَّه صلي الله عليه وآله وسلم و يا عليعليه السلام و مانند اينها قصد عبادت و پرستش آنان را ندارد.
از همه اينها گذشته اهل تسنن، حتي خود ابن تيميه و بن باز اعترافکردهاند کهاموات سلامزائر راميشنوندوخداوند روح آنهارابهآنها بازميگرداند تاجوابسلامزائرينخودرا بدهند. [1] .
در عين حال همين ابن تيميه و بن باز در جاي ديگر گفتهاند: صدا زدن اموات، عبادت اموات است و موجب شرک و کفر است. [2] .
اما همان گونه که قبلاً گفته شد کدام مسلمان است که اموات را عبادت کند؟
کدام مسلمان است که رسول اللَّه صلي الله عليه وآله وسلم يا عليعليه السلام يا ديگر ائمه عليهم السلام را بعنوان خالق، رازق، شفا دهنده و ربّ و معبود، صدا بزند و او را بخواند؟
خلاصه بايد به آنها گفت:
معناي شرک اين است که کسي را در عرض و رديف خدا بداني، اما کسي که در طول ديگري کار ميکند، مثل شاگرد نسبت به استاد، شريک او محسوب نميشود.
در خارج مسجد النبي شنيدم يک نفر از آنها (ظاهراً افغاني بود و در مدارس مدينه درس ميخواند) به يک نفر ايراني ميگفت: شما ميگوييد «يا عليعليه السلام» و عليعليه السلام را خدا ميدانيد و از او چيز ميخواهيد، ايراني دستش را به سمت آسمان بالا برد و اشاره کرد و گفت: آن علي که بگويد من خدا هستم، من چنين علي را اصلاً قبول ندارم، اينجانب ديدم آن مرد ايراني با صداي بلند جواب او را داد لذا توقف نکردم.
[2] رساله، زيارة القبور و الاستنجاد بالمقبور ابن تيمية، صفحه 15 و تحفة الاخوان بن باز صفحه 12.