مقوله «مهدويت» در ساير اديان الهي چگونه است

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • نویسنده
    نوشته ها
  • #497
    adyanuniv
    سرپرست کل

     

    مقوله «مهدويت» در ساير اديان الهي چگونه است ؟ آيا آنان نيز به ظهور ايشان كه جهان را پُر از عدل و داد مي كند، معتقدند؟ و چرا اهل تسنن به اين مقوله اعتقاد ندارند؟

    در اين باره بطور كلي مي توان گفت كه عقيده به مهدي موعود منجي عالم اختصاص به مسلمانان ندارد; بلكه تقريبا تمام اديان و مذاهب آسماني در اين عقيده شراكت دارند. پيروان تمام اديان و مذاهب اعتقاد دارند كه در يك مقطع تاريخي كه وضع جهان تيره و تار و تاريك مي گردد و جامعه بشري با بحران روبرو مي شود فساد و ظلم و بي ديني همه جا را فرا مي گيرد; در اين وقت است كه يك منجي با تاييد دست غيبي ظهور مي كند و ريشه ظلم و فساد را از ميان بشريت بر مي كند. اين مژده و نويد هم در كتابهاي آسماني يهود و نصاري و كتاب مقدس زرتشتيان (كتاب زند و پازندو جاماسبنامه ) آمده است و هم در كتاب هاي مقدس ديگر اديان و مذاهب ديده مي شود مانند: كتاب هاي مقدس براهمه و بودائيان . و همه اديان بر عقيده به منجي موعود بسر مي برند و هر ملتي او را به لقب مخصوص مي شناسد زردشتيان او را بنام سوشيانس (نجات دهنده جهان ) جهودان بنام سرور ميكائيلي يا مسيحاي منجي , مسيحيان بنام مسيح موعود, مسلمانان بنام مهدي موعود, و هر ملتي آن نجات دهنده غيبي را از خودش مي داند. زرتشتيان او را ايرياني و از پيروان زردتشت مي دانند و.. در اسلام منجي موعود بطور كامل معرفي شده , خلاصه اينكه عقيده بر منجي عالم براي ريشه كن كردن ظلم و فساد و شرك در تمام اديان مطرح است . براي آگاهي بيشتر ر.ك : دادگستر جهان , ابراهيم اميني , صفحه 66.

     

    منجي آخر الزمان بشارتي است كه در اديان مختلف به چشم مي خورد. از صفات بارز دوران ظهور منجي مبارزه با ستم و فساد و پر شدن زمين از عدالي است. مسأله ظهور منجي آخر الزمان در يهوديت، مسيحيت و آيين زردشت با اهتمام بسيار بيشتر مطرح شده است بنابراين، يقريباً همه اديان بزرگ درباره ظهور منجي اتفاق دارند؛ هر چند درباره شخص منجي اختلاف نظر بسيار است. براي مطالعه بيشتر به كتاب هاي زير مراجعه كنيد:

    اديان و مهدويت يا آرا و عقائد درباره مهدي (عج)، محمد بهشيت، انتشارات مرآتي، تهران.

    سوشيانيي يا سير انديشه ايرانيان درباره موعود آخر الزمان، علي اصغر مصطفوي، يهران، 1361.

    انيظار مسيحا در آيين يهود، جوبيوس كرينسيون، يرجمه حسين توفيقي مركز مطالعاي و يحقيقاي اديان و مذاهب، قم، 1377.

    مسأله مهدويت در ديدگاه اهل سنّت نيز تقريباً از مسلمات است و آنان روايات مهدويت را متواتر و ترديد ناپذير خوانده اند. البتّه آنان معتقدند مهدي(عج) در آخرالزمان به دنيا مي آيد. براي آشنايي با ديدگاه فرقه ها و مذاهب مختلف درباره امام مهدي(عج) مطالعه كتاب زير بسيار سودمند است:

    مصلح جهاني و مهدي موعود از ديدگاه اهل سنت، سيد هادي خسروشاهي، انتشارات اطلاعات، تهران 1374.

    مجموعه 2 جلديِ «كتابنامه حضري مهدي(عج)، نوشته علي اكبر مهدي پور (چاپ الهادي، قم، 1375( علاقه مندان را با منابع موجود در اين باره آشنا مي سازد.

    ]كارشناس كلام: حميد هادوي[

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • شما برای پاسخ به این جستار باید وارد تارنما شوید.
دکمه بازگشت به بالا
بستن