بامداد اسلام توسط عبدالحسین زرین کوب

بخشی از کتاب:
در تاریخ خلفا هیچ نامى از نام یزید شومتر و نفرت انگیزتر نیست. خلافت کوتاه ‏او که فقط سه سال و نیم طول کشید، از نظر مسلمانان چیزى جز یک سلسله ‏فجایع مستمر نبود. یک سال، حسین بن على(ع) را کشت، یک سال مدینه را غارت کرد و یک سال هم کعبه را به سنگ و آتش بست. هر یک از این سه واقعه می توانست ‏یک ‏خلیفه و یک خاندان را ننگین کند. اما، از شوربختى ننگ هر سه گناه بر گردن او افتاد. پدرش، در روزهاى آخر عمر خویش، به او توصیه کرده بود که با اهل حجاز طریق دلنوازى پیش گیرد، با اهل عراق تا ممکن هست مدارا کند، با حسین بن على(ع) که‏ تسلیم به خلافت وى نخواهد شد، به خشونت نگراید، و اگر عبد اللّه زبیر با وى به ستیز برخیزد، بر او هیچ رحم نکند …
معرفی کتاب:
بامداد اسلام نوشته استاد عبدالحسین زرین کوب کتابی کم حجم اما پرمحتواست که به بررسی شرایط مکه و شبه جزیره عربستان قبل از تولد و در خلال تولد حضرت محمد(ص) می پردازد و سپس به صورت خلاصه وار اما کامل تاریخ اسلام را پس از وفات پیامبر تا پایان دولت اموی که سال ۱۳۲ هجری قمری باشد بررسی می کند.
این کتاب ارزشمند داستان آغاز اسلام و انتشار آن تا پایان دولت اموی را به زبانی فصیح و دلچسب روایت می کند. داستانی از پیدایش و توسعه شگفت انگیز این دین الهی که در روشنی تاریخ به وجود آمد. داستان مردی حماسه آفرین که به هنگام خویش یک تنه دنیایی را تکان داد اما به اندک روزی پس از او حماسه اش در یک تراژدی پایان یافت: جاهلیت عرب که مرد حماسه آفرین آن را خرد کرده بود، در شکل خلافت اموی باز قوت گرفت و حماسه بزرگ اسلام را به یک فاجعه کشاند.


ژانر: اسلام, امام حسین, بامداد اسلام, عربستان, مسلمانان, یزید
مجموعه: کتابخانه |
دکمه بازگشت به بالا
بستن