مقالات

اثبات اصول دین بودن امامت

در یکی از سایت های مخالفین مطلبی آمده بود که قابل نقد و تامل است

نوشته شده بود که: شیعه امامت را از اصول دین می داند و هرکسی که امامت را قبول نداشته باشد مرتد و حلال الدم می داند و در کتب معتبر شیعه روایت کرده اند که گفته اند هر کس یکی از امامان را نیز انکار کند کافر است.

کلینی بابی دارد به اسم من ادعى الإمامة و لیس لها بأهل. در زیر این باب روایات زیادی از جمله این روایت را می آورد: عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ الْوَشَّاءِ عَنْ دَاوُدَ الْحَمَّارِ عَنِ ابْنِ أَبِی یعْفُورٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ( علیه السلام ) قَالَ سَمِعْتُهُ یقُولُ ثَلَاثَةٌ لَا یكَلِّمُهُمُ اللَّهُ یوْمَ الْقِیامَةِ وَ لَا یزَكِّیهِمْ وَ لَهُمْ عَذَابٌ أَلِیمٌ مَنِ ادَّعَى إِمَامَةً مِنَ اللَّهِ لَیسَتْ لَهُ وَ مَنْ جَحَدَ إِمَاماً مِنَ اللَّهِ وَ مَنْ زَعَمَ أَنَّ لَهُمَا فِی الْإِسْلَامِ نَصِیباً . (أصول الكافی: 1/373، 374)

ابی عبد الله علیه السلام می گوید سه گروه هستند که خداوند با آنها در روز قیامت حرف نمی زند و آنها را پاک نمی گرداند و عذاب سختی خواهند داشت، کسی که ادعای امامت کند که برای او نیست و کسی که یکی از امامان از نزد خدا آمده را انکار کند و کسی که فکر کند این دو گروه (یا این دو ابوبكر و عمر) نصیبی از اسلام داشته اند.

در پاسخ به این سوال به چند نکته باید توجه کرد

نکته اول:

مردم چند گروه هستند

1-گروهی از مردم دنبال حق هستند و هر کجا حق را یافتند از آن پیروی می کنند،این گروه از بحث ما خارج هستند

2-گروهی جاهلان قاصر هستند یعنی افرادی که به علماء دسترسی ندارند همانند کسانی که در قاره ای دور زندگی می کنند و تاکنون به ذهنشان خطور نکرده است که فلان عمل اشتباه است این گروه اگر به حق دست نیابند در قیامت عذرشان پذیرفته است

3-گروهی جاهلان مقصر هستند یعنی افرادی که برایشان امکان تحقیق و جستجو درباره حق فراهم است ولی انسان های بی تفاوت و بی اعتنایی نسبت به مسائل دینی هستند که این گروه در قیامت معذور نمی باشند

4-گروهی که عامدانه و از سر لجاجت با حق مخالف هستند که این گروه هم قطعا در قیامت عذرشان پذیرفته نیست

منظور از روایتی که منتقد آورده بود گروههای سوم و چهارم هستند

به تعبیر دیگر اگر کسی برایش روشن شود که امامت حق می باشد ولی در صدد توجیه و مخالفت با حق باشد،چنین کسی قطعا در قیامت معذور نیست

نکته دوم:

کسانی که ایراد می کنند که شیعه می گوید منکرین امامت کافر هستند،چرا به کتب خودشان رجوع نمی کنند که گفته شده است، منکر خلافت ابوبکر کافر هست

من أنکر خلافة أبي بکر فهو کافر.

هر کس منکر خلافت ابوبکر باشد، کافر است.

فتاواي هنديه، ج2، ص 263 الشيخ نظام وجماعة من علماء الهند – الصواعق المحرقة على أهل الرفض ،ابن حجر هیثمی،ج 1 ص 139

پس باید طبق این قول که منکر خلافت ابوبکر کافر است، نعوذبالله حضرت زهرا را هم کافر بدانیم چرا که در کتب اهل سنت آمده است که حضرت زهرا از حکومت ابوبکر ناراضی بود

ماتت و هي غضبان عن أبي بکر.حضرت زهرا در حال غضب از ابوبکر از دنیا وفات کرد

فلم تکلمه حتي توفيت.با ابوبکر سخن نگفت تا این که وفات کرد

صحيح البخاري، ج5، ص82 – صحيح مسلم، ج5، ص154

===================

نکته سوم:

در بعضی از کتب علمای شیعه آمده است کسی که امامت را انکار کند کافر است،

توضیحی درباره این گونه کلام ها

فقها، صراحت دارند بر اين‌که: کلمه «کفار» که در کتاب‌هاي ما آمده است، مراد، کفر از ايمان نيست.( دلیل این که کلمه کفر در همه جا به معنای عدم ایمان نیست این آیه می باشد:وَ إِذْ تَأَذَّنَ رَبُّكُمْ لَئِنْ شَكَرْتُمْ لَأَزيدَنَّكُمْ وَ لَئِنْ كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذابي‏ لَشَديدٌ— و [نيز ياد كنيد] هنگامى را كه پروردگارتان اعلام كرد كه: اگر سپاس گزارى كنيد، قطعاً [نعمتِ‏] خود را بر شما مى‏افزايم، و اگر ناسپاسى كنيد، بى‏ترديد عذابم سخت است‏

در اينجا، کلمه کفر استعمال شده است، ولي منظور طبق جملات قبل،منظور عدم شکر نعمت است)

امام خمینی می فرماید:

فما وردت في أنهم كفار لا يراد به الحقيقة بلا إشكال. کلمه «کفر» که نسبت به اهل سنت در کتاب‌هاي ما هست، کفر واقعي نيست. كتاب الطهارة للسيد الخميني، ج3، ص323

آیت الله خوئی در کتاب طهارتشان می فرمایند:

فلا يعتبر في الإسلام غير الشهادتين …، السيرة القطعية الجارية على طهارة أهل الخلاف، حيث إن المتشرعين في زمان الأئمة ع و كذلك الأئمة بأنفسهم كانوا يشترون منهم اللحم و يرون حلية ذبائحهم و يباشرونهم.

غير از شهادتين (شهادت به وحدانيت خداوند و رسالت پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم))، در مسلماني و پاکي انسان، چيز ديگري دخالت ندارد … سيره بزرگان ما جاري است بر پاکي اهل سنت. ائمه (عليهم السلام) و بزرگان ما از اينها گوشت مي‌خريدند و … كتاب الطهارة للسيد الخوئي، ج2، ص83

نکته چهارم:

یک سوال بی پاسخ از اهل سنت

در کتب معتبر اهل سنت آمده است

من مات بغير امام، مات ميتة جاهلية.هر کس بدون امام از دنيا برود، مرگش، مرگ جاهلي است.

مسند احمد، ج4، ص96،صحيح مسلم، ج6، ص22

اهل سنت باید درباره این حدیث جوابگو باشند که:امروز امامی که واجب الطاعه است و معرفت آن بر همه واجب است،کیست؟؟

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

همچنین ببینید

بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن