مقالات

حق زرتشتیان در مجلس شورای اسلامی

مجلس شورای اسلامی، اصلی‌ترین نهاد قانون‌گذاری در جمهوری اسلامی ایران است که از نمایندگان و منتخبین ملت تشکیل شده است. آنچه در ادامه خواهد آمد، سخنانی پیرامون جایگاه و حق و حقوق زرتشتیان در این نهاد حکومتی است.

در اصل ۶۲ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، می‌خوانیم: «مجلس‏ شورای‏ اسلامی‏ از نمایندگان‏ ملت‏ که‏ به طور مستقیم‏ و با رأی‏ مخفی‏ انتخاب‏ می‌‏شوند تشکیل‏ می‌‏گردد.»[۱]

همچنین در اصل ۶۴ می‌خوانیم که تعداد نمایندگان مجلس شورای اسلامی، ۲۷۰ نفر (در تاریخ ۱۳۶۸) است که هر ده سال حداکثر ۲۰ نفر به تعداد نمایندگان افزوده خواهد شد. اکنون (در دوره نهم مجلس) ۲۹۰ نفر به عنوان منتخب ملت در مجلس شورای اسلامی، حضور دارند.[۲]

– مسلمانان در مجلس شورای اسلامی:

جمعیت کشور (طبق آخرین سرشماری رسمی در سال ۱۳۹۰) در حدود ۷۵ میلیون نفر است،[۳] که از این تعداد، حداقل ۷۰ میلیون نفر مسلمان (اعم از شیعه و سنّی) هستند. و به جز ۵ نماینده مجلس که متعلق به اقلیت‌های مذهبی هستند، بقیه‌ی نمایندگان، مسلمان هستند. یعنی ۲۸۵ نفر نماینده ۷۵ میلیون نفر هستند. یعنی مسلمانان به ازای هر ۲۶۳ هزار نفر، یک نماینده در مجلس شورای اسلامی دارند. (که این نماینده مسلمان بر اساس اصل ۶۷ قانون اساسی باید به الله و قرآن (کتاب مقدس مسلمانان) قسم یاد کنند که پاسدار حریم‏ اسلام‏، امانتدار و نگاهبان‏ دستاوردهای‏ انقلاب‏ اسلامی ملت‏ ایران باشند.)

– زرتشتیان در مجلس شورای اسلامی:

در اصل ۶۴ قانون اساسی آمده است که زرتشتیان، به عنوان یک اقلیت مذهبی در ایران، حق دارند یک نماینده در مجلس شورای اسلامی داشته باشند. این در حالی است که جمعیت زرتشتیان در ایران (براساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۰)، در حدود ۲۵ هزار نفر است.[۴] یعنی زرتشتیان ایران به ازای ۲۵ هزار نفر یک نماینده در مجلس شورای اسلامی دارند! و قانون نیز این اجازه را به آن داده است که برای انجام وظایف، به کتاب مقدس خودشان قَسَم بخورند.

– مقایسه! مسلمانان به ازای هر ۲۶۳ هزار نفر یک نماینده در مجلس دارند و زرتشتیان به ازای ۲۵ هزار نفر! یعنی در زمینه انتخاب نماینده مجلس، حق و حقوق مسلمانان در این کشور، یک دهمِ زرتشتیان است!

پی‌نوشت:

[۱]. قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، اصل ۶۲، بنگرید به «مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی ایران»… و همچنین بنگرید به «پایگاه رسمی مجلس شورای اسلامی»

[۲]. بنگرید به «خانه ملت»، خبرگزاری رسمی مجلس شورای اسلامی، ۲۱ شهریور ۱۳۹۳، کد خبر: ۲۶۲۳۸۹

[۳]. بنگرید به «آخرین سرشماری رسمی در سال ۱۳۹۰، بر اساس پایگاه مرکز آمار ایران و با تایید سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور.

[۴]. گزیده نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۳۹۰، مرکز آمار ایران، تهران: نشر دفتر ریاست روابط عمومی و همکاری‌های بین‌الملل، ص ۲۶.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن