مناظرات

مناظره امام هشتم با ابوقره درباره رؤيت

 

مناظره امام هشتم با ابوقره درباره رؤيت
«ابوقره» از محدثان معروف عصر عباسي، به امام هشتم عليه السَّلام عرض کرد: «خدا تکلم و رؤيت را ميان حضرت موسي عليه السَّلام و حضرت محمد صلَّي اللّه عليه و آله و سلَّم تقسيم کرد، تکلم را به اوّلي، و رؤيت را به دومي داده است.
امام هشتم عليه السَّلام در پاسخ فرمود: چگونه مي توان گفت که خدا رؤيت خود را به پيامبر داده است و اينکه او خدا را در همين جهان مشاهده کرده است در حالي که همان پيامبر از جانب خدا براي جن و انس چنين پيامي آورده است: «لاَتُدْرِکُهُ الأَبْصَارَ وَ هُوَ يُدْرِکُ الأَبْصَارَ». «وَلاَيُحِيطُونَ بِهِ عِلْمَاً» و «لَيْسَ کَمِثْلِهِ شَيْءٌ»؟

فرمود: آيا پيامبر اين آيات را براي مردم بازگو نکرد؟ او گفت: چرا، آنگاه امام فرمود: چگونه ممکن است مردي از جانب خدا برانگيخته شود و به مردم خبر دهد که او از جانب خدا آمده و همه رابه فرمان او دعوت مي کند و اين آيات را براي مردم بخواند، آنگاه بگويد مردم، من با اين چشم خدا را ديدم و به او احاطه علمي پيدا کردم و او در صورت انساني بود.
ابوقره! چرا تو و امثال تو از اين گفتار خجالت نمي کشيد؟ هرگز زنديقان نتوانستند به پيامبر چنين نسبتي بدهند که او از جانب خدا چيزي آورده و سپس مخالف آن را نيز گفته است [1] .
مراجعه به خطبه ها و کلمات امير مؤمنان عليه السَّلام، و سخنان پيشوايان اهل بيت عليهم السَّلام، يک حقيقت را مسلم مي سازد و آن اينکه تنزيه خدا از رؤيت، شعار آنان بوده است.
امير مؤمنان عليه السَّلام درباره امتناع رؤيت خداوند مي فرمايد:
الحَمْدُ للّهِ الَّذِي لاَ يَبْلُغُ مِدْحَتَهُ القَائِلُونَ وَ لاَ يُحْصِي نَعْمَاءَهُ العَادُّونَ وَ لاَ يُؤَدِّي حَقَّهُ المُجْتَهُدُونَ، الَّذي لاَ يُدْرِکُهُ بُعْدُ الهِمَمِ، وَ لاَ يَنَالُهُ غَوْصُ الفِطَنِ [2] .
«ستايش خدايي را که ستايش ستايشگران، به شأن و مقام او نمي رسد و شمارش گران توانايي شمارش نعمت هاي او را ندارند،و کوشش گران، حق او را نمي توانند اداء کنند، خدايي که مرغ انديشه هر چه پر و بال گشايد به مقام او نمي رسد و غواصان درياي معرفت از رسيدن به ژرفاي هستي او ناتوانند».

[1]  توحيد صدوق، ص 110.
[2]  نهج البلاغه، خطبه 1.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن