مقالات

کورش هخامنشی در فراموشخانه ماسونی

اسماعیل رائین (متوفای ۱۰ دی ۱۳۵۸ خورشیدی) پژوهشگر عرصه تاریخ، کتابی مشهور با عنوان «فراموش‌خانه و فراماسونری در ایران» نوشت. این کتاب برای نخستین بار در سال ۱۹۶۸ میلادی (۱۳۴۷ هجری خورشیدی) در ایتالیا به چاپ رسید. سپس در همان سال (۱۳۴۷ خورشیدی) در ایران چاپ شد. رایین که از اعضای ساواک (سازمان اطلاعات و امنیت کشور) در عصر پهلوی بود،[۱] علیه امام خمینی (ره) نیز اقدامات و سخنانی داشته است.[۲] وی این کتاب را با همکاری ساواک و بر اساس اسناد و مدارکی که مقامات عالی‌رتبه رژیم شاهنشاهی در اختیارش قرار داده بودند، نوشت و پیش از انقلاب اسلامی در انتشارات امیر کبیر تهران به چاپ رسانده،[۳] و در مسیر اهداف سیاسی حکومت پهلوی به معرفی لُژها و شخصیت‌های مطرح فراماسون در ایران پرداخت.

فراماسونری (freemasonry) در لغت به معنی «بنّای آزاد» و در اصلاح به سازمان سرّی مدیریت جهانی اطلاق می‌شود که در پی سلطه بر جهان از طریق نظامی‌گری و تبلیغات رسانه‌‌ای است. از سربازان میدانی (و رسوا شده‌ی) این سازمان در عصر کنونی می‌توان به صهیونیسم، شیطان پرستان، بهاییان، سران مرتجع عرب و… اشاره کرد.

از نکات جالب آن است که رایین، در این کتاب، کورش کبیر پادشاه هخامنشی را جزو ارکان و از رهبرانِ فراماسونری در جهان باستان می‌داند. گفتنی است که فراماسون‌ها، ریشه‌ی تاریخی خود را به مصر باستان و حتی پیش از آن می‌رسانند. اسماعیل رایین در کتاب خود می‌نویسد: «به عقیده فراماسونری کنونی، کوروش که باعث آزادی یهودیان از اسارت بابلی‌ها شد و معبد بزرگ را در اورشلیم ساخت، طبق تعلیمات درجات عالیه فراماسونری، «ماسون اول» یعنی جزء سازندگان و بانیان معبد به شمار می‌رفته است.»[۴]

در این باب، شواهد و قرائنی‌ کافی‌ وجود دارد که نشان می‌‌دهد سخن رایین صحیح است. از جمله این شواهد این است که کورش در کتیبه معروف خود، بت مردوک (بت بزرگ معبد اسانگیلای‌ بابِل) را می‌‌ستاید و آن را خدای‌ آسمان‌ها و زمین می‌‌نامد.[۵] همچنین در کاخ کورش در پاسارگاد (کاخی‌ که باستانگرایان ادعا می‌‌کنند مربوط به کورش است)، نماد بت بعل وجود دارد.[۶] از سویی‌‌ منابع تاریخی‌‌، کورش را چندگانه پرست دانسته اند.[۷] اگر از چندگانه پرستی‌‌ وی‌‌ چشم پوشی‌‌ کنیم، لیکن نمی‌‌‌توان از پرستش و تقدیس بت‌های‌‌ شیطانی‌‌ توسط کورش، چشم پوشی‌‌ کرد.

همچنین حس برتری‌‌‌جویی‌‌ کورش (که خود را برتر از نژاد دیگر انسان‌ها می‌دانست،[۸]) و به خاطر آن، به دیگر سرزمین‌ها حمله کرد، و از سویی‌‌ کاهنان بت پرست معبد اسانگیلای‌‌ بابل با شدت و حرارت از کورش تقدیر کرده اند. همچنین کاهنان یهود که بدترین و زشت‌ترین تهمت‌ها را به انبیاء نسبت داده اند (و روشن است که این سخنان زشت از سوی‌‌ کاهنانِ نفوذی‌‌ وارد تورات شده است)، اما همین کاهنان از کورش به نیکی‌‌ یاد کرده اند.[۹] همچنین کورش در حالی‌‌ یهودیان را از اسارت نجات داد که آنان (یهود) قومی‌‌ نفرین شده بودند. از دیگر سوی‌‌، باید به این نکته توجه کنیم که در عصر حاضر چه کسانی‌‌ در پی‌‌ احیاء و ترویج نام و یاد کورش هستند؟ آیا ایرانیان در طول تاریخ، تلاشی‌‌ برای‌‌ احیاء نام و یاد کورش داشته اند؟! آیا فردوسی‌‌ در شاهنامه (که دربردارنده زندگینامه شاهانِ باستانی است) نامی‌‌ از کورش آورده است؟ خیر…[۱۰] چرا حکیم ابوالقاسم فردوسی‌‌ در میان شاهان ایران باستان، نامی‌‌ از کورش نمی‌‌‌آورد؟ در نقطه مقابل می‌‌‌بینیم که مستشرقی اروپایی (که جاده صاف کن استعمارگران و مستکبرین هستند)، در عصر قاجار و پهلوی‌‌ با ارائه یک سری‌‌ اسناد و مدارک (و با بزرگنمایی‌‌، تعریف و تمجیدهای‌‌ فریبنده، و تأویل مغرضانه تاریخ) کورش را از قبرستان تاریخ بیرون کشیدند. برای‌‌‌ او مقبره تعیین کردند. و با سخنان نادرست، برخی از جونان ساده لوح را به رقص درآورده، آنان را در خیالات و توهمات فرو برده اند.

این شواهد و قرائن (بت‌گرایی و بت‌پرستی کورش، حس خودبرترپنداریِ نژادی، تلاش مشترک کاهنان بابلی و یهودی برای بزرگداشت کورش، تلاش فراماسون‌های معاصر برای احیای او، بی‌توجهی و بدبینی بزرگان و فرهیختگان ایرانی نسبت به کورش و…) همگی نشانگر این است که کورش به راستی از سران ماسونی در جهان باستان بود. علاوه بر این‌ها، مبنای رفتار جریان فراماسونری، بر پروپاگاندا و تبلیغات دروغین بنا شده است. امروزه اسرائیل بیشترین کلاهک‌های هسته‌ای را در اختیار دارد ولی بیش از همگان ادعای صلح‌طلبی دارد. امریکا در بیست سال گذشته، بیشترین جنایات و قتل و غارت‌ها را در جهان مرتکب شده است، اما رسانه‌‌های وابسته چنان در بوق و کرنا کرده اند که گویی امریکا مدافع اصلی حقوق بشر و منادی راستین آزادی در جهان است! دقیقا چنین رفتاری را کورش در عصر باستان مرتکب می‌شد. منابع تاریخی گویای این هستند که پس از ورود کورش به بابل، بخش اعظم اموال مردم توسط کورش مصادره (غارت) شد. چنانکه مردم مجبور شدند از سر فقر و نداری، دختران خود را به فاحشگی وادارند.[۱۱] لیکن کورش در منشور تبلیغاتی خود مدعی است که به مردم بابیلون (بابِل) احترام می‌گذاشت و حتی خود را منجی مردم معرفی می‌کند! این شیوه برای بیداردلان آشناست و دقیقاً شیوه‌ای است که رسانه‌های استعماری امروزه از آن پیروی می‌کنند.

دیگر شاهد بر این نظر، سخن شیمون پِرِز (رئیس رژیم صهیونیستی) است. وی در ژوئن ۲۰۱۳ رسماً اعلام کرد که کورش شاه بزرگ هخامنشی، اولین صهیونیست جهان بود و جریان صهیونیسم به کورش مدیون است.[۱۲]

منابع:

[۱]. عرفان قانعی فرد، در دامگه حادثه، لس آنجلس: شرکت کتاب، ۲۰۱۱، ص ۲۰۵

Encyclopædia Iranica, FREEMASONRY iii.‎ In the Pahlavi Period, Vol.‎ X, Fasc.‎ ۲, pp.‎ ۲۱۳-۲۲۰

[۲]. سید ابوالحسن مختاباد، در جست‌و‌جوی عدالت، روزنامه دنیای اقتصاد، ۱۳۸۷/۰۳/۰۱، شماره ۱۵۲۸، کد خبر: DEN-453690

[۳]. عرفان قانعی فرد، همان، ص ۲۰۵-۲۰۶ و همچنین: Encyclopædia Iranica, Ibid

[۴]. اسماعیل رائین، فراموش‌خانه و فراماسونری در ایران، تهران: انتشارات امیر کبیر، ۱۳۵۷، جلد دوم، ص ۲

[۵]. «کورش هخامنشی و پرستش مردوک»

[۶]. «هخامنشیان و بعل!»

‍[۷]. «سرنوشت کورش از نگاه گزنفون مورخ یونانى»

[۸]. حسن پیرنیا، تاریخ ایران باستان، تهران: انتشارات دنیای کتاب، ۱۳۷۵. ج‏ ۱، ص ۴۴۸؛ تاریخ هردوت، ترجمه و تحقیقِ هادى هدایتى‏، مؤسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران‏، ۱۳۸۲، ج‏ ۱، ص ۲۷۹

[۹]. «چرا کورش در تورات مورد ستایش قرار گرفت؟»

[۱۰]. برخی از باستانگرایان کوشیدند که در اقدامی عجیب و کودکانه، شخصیت‌های شاهنامه از جمله کیخسرو و فریدون را به کورش تطبیق دهند! لیکن چنین دیدگاهی واقعاً نابخردانه بوده و غلط بودنش روشن است. بنگرید به: «سخن اوستا و ناکامی باستانگرایان در تطبیق اسطوره‌ها با کورش»، «»

[۱۱]. تاریخ هردوت‏، ترجمه هادى هدایتى‏، تهران‏: مؤسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران‏، ۱۳۸۲. ج ۱، ص ۲۷۳ (کتاب اول، بند ۱۹۶)

The History of Herodotus, A.‎ D.‎ Godley, Ed.‎ Translator: Macaulay, G.‎ C.‎ (George Campbell), Publisher: Macmillan and Co.‎۱۹۰۴, Book 1, Chapter 196, Section 5.‎

Herodotus, The Persian Wars, Translated by George Rawlinson, Book 1: CLIO, 196

[۱۲]. خبرگزاری مشرق، ۲۹ خرداد ۱۳۹۲، کد خبر: ۲۲۵۰۳۱؛ جهان نیوز، ۲۹ خرداد ۱۳۹۲؛ العربیه فارسی، ۱۸ ژوئن ۲۰۱۲۳؛

متن سخن شیمون پرز چنین است:

The great king of Iran was the first Zionist in the world.‎

سند سخن شیمون پرز در رسانه‌های امریکایی، اروپایی و اسرائیلی:

the telegraph (www.telegraph.co.uk (link is external)), By Robert Tait, Jerusalem, 18 Jun 2013

The Jerusalem Post (www.jpost.com (link is external)), Aug 31, 2015

 

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن