مقالات

احمد الحسن

احمد الحسن و طرفداران او کسانی هستند که عقایدی شبیه به وهابیون دارند، اگر چه این ها به ظاهر امامت را قبول دارند.البته چون فعلا در صدد مقایسه این گروه با وهابیت نیستیم، از مقایسه این فرقه با وهابت خودداری می کنیم، اگر چه در بین نکات زیر شباهت این فرقه با وهابیت مشخص می شود.

احمد الحسن ادعاهایی دارد از جمله:

1-او یمانی آل محمد است.

2 -او توسط میکائیل و جبرائیل ملائکۀ تأیید شده است و یاري می شود.

3 -وي فرزند امام زمان عجل الله فرجه است.

4 -وي سفیر و وصی و فرستاده و جانشین حضرت مهدي علیه السلام است. (المتشابهات-ج 4

ص 144)

5 -او خود صاحب مقام مهدویت و عصمت بوده و حجت خدا بروي زمین است. (المتشابهات-ج 4

ص 144

6 -پرچم وي پرچم مهدي صاحب الزمان است و مخالفت با وي مخالفت با أمر مهدویت. (المتشابهات-

ج 4 -ص 144

7 -بر پشتش مهر خاتمیت است!(المتشابهات-ج 4 -ص 1

8 -او اعلم الناس بتورات و انجیل است (المتشابهات-ج 4-ص 144

9-سیزدهمین امام شیعه است! (المتشابهات -ج 4 -ص 144

10- وي فرستاده أیلیاي پیغمبر است!

11- او رکن شدید است!(بیان الأول)

12- او زمین را پر از عدل و داد می کند.

در این نوشتار به صورت خلاصه به نقد ادعاها و نکاتی در این باره این شخصیت می پردازیم.

نکته اول:یمانی کیست در روایت چگونه معرفی شده است؟ در رواياتي از امامان معصوم ما، به وقوع نهضتي اسلامي در آخرالزّمان در يمن، قبل از ظهور امام عصر علیه السلام اشاره شده كه هدف آن، ياري آن حضرت و زمينه‌سازي ظهور مبارك ايشان است.

حَدَّثَنَا أَبِي رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ جَعْفَرٍ الْحِمْيَرِيُّ عَنْ إِبْرَاهِيمَ بْنِ مَهْزِيَارَ عَنْ أَخِيهِ عَلِيِّ بْنِ مَهْزِيَارَ عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ سَعِيدٍ عَنْ صَفْوَانَ بْنِ يَحْيَى عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ حَكِيمٍ عَنْ مَيْمُونٍ الْبَانِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: خَمْسٌ قَبْلَ قِيَامِ الْقَائِمِ خُرُوجُ الْيَمَانِيِّ وَ السُّفْيَانِيِّ وَ الْمُنَادِي يُنَادِي مِنَ السَّمَاءِ وَ خَسْفُ الْبَيْدَاءِ وَ قَتْلُ النَّفْسِ الزَّكِيَّةِ…. قبل از قيام قائم(ع) وقوع پنج علامت حتمي است: [خروج] يماني، سفياني، صيحة آسماني، كشته شدن نفس زكيّه و فرو رفتن در بيداء

نام كتاب: الخصال‏

نويسنده: ابن بابويه، محمد بن على‏

تاريخ وفات مؤلف: 381 ق‏

محقق / مصحح: غفارى، على اكبر

موضوع: اخلاق‏

زبان: عربى‏

تعداد جلد: 2

ناشر: جامعه مدرسين‏

مكان چاپ: قم‏

سال چاپ: 1362 ش‏

نوبت چاپ: اول‏

نکته دوم: اسم اصلی احمد الحسن، أحمد اسماعيل بن كويطع می باشدبه علت این که بتواند چند روایت را منتسب به خود کند، اسمش را به احمد الحسن تغییر داد. (کتاب َدجَّـال البَصْرَة أحمد إسماعيل كويطع . المسمي نفسه: الإمام أحمد الحسن بقلم:علی الکورانی. علي الكوراني العاملي

بقم المشرفة- سابع شعبان المعظم1433ص 12-13)

نکته سوم:احمد الحسن چه دلائلی برای ادعای یمانی بودن خود دارد؟

دلیل اول: احمد الکاطع در یکی از مشهورترین بیانیه هاي خود خود بإسم قصۀ اللقاء دلیل اینکه وي مدعی امامت ویمانیت گشته است را خوابی می داند که در آن امام زمان علیه السلام را دیده است.

وي در آن خواب از امام زمان علیه السلام دستور می گیرد که با وي دیدار کند و در اثر آن خواب

برخواسته ومشغول به زیارت مقابر ائمه علیهم السلام در عراق می گردد که در اثناي آن زیارات امام

زمان را نیز مشاهده می کند و در اثر این مشاهده و با دستور گرفتن از وي نصرت حق را آغاز کرده و

در بین طلبه هاي حوزه علمیه دعوت به بیعت خود می کند.

دلیل اول: وصیت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در شب وفات. ايشان در وصيت پیامبر اکرم  صلی الله علیه و آله در شب وفات، با لفظ «اولين مؤمنان (به پدرشان)» و هم چنين نام دقيقشان احمد؛ ذكر شده‌اند و طبق روايات و وعده‌هاي ائمه معصومين احمد الحسن، همان يماني موعود مي‌باشد كه فرزند، وصي و فرستاده‌ي امام مهدي عج ارواحنا فداه هستند. ايشان در وصيت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در شب وفات، با لفظ «اولين مؤمنان (به پدرشان)» و هم چنين نام دقيقشان احمد؛ ذكر شده‌ است.

استدلال این فرقه به روایت زیر:

عن أمير المؤمنين قال: قال رسول اللّه صلّى اللّه عليه و آله في اللّيلة الّتي كانت فيها وفاته لعليّ عليه السّلام: (يا أبا الحسن أحضر صحيفة ودواة فأملى رسول اللّه صلّى اللّه عليه وآله وصيّته حتّى انتهى إلى هذا الموضع فقال: يا عليّ إنّه سيكون بعدي إثنا عشر إماماً، ومن بعدهم إثنا عشر مهديّا… فإذا حضرته الوفاة فليسلّمها إلى ابنه محمّد المستحفظ من آل محمّد عليهم السّلام، فذلك إثنا عشر إماماً، ثمّ يكون من بعده إثنا عشر مهديّاً؛ فإذا حضرته الوفاة فليسلّمها إلى ابنه أوّل المقرّبين له ثلاثة أسامي اسم كاسمي واسم أبي، و هو عبد اللّه وأحمد والاسم الثّالث المهديّ وهو أوّل المؤمنين).

از امير مؤمنان عليه السّلام از رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله روايت كرده كه آن حضرت در همان شبى كه رحلتش واقع شد به على عليه السّلام فرمود: (اى ابا الحسن كاغذ و دواتى بياور و حضرت رسول اكرم (ص) وصيت خود را املاء فرمود و على مى نوشت تا بدين جا رسيد كه فرمود: يا على! بعد از من دوازده امام مى باشند و بعد از آنها دوازده مهدى… و چون وفات او برسد آن (خلافت) را به فرزندش محمد كه مستحفظ از آل محمّد (ص) است، تسليم مى كند، و ايشان دوازده امامند. بعد از آن دوازده مهدى مى باشند. پس وقتى كه وفات او رسید آن (خلافت) را به فرزندش كه نخستین مهديین است مى سپارد، و براى او سه نام است؛ یک نامش مانند نام من، و نام ديگرش نام پدر من است و آنها عبد الله و احمد هستند، و نام سوّمين مهدى است و او اوّلين مؤمنان است).

نام كتاب: الغيبة( للطوسي) / كتاب الغيبة للحجة

نويسنده: طوسى، محمد بن الحسن‏

تاريخ وفات مؤلف: 460 ق‏

محقق / مصحح: تهرانى، عباد الله و ناصح، على احمد

موضوع: كلام‏

زبان: عربى‏

تعداد جلد: 1

ناشر: دار المعارف الإسلامية

مكان چاپ: ايران؛ قم‏

سال چاپ: 1411 ق‏

نوبت چاپ: اول‏

 

جواب :البته ما فعلا فرض را بر این می گذاریم که سند این روایت صحیح باشد.اما اگر کسی دقت در این حدیث کند مشخص می شود که دوازده مهدی بعد از ظهور و وفات امام زمان علیه السلام می باشد،( يا على! بعد از من دوازده امام مى باشند و بعد از آنها دوازده مهدى..) پس این حدیث ربطي به دوران غیبت امام زمان علیه السلام ندارد.پس با این حدیث احمد الحسن نمی تواند ثابت کند که یمانی معروف است. ضمن این که در این حدیث گفته بود نام یکی از مهدیین”احمد”است، اکنون ما از احمد الحسن سوال می کنیم، آیا به صرف این که اسم “احمد” هم نام شماست، شما می گویید من همان احمد ذکر شده در روایت هستم، اگر ملاکتان این باشد که خیلی از مردم اسمشان احمد است

دلیل دوم: می گویند که یکی از دلائل حقانیت احمد الحسن، خواب است

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

همچنین ببینید

بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن