قبر و زيارت

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • نویسنده
    نوشته ها
  • #480
    adyanuniv
    سرپرست کل

     

    من كتاب «شيعه پاسخ مي گويد» را مطالعه كردم در باب قبر و زيارت، احاديث زيادي از ائمه(ع) ديده ام لطفا توجه كنيد:

    1- امام صادق(ع) از پيامبر(ص) روايت كرده اند كه پيامبر(ص) نهي فرمودند جز خاكي كه از قبر بيرون آورده مي شود خاك ديگري بر قبر بريزند. (فروع كافي 3/202)

    2- از امير المومنين(ع) كسي كه قبري را بازسازي كند يا تمثالي بسازد يقينا از اسلام خارج شده است. (وسائل الشيعه 2/868)

    3- اميرالمومنين(ع) رسول خدا(ص) مرا فرستادند تا قبرها را صاف كنم و بت ها را بشكنم. (وسائل االشيعه 2/870)

    4- از امام كاظم(ع) نشستن بر قبر و ساختن وگچ كردن و گل كردن جايز نيست. (عموما از وسائل االشيعه جلد 2 صفحات حوالي 870)

    و خيلي احاديث ديگر در مورد اين احاديث چه مي فرمائيد و آيا اين ها تأييد تفكرات وهابي نيست؟ لطفا جواب تمام بدهيد.

    ظاهرا پرسشگر محترم برخي روايات را درست ترجمه نكرده است:

    در روايت 1 باب 43 ص868 مي خوانيم كه اميرمؤمنان علي(ع) فرمود: « من جَدّدَ قبرا او مثل مثالا فقد خرج عن الاسلام؛ كسي كه قبري را تجديد كند و يا تمثالي بسازد از اسلام خارج شده است.»

    جَدّ به معناي نبش قبر و قبري را دوباره قبر قرار دادن است يعني يكبار در قبري مرده اي دفن شده آن را نبش كنند و دوباره مرده ديگري در آن دفن نمايند.

    در برخي روايات به جاي جدّد، حدث دارد كه معناي آن اين است كه قبري را دوباره براي ميت ديگر قبر قرار دهند.

    و يا خَدّد دارد كه آن هم به معناي شكافتن قبر است.(وسايل الشيعه، حر عاملي، بيروت داراحياء التراث العربي، ج2، ص868، روايت1 باب43) در نتيجه اين روايت و امثال آن ربطي به تعمير قبر و يا ترفيع آن ندارد.

    در ص869 2 روايت از سكوني نقل شده است كه امام صادق(ع) از اميرمؤمنان(ع) و او از رسول خدا(ص) نقل كرده كه پيامبراكرم(ص) فرمود: « بعثني رسول الله(ص) الي المدينه فقال: لاتدع صوره الا محوتها و لا قبرا الا سويته و لا كلبا الا قتلته(همان، ص869، روايت2)؛ رسول خدا(ص) مرا به مدينه فرستاد سپس فرمود: تمام صورتها( و تصويرها) را از بين ببرم و قبرها را همسان زمين سازم، و سگ ها را به قتل برسانم.»

    اين روايت اولا از طريق سكوني نقل شده است كه خود سني است. ثانيا رواياتي داريم كه مربع ساختن قبر را جايز مي داند، و اين روايت نمي تواند با آن روايات معارضه كند. اما در روايت 802 كه ا زكج كاري نهي نكرده، خود مرحوم صاحب وسائل جواب داده كه اولا رواياتي داريم كه كجكاري و محكم كاري قبر را جايز مي داند.

    ثانيا: نهي از عمارت قبور مخصوص غير قبر پيامبراكرم(ص) و ائمه(ع)است و نسبت به قبور امامان(ع) و پيامبر(ص) سفارش شده كه تعمير و آباد گردد.(همان، 870)

    و وهابيان بيش از همه نسبت به امامان حساسيت نشان داده اند و قبور آنها را تخريب نموده اند. از اين گذشته آنچه بيشتر مورد اختلاف شيعه با وهابيان است زيارت اهل بيت و توسل به امامان(ع) است. افزون بر آن قرآن مجيد بنا و مسجد سازي بر قبر را در داستان اصحاب كهف تقرير و تاييد نموده است. در روايات شيعه و در برخي روايات اهل سنت نيز بر احياي قبور اوليائ خدا سفارش شده است. و دلايل عقلي ,قرآني و تاريخي بر درستي آن دلالت دارد.

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • شما برای پاسخ به این جستار باید وارد تارنما شوید.
دکمه بازگشت به بالا
بستن