مناظرات

مناظره مرحوم آية الله خويي با عالم حجازي

 

مناظره مرحوم آية الله خويي با عالم حجازي
مرحوم آية اللَّه العظمي خويي‏ قدس سره مرقوم فرموده است:
در سال 1353 براي حج مشرف شدم، شخصي دانشمند – به نام شيخ زين العابدين – در مسجد النبي مراقب بود هر کس روي مهر سجده مي‏کرد مهر او را مي‏گرفت. به او گفتم: آيا رسول اللَّه‏ صلي الله عليه وآله وسلم تصرف در مال مسلمان را بدون اذن و رضايت او حرام نکرده است؟
گفت: بلي حرام کرده است.
گفتم: پس چرا اموال اين مسلمانان را از آنها به زور مي‏گيري و حال اينکه اينها شهادت به «لا اله الا اللَّه» و «محمد عبده و رسوله» مي‏دهند؟
گفت: اينها مشرک هستند و مهر را بت قرار داده و براي مهر سجده مي‏کنند (نه براي خدا).
گفتم: حاضر هستي درباره اين موضوع با هم مذاکره کنيم؟ گفت: مانعي ندارد.
شروع به صحبت کردم و سرانجام آن شخص از کاري که مرتکب شده بود عذر خواهي و استغفار کرد و گفت: امر بر من مشتبه شده بود و از من خواست تا در مدينه هستم، شبها در مسجد النبي صحبت کنم و در موضوعات مختلف مذاکره کنيم، و تا ده شب که در مدينه بودم شبها مجلس بر قرار مي‏شد و صحبت کردم و عدّه‏اي از مذاهب مختلف حاضر مي‏شدند و در پايان ده شب، آن دانشمند حجازي از آنچه نسبت به شيعه معتقد شده بود بي زاري جست و عذر خواهي کرد و به من قول داد صحبتهاي مرا در روزنامه «ام‏ القري» چاپ و منتشر کند تا براي کساني که امر بر ايشان مشتبه شده و عناد ندارند، حق ظاهر شود و قرار شد يک نسخه از روزنامه را نيز براي من بفرستد ولي طبق قرارش عمل نکرد و شايد موقعيت با او مساعدت نکرد و نتوانست آنرا چاپ و منتشر کند. [1] .
اين جانب و ديگران در مسجد النبي بارها ديده‏ايم که برخي از آنها سجاده را از زير پاي نمازگزاران شيعه مي‏کشند و گاهي آنرا خراب مي‏کنند و رسماً اهانت و در حد کتک زدن هم اقدام مي‏کنند و حال اينکه خود را سلفي، يعني پيرو سلف صالح و پيرو سنت رسول اللَّه ‏صلي الله عليه وآله وسلم مي‏دانند امّا آيا سلف صالح و اصحاب رسول اللَّه ‏صلي الله عليه وآله وسلم با مسلمانان، با مهمانان رسول اللَّه ‏صلي الله عليه وآله وسلم، با نمازگزاراني که رو به قبله و طبق فقه خود در حال نماز هستند و در سجده مي‏گويند «سبحان ربي الاعلي و بحمده» اين گونه رفتار مي‏کردند؟ آيا سنت رسول اللَّه ‏صلي الله عليه وآله وسلم چنين است؟

[1] البيان في تفسير القرآن، للامام السيد الخوئي قدس سره، ص532.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن