مقالات

وهابيت و گوگل اسلامي

وهابیت و گوگل اسلامی

انفجار در مسجد مقدس براثا، جنایات وهابیت علیه شیعیان در منطقه ای موسوم به مثلث مرگ، کشف روزانه ده‌ها جنازه در رود دجله و فرات که توسط وهابیون کشته شده اند. کشته شدن 120 کودک، زن و غیر نظامی در بازار شهرک صدر و… تمام این‌ها خبرهایی است که هرازگاهی به گوشمان می‌رسد. کشتار شیعیان توسط وهابیون و تخریب مکان‌های مذهبی توسط این گروه تراژدی غمناکی برای اسلام است. آنها که مخالفان خود را متهم به کفر و شرک می‌کنند و قائل به جنگ با دیگر فرقه ها و مذاهب اسلامی هستند و ایات مربوط به شرک و کفر را بر مسلمانان مخالف خود منطبق می‌کنند؛ نمی دانند در این عرصه‌ای که تمام فعالیت دشمنان بر ضد اسلام رقم خورده است چه ضربه‌ای بر پیکر جامعه اسلامی و مسلمانان وارد می‌کنند.

وهابیان معتقدند که اگر کسی این امور را ترک نکند نه موحد است و نه مسلمان؛ این امور عبارتند از:

به وسیله هیچ یک از رسولان و اولیاء به خداوند توسل نجویید و در صورت توسل، در راه شرک گام نهاده، مشرک هستید.

زائران به قصد زیارت، به آرامگاه رسول خدا‫(صلّی الله علیه وآله) نزدیک نشوند و بر قبر آن حضرت دست نگذارند و در آنجا دعا نخوانند و نماز نگذارند و ساختمان و مسجد بر روی قبر نسازند.

از پیامبر‫(صلّی الله علیه وآله) طلب شفاعت نکنند.

زیارت قبور و ساختن گنبد و بارگاه برای آنان شرک است.

وهابیان بر این باورند که مسلمانان، در طی روزگار، از ایین اسلام منحرف شده‌اند.

هرگونه مراسم تشییع جنازه و سوگواری حرام است.

حال غافل از این موضوعند که این منطق خشک و بی‌پایه، در تقابل با منطق وحی قرار دارد؛ زیرا قرآن در موارد یاد شده، نظراتی صریح و مخالف وهابیان دارد. مانند آیه 23 سوره شوری که خداوند می فرماید: «قل لا اسئلکم علیه اجرا الا المودة فی القربی» یکی از مصادیق ابراز علاقه به خاندان رسالت و اهل بیت و ذی‌القربی، قبرهای آنان و تعمیر آنهاست و این راه و رسم در میان ملت‌های مختلف جهان وجود دارد و یک نوع سنت عرفی به حساب می‌آید.

وهابیت به عنوان جریانی انحرافی در جهان اسلام و وابسته به استعمارگران، وظیفه جلوگیری از تداوم و گسترش اسلام اصیل را بر عهده داشته، از این رو، تخریب و ایجاد تزلزل در مبانی فکری و اعتقادی مسلمانان به ویژه، اصلی‌ترین محوری است که این جریان آن را دنبال می کند. از این رو در سال های اخیر در جهت هم‌سویی با تهاجم فرهنگی و نظامی آمریکا علیه کشورهای اسلامی و به خصوص ایران، فعالیت های تبلیغی خود را در ایران توسعه بخشیده است. وهابیت به دلیل افکار اعتقادی خاصی که در باب شفاعت، توسل، شرک و مانند آن دارد، در تعارض کامل با مذهب شیعه است از این رو همواره در تلاش است تا با تبلیغات سازمان یافته با شیعه مقابله کند و خطر بزرگ‌تر این گروه، روش‌های دور از منطق اسلامی است که در مسایل سیاسی و حکومتی در پیش گرفته است. ظهور گروه طالبان والقاعده نمونه‌ای از این فعالیت هاست که سبب بهانه‌جویی غربی ها شد تا مسلمانان را به تروریسم و خشونت طلبی و مخالفت با تمدن متهم کنند.

حال در این میان فضای مجازی و اینترنت نیز از تبلیغات و فعالیت های این گروه در امان نیست به طوری که چهل هزار وب سایت وهابی علیه شیعه فعالیت می‌کنند؛ همچنین وهابیون با شروع جنگ سایبری جدید در فضای مجازی به گسترش اقدامات خود دامن زده‌اند. که از آن جمله می توان به اقدام آنها در راه‌اندازی موتور جست و جویی به نام گوگل اسلامی اشاره کرد.

در حالی که کاربران و دولت های شیعی در راه اندازی سایت‌های اطلاع‌رسانی فراگیر و اثربخش در وب، اقدام گسترده‌ای را در دستور کار قرار نداده‌اند و همچنان سایت‌های وابسته به صهیونیست‌ها مانند یاهو و آمازون، در زمره سایت‌های پر مراجعه وب هستند، شماری از وهابیون اقدام به راه‌اندازی پایگاه‌هایی تحت عنوان گوگل اسلامی کرده‌اند. سایت گوگل اسلامی یک موتور جستجوی سفارش شده گوگل است. قابلیت سفارشی سازی جستجوی گوگل چند سالی است که هدف جستجوست و اینجاست که جهت‌گیری گردانندگان در نتایج به دست آمده بسیار اثرگذار است. این موتور جست و جو برای استفاده کاربران مسلمان طراحی شده و مطالب مربوط به مبانی و احکام اسلامی، غذای حلال، سایت های خبری و آموزش قرآنی را در اولویت قرار می دهد و کاربران به راحتی می تواند به این مطالب دسترسی پیدا کند.

همچنین این موتور در هنگام جست وجو عکس‌ها و تصاویر مبتذل و نامناسب را به طور اتوماتیک حذف می‌کند. بنا به گزارشات، سایت گوگل اسلامی تمایلات شدیدی به مجموعه چند سایت Islamweb.net ، Islamonline.net ، Islamway.com ،‌ Islam2all.com ، Islam_guide.com ، Islamga.com ، Islammessage.com دارد.

آنها چند سایت از بارزترین سایت‌های دعوت به اسلام ولی با گرایش شدید به وهابیت هستند و مبارزه با تفکر شیعه از مهم‌ترین برنامه‌های آن‌ها است.

چنین رویکردی در موتور جستجوی این سایت نیز در نظر گرفته شده است. برای نمونه با جستجوی کلمه شیعه بیشتر نتایج دقیقاً جز یک نتیجه در سه صفحه نخست به مطالبی در رد شیعه در سایت های تند وهابی و یا گروه‌های اینترنتی آنها باز می شود، ولی تعداد آنها بسیار ناچیز است و گویا تنها برای خالی نبودن عریضه در نظر گرفته شده‌اند و برای همین، معرفی و تبلیغ برای چنین سایتی که هدف آن تعریف خاصی از اسلام و ارایه دیدگاهی ضد شیعه است، چندان جالب به نظر نمی رسد.

مریم حسن پور
منبع: ماهنامه امید انقلاب، شماره 403، شهریور 1388.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن