مقالات

اهل بیت و ایرانیان

مکتب اسلام جهان شمول، حقیقت گرا و واقع بین است. در معارف الهی و جهان بینی اسلامی، انواع تبعیض ها، برتری جویی های قومی، نژادی، قبیله ای، تفاخر و … مردود شمرده شده است. این مکتب آرمانی، ملاک عملکرد را اصل اصیل انسانیت و مبنای برتری را عمل به ارزشهای دینی و تقوا می داند.
اگر چه تشیع در بلاد عرب زاده شد و در میان آنان پیشرفت کرد، اما در محدوده عرب محصور نگردید و از همان روهای آغازین، بزرگان برخی ملل آزاده همچون سلمان فارسی ایرانی تشیع را پسندیده و با بزرگ رهبر عالم تشیع یعنی حضرت علی علیه السلام همراهی نمودند.

« شاید آن روز که پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم در کلام جاودانه خود فرمود سلمان از خانواده ما و از اهل بیت علیهم السلام است، می خواست بدین وسیله به نقش موثری که سلمان فارسی و سپس نژاد او در خدمت به اهل بیت علیهم السلام در آینده به عهده خواهند گرفت، اشاره فرماید.» (۱)

علاوه بر پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم، امام علی علیه السلام نیز به ایرانیان ابراز علاقه فراوانی می نمودند.
« روزی که امیرالمومنین علی علیه السلام به کوفه آمدند، کوفه نزدیک ترین شهر مرزی به ایران بود و در آنجا رحل اقامت افکندند، مردم ایران به آن حضرت روی آوردند. ایشان را در مقایسه با حکام گذشته، به صورتی دیگر دیدند. آن ها که روش حکومتی علی علیه السلام را در ملازمت عدل بی سابقه می دیدند، ملازم مجلس او گشتند و با ازدحام به وی روی آوردند. امیرالمومنین علی علیه السلام ایرانیان را به سوی خود فرا می خواندند و با آن ها گرم می گرفتند. در این هنگام اشعث بن قیث کندی به امیرالمومنین علی علیه السلام گفت: به این ترتیب، ایرانیان فرصت های بهره وری ما از تو را گرفتند.»!!!

امیرالمومنین علیه السلام چنین پاسخ می فرمایند: « اگر ایرانیان را ترجیح می دهم به این دلیل است که در آینده شما را با اعمال قدرت برای حفظ و نگهداری دین فرا می خوانند. همانطور که شما با اعمال قدرت آن ها را واداشتید تا اسلام را بپذیرند.» (۲)

در اسلام ناب محمدی صلی الله علیه و آله و سلم ایدئولوژی، عقاید و معارف اسلام، اصیل و بی انحراف، تفکری برتر، ناب، و جهان شمول است. و به همین دلیل بود که هر قدر ظلم و ستم خلفا و حاکمان اموی بر موالی بیشتر می شد و تفکر برتری طلبی عربی بر تفکر اسلام واقعی غلبه می کرد، گرایش ایرانیان به تشیع و اسلام ناب محمدی صلی الله علیه و آله و سلم رو به فزونی می گذاشت چرا که ایرانیان به زیبایی دریافتند که اهل بیت و دودمان پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم حامیان و الگو های اصیل اسلام هستند. پیامبر اسلام  صلی الله علیه و آله و سلم به صورت جدی با تعصبات جاهلانه و تفاخرات نژادی مبارزه نموده و تلاش گسترده و فراگیری جهت اتحاد بشر به خصوص مسلمانان به عمل آوردند.

پی نوشت:

۱. استاد حسن الحسن، دفاع از حق، ص ۵۵، ترجمه دکتر سید بهاءالدین الموسوی، ۱۴۸۲، انتشارات تفاهم، تهران.
۲. همان، ص ۲۲٫

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن