مقالات

خشم باستانگرایان افراطی از سخنان هِنری کیسینجر

همفر (جاسوس بریتانیا در ممالک اسلامی)، در خاطرات و تحلیل‌های خود بارها چنین گفت که یکی از مهم‌ترین برنامه‌های بریتانیا (انگلیس) برای درهم شکستن ملت‌های خاورمیانه باید این باشد که مذاهب باستانی ایران و مصر تقویت شود، تا از این طریق اسلام تضعیف گردد. چه اینکه تضعیف اسلام به معنی تثبیت قدرت انگلیس در منطقه است. همچنین شبهه افکنی علیه اسلام و تحریک احساسات ملی‌گرایانه نیز باید در دستور کار قرار گیرد، تا امت اسلامی دچار تفرقه گشته؛ به زانو درآید[۱]. متأسفانه برخی باستانگرایان افراطی در این مسیر با دولت‌های استعماری همراه شدند و اهداف آنان را پیاده می‌سازند. برخی از افراد ساده‌لوح و ناآگاه نیز آلت دستِ این جریانات شده‌اند. این جریان افراطی را به راحتی می‌توان از روی شعارهای ضدّ اسلامی‌ شان تشخیص داد، چه اینکه اینان کسانی هستند که گمان می‌کنند بازگشت به ایرانِ باستانی، راه حل همه‌ی مشکلات است!

دولت‌های قدرت‌طلب بیگانه در این زمینه با تعریف و تمجیدهای فریبنده و اغراق‌آمیز، چنین تداعی کرده‌اند که ایرانِ آرمانی را تنها در حکومت‌های باستانی(قبل از اسلام) می‌توان یافت. بر همین اساس باستانگرایان و ملی‌گرایان تندرو، برای حذف اسلام شیعی، به صورتی سازمان یافته، به نشر شبهات و مطالب ضد اسلامی اقدام می‌کنند، تا از این طریق به ایرانِ آرمانیِ مدّنظر خود برسند.

اما به رسم «عَدو شود سببِ خیر، اگر خدا خواهد»، چند روز پیش، هنری کیسینجر (Henry A. Kissinger)، وزیر خارجه اسبق آمریکا و نظریه پرداز مطرح روابط بین‌الملل در ادامه طرح «شیعه هراسی» و به منظور اخطار دادن به یاران خود، در مصاحبه با رادیو آمریکا مدعی شد: «به نظر می‌آید یک کمربند شیعه از تهران تا بغداد و تا بیروت به وجود آمده است. این موضوع به ایران این فرصت را داده است تا امپراتوری باستانی خود را این بار با برچسب «شیعه» در خاورمیانه بازسازی کند»[۲]. متن انگلیسی سخنان وی چنین است:

There have come into being a kind of a Shia-belt from Tehran through Baghdad to Beirut.‎ And this gives Iran the opportunity to reconstruct the ancient Persian Empire, this time under a Shia label.‎

این سخن هِنری کیسینجر، اشاره‌ای است صریح به قدرت معنوی مکتب تشیع، که اگر ایران بخواهد به قدرتی آرمانی برسد، زیر پرچم اسلام شیعی چنین خواهد شد. این گفتار چند روزی است که موجب خشم تندروهای باستانگرا شده است. چه اینکه این جریان، بازگشت به امپراتوری ایران باستان را در عرصه‌ی نژاد آریایی (نژادپرستی) و بازگشت به شعائر باستانی می‌جویند و خود را ملزم به حذف اسلام می‌دانند. لذا سخنان وزیر اسبق امور خارجه امریکا -که تشیع را منشأ قدرت امروز و فردای ایران می‌داند- باستانگرایان را در غضب فرو برده است. به راستی جریان باستانگرایی اگر در پی احیای تمدن مورد ادعای خود است، پس چرا به دنبال تضعیف اسلامیت نظام می‌گردد؟

پی‌نوشت:

[۱]. در جای جای کتاب خاطرات او چنین مطالبی به روشنی مشاهده می‌شود. علی الخصوص بنگرید به: خاطرات همفر، ترجمه محسن مؤیدی، تهران: انتشارات اساطیر، ۱۳۸۶. ص ۸۳-۸۷-۹۲

[۲]. خبرگذاری دانشجویان ایران (ایسنا)، یکشنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۳، کد خبر: ۹۳۰۶۱۶۰۹۴۲۱

Washington Free Beacon Staff, 9 September 2014, 7:54 am

.washingtonpost, 2014/09/09, By Jennifer Rubin

npr.org, News, US, National Security

jpupdates.com ‪(jewish political), 2014/09/08.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن