مقالات

اعتراف نامه

عنوان : اعتراف‏نامه Confession of Faith

نویسنده : محسن گلپایگانی

کلمات کلیدی : نهضت اصلاح دینی، اعتقادنامه، اعتراف‏نامه، اعتراف‏نامه آوگسبورگ، کتاب کنکورد، اصول سی و نه گانه، اعتراف‏نامه وست‏مینستر

منبع: سایت پژوهشکده باقر العلوم (علیه السلام)

 

اعتراف‏نامه یا اعتراف‏نامه­ی ایمان، بیانیه‏ای است رسمى در مورد باورهاى اعتقادى که هدف از آن معمولاً اظهار علنى اعتقادات از سوى فرد، گروه، جماعت، سینود (شورای کلیسایی محلی) و یا کلیسایی خاص است. اعتراف­نامه­ها (Confessions) بسیار شبیه به اعتقادنامه­ها (creeds) هستند و مانند اعتقادنامه­ها دربردارنده اصول اصلی اعتقادی مسیحیت بوده و از مسأله خلقت تا مبحث روز جزا را در بردارند.[۱]

گرچه بیشتر اعتراف‏نامه‏ها مفصّل­تر از اعتقادنامه­ها به نگارش درآمده­اند اما تفاوت عمده آن دو در این است که در سنت مسیحی، اعتقادنامه یعنى بیانیه­اى فشرده، رسمى (قانونى) و معتبر که حاوى نکات مهم اعتقادات مسیحى است و توسط شورایی که از (تقریبا) تمامی الهی‌دانان مسیحی تشکیل یافته، صادر می­گردد و کل جامعه مسیحی، با آنها آشنا بوده و ملزم به اجرای آن است؛ به همین دلیل واژه «اعتقادنامه» هرگز در مورد بیانیه­های اعتقادی مربوط به یک فرقه خاص بکار نمی­رود؛ اما واژه «اعتراف­نامه» یا «اقرارنامه» برای بیان اعتقادات یک گروه خاص استفاده می‏شود.[۲]

کلیساى مسیحى قرون وسطایى براى تدوین رسمى باورها و اعتقادات خود کوششى به عمل نیاورد. اعتقادنامه­هاى باقیمانده از دوران باستان (اعتقادنامه نیقیه) یا گردآوری شده در اوایل قرون وسطى (اعتقادنامه رسولان و اعتقادنامه آتاناسیوس) به هنگام اعتراف به ایمان مسیحى در مراسم عبادى به کار مى‏رفت و به دنبال کشمکش­های اعتقادى، شوراها بعضى از مطالب اعتقادى را تعریف می‏کردند. جنبش‏هاى بدعت­آمیز هم هیچ اعلامیه جامعى در باب ایمان مسیحی فراهم نیاوردند. اما اعتراف‏نامه‏ها مخصوصاً با نام کلیساهاى اصلاح­طلب پروتستان گره خورده است و با ظهور نهضت اصلاح دینى در قرن شانزدهم اعلامیه­هایى (اعتراف‏نامه‏هاى ایمان) ایجاد شد که هدف آنها تعریف تمام محورهاى اصلى در نظام اعتقادى بود.[۳]

دلایل تنظیم «اعتراف‏نامه­ها»

نهضت اصلاح دینى تأکید فراوانى بر مرجعیت کتاب مقدس داشت ولی با این همه، کتاب مقدس نیازمند تفسیر بود. بروز مناقشه میان اصلاحگران تردیدى باقى نگذاشت که پاره­اى از موضوعات تفسیرى، تفرقه­انگیز و مشکل­ساز است و سامان­دادن به اندیشه‏هاى نهضت اصلاح دینى نیازمند ابزارى «رسمى» است تا از هر گونه سردرگمى اجتناب شود. «اعتراف‏نامه‏هاى ایمان» این نقش را به عهده گرفتند.

از سوی دیگر، بزرگان این نهضت مانند لوتر، با مطالعه­ی جامعه­ی اطراف خود دریافتند که بیشتر کشیشان و تقریباً همه مردم عادی از آموزه‏هاى اصلی آیین مسیحیت ناآگاهند. آنان برای ارتقای آگاهی عمومی از این آموزه­ها تصمیم به تنظیم «کاتشیسم­ها» و «اعتراف‏نامه­ها» گرفتند.[۴]

جایگاه اعتراف‏نامه‏هاى ایمان در اندیشه نهضت اصلاح دینى

الهی­دانان پروتستان براى مرجعیت، سه مرحله قائل بودند:

۱) کتاب مقدس  

اینان کتاب مقدس را عالى­ترین مرجع در موضوعات عقاید و رفتار مسیحى مى‏دانستند.    

۲) اعتقادنامه‏هاى مسیحیت

از دیدگاه اصلاحگران اقتدارگرا، اسنادى چون اعتقادنامه رسولان و اعتقادنامه نیقیه نشان­دهنده اجماع کلیساى نخستین و تفسیرهاى دقیق و معتبر کتاب مقدس بود. این اسناد هر چند از جهت اعتبار، فرعى و ثانوى محسوب مى‏شد، مانع مهمى بر سر راه فردگرایى رایج در اصلاحگرایى بنیادستیز بود (که به طور کلى منکر هر گونه اعتبار حجیت براى این اعتقادنامه­ها بود).

۳) اعتراف‏نامه‏هاى ایمان      

بعضى از گروه­ها در نهضت اصلاح دینى براى این اسناد حجیت و اعتبار قائل بودند. براى مثال، اعتراف‏نامه آگسبورگ (۱۵۳۰م) در کلیساهاى اولیه لوترى معتبر شناخته مى‏شد، اما سایر گروه­ها در نهضت اصلاح دینى براى آن چنین اعتبارى قائل نبودند. براى مثال، سایر گروه­ها در نهضت اصلاح دینى، اعتقادنامه‏هاى خاصى تنظیم کردند. بعضى از این اعتقادنامه­ها مربوط به نهضت اصلاح­گرایى در شهرهاى خاصى است، مانند اولین اعتقادنامه بال در سال ۱۵۳۴ و اعتراف‏نامه ژنو در سال ۱۵۳۶٫ از این رو، الگوى اساسى در نهضت اصلاح دینى این بود که کتاب مقدس به عنوان مرجع اولى و عام، اعتقادنامه­ها مرجع ثانوى و عام، و اعتراف‏نامه‏ها مرجع ثالث و محلى (به این دلیل که این اعتراف‏نامه‏ها تنها در میان اعضاى فرقه­اى خاص یا کلیسایى در منطقه­اى خاص الزام­آور تلقى مى‏شدند) پذیرفته شوند. رشد و گسترش شاخه نهضت اصلاح دینى امرى پیچیده بود و از نتایج آن، تعدادى از اعتراف‏نامه‏ها بود که هر یک به منطقه خاصى تعلق داشتند.[۵]

مهمترین اعتراف‏نامه‏هاى ایمان      

اولین اسناد اعتراف‏نامه­اى در نهضت اصلاح دینى عبارت است از پیش­نویس­هایى که پیش از اعتراف‏نامه آگسبورگ در سال ۱۵۳۰ تهیه و تنظیم گردید. این نوع از اعتراف‏نامه‏هاى لوترى توجه سایر کلیساها در نهضت اصلاح دینى را جلب نمود و حتى شوراى ترنت (۱۵۴۵ ـ ۱۵۶۳) نیز از آن پیروى کرد.[۶] سایر اعتراف‏نامه‏هاى مهم و معتبر از این قرارند:

«اقرارنامه شلیتیم» (۱۵۲۷م): این سند، فهرستی از توافقات گروه‌های رادیکال نهضت اصلاح را که با جهت‌گیری نهضت آنابپتیست مناسبت دارند بیان می‌کند. این اعترافنامه بر تعمید بالغان، جدایی از دنیا، انکار سوگند و صلح دوستی تأکید دارد.[۷]

«اقرارنامه آوگسبرگ» (۱۵۳۰م): اقرارنامه لوتری در باب ایمان که بیشترِ آن را فیلیپ میلانکتون نوشت. اعتراف‌نامه آگسبورگ در دو بخش تنظیم شده بود. بخش نخست شامل بیست و یک اصل بود که اعتقادات لوتری را مشخص می‌کرد و بخش دوم شامل هفت اصل بود که شامل خطاهایی (به زعم اصلاح­طلبان) می‌شد که در کلیساهای کاتولیک اعمال می‌شد و در کلیسای لوتر اصلاح شده بود. مهم‌ترین موضوعات این اعتراف‌نامه به طور خلاصه از این قرار است:

۱- خدا

۲- گناه اصلی

۳- پسر خدا

۴- عدالت

۵- اطاعت جدید

۶- کلیسا

۷- توبه

۸- آیین‌های کلیسا

۹- امور مدنی

۱۰- اراده آزاد و….[۸]

«اقرارنامه­های هلوتیک» (۱۵۳۶و۱۵۶۲م): اقرارنامه ایمان که در کلیسای اصلاح­شده سوئیس نوشته شد. اولین اقرارنامه شامل ۲۷ بخش است که بسیاری از تعالیم تسوینگلی را در بر دارد و در عین حال به دنبال توافق با مواضع لوتری است. دومین اقرارنامه، شامل بحث طولانی درباره تعالیم عمده اصلاح­شده است و مخالفت با آیین کاتولیک رومی و آیین لوتری را بیان می‌کند.[۹]

«موافقت­نامه تیگورینوس» (۱۵۴۹م): اعتراف‏نامه­ی مورد استفاده کلیساهای اصلاحی سوییس که نتیجه توافق بین «هنریش بولینگر» و «کالون» بر سر مسأله عشای ربانی است.

«اعتراف‏نامه گالیکان» (۱۵۵۹م): اعتراف‏نامه مورد استفاده کلیساهای اصلاحی فرانسه که به دست کالون نوشته شد و هدف از تدوین آن، متحدساختن پروتستان‏هاى فرانسه بود.[۱۰]

«اصل اعتقادی هیدلبرگ» (۱۵۶۳م): اقرارنامه ایمانی مربوط به نهضت اصلاحی آلمان که بیشتر با زندگی مسیحی سر و کار دارد نه با قواعد الهیاتی. کلیساهای اصلاح شده اروپا آن را پذیرفتند و شورای کلیسای درت (۱۶۱۸-۱۶۷۹) آن را تأیید کرد. این اصل اعتقادی مطابق با رساله پولس به رومیان طرح‌ریزی شده بود یعنی بر اساس اعتقاد به گناه‌آلود بودن انسان، لزوم توبه و حیات جدید.

«ارکان سی و نه گانه» (۱۵۶۳م): مجموعه‌ای از قواعد اعتقادی که کلیسای انگلستان آن را پذیرفت. این مجموعه یک اعترافنامه نیست، بلکه خلاصه‌ای از اعتقادات مقبول است و در آن، تفوق سلطنت بر کلیسا صریحاً بیان می‌شود.

«کتاب کنکورد» (۱۵۸۰م): مجموعه‌ای از اعترافات کلیسای لوتری، معیاری اعتقادی است که آیین لوتری و هنجارهای آن را تبیین می‌کند در این کتاب، اعتقادنامه‌های مقبول (نیقیه، آتاناسیوس و رسولان)، اقرارنامه اگسبرگ، بعضی از نوشته‌های لوتر و (آیین کنکورد که در سال ۱۵۷۷ برای برگرداندن وحدت به لوتری‌های آلمان مطرح شد) گرد آمده است.[۱۱]

«اعتراف‏نامه بلژیک» (۱۵۶۶م): اعتراف‏نامه مورد استفاده کلیساهای اصلاحی هلند که از جدال الهیاتی بر سر مسأله سرنوشت نشأت گرفت.[۱۲]

«اعتراف‏نامه ارتدوکس» (۱۶۳۸م): اعتراف‏نامه­ای به زبان لاتینی که به دست «پتر موگیلا» نوشته شد و به تصویب سراسقف‏هاى ارتدوکس رسید.

«اعتراف‏نامه دوسیتیوس» (۱۶۴۳م): اعتراف‏نامه­ای که به دست «دوسیتیوس» سراسقف اورشلیم نگاشته شد و شرحی است درباره ایمان ارتدوکس. این دو اعتراف‏نامه به منظور دفاع از تمایلات پروتستانی در داخل کلیسای ارتدوکس نوشته شده است.[۱۳]

«اقرارنامه وست­مینستر» (۱۶۴۸م): اقرارنامه ایمان پرسبیتری که مجمع وست­مینستر آن را مطرح کرد. الهیات آن کاملاً‌ کالونی است و ارکان هدایت­کننده ایمان مسیحی را از خلقت تا قیامت شرح می‌دهد.

«خط ‌مشی کمبریج» (۱۶۴۸م): اقرارنامه نیست، بلکه طرحی است برای سازماندهی و عملکرد کلیساهای جماعتی آمریکا، و شامل توصیه‌هایی است برای استقلال کلیساهای محلی،‌ عضویت متعهدانه و تعهد به اخوت مستحکم با سایر جماعات.

«ارکان ایمان مورمون» (۱۸۴۲م): جوزف اسمیت در واکنش به پرسشی که سردبیر روزنامه شیکاگو درباره اعتقادات فرقه مورمون مطرح کرده بود سیزده رکن از اعتقادات فرقه مورمون از جمله اعتقاد به الهامی­بودن کتاب مقدس و کتاب مورمون، تداوم وحی،‌ اجتماع واقعی بنی‌اسرائیل در بازگشت ده قبیله به قاره آمریکا را فهرست کرد.

«اقرارنامه سال ۱۹۶۷م» (پرسبیتری): اعلامیه‌ای ایمانی در دوران معاصر که برای اتحاد کلیساهای پرسبیترن آمریکا صادر شد. این اقرارنامه مبتنی بر کتاب مقدس و بر موضوعاتی در باب مصالحه و سازش به ویژه در موضوع جنگ، فقر و شکل‌های مختلف تبعیض، استوار است و تغییر عمده‌ای در اعتقادات آیین پرسبیتری را نشان می‌دهد.[۱۴]

 

[۱] (Britannica Encyclopedia of World Religions, (Encyclopedia Britannica INC, 2006), p.249.

[۲] ) The Oxford dictionary of the Christian Church, (Oxford, 1997, 3rd ed.), p.430.

[۳] (Britannica Encyclopedia of World Religions, ibid.

[۴] ) مک گراث، آلیستر؛ درس نامه الهیات مسیحی، ترجمه بهروز حدادی، قم، دانشگاه ادیان و مذاهب، ۱۳۸۴، ص۱۴۷.

[۵] ) مک گراث، آلیستر؛ درس نامه الهیات مسیحی، پیشین، ص۱۵۰-۱۵۲.

[۶] ) Britannica Encyclopedia of World Religions,ibid.

[۷] ) ویور، مری جو؛ درآمدی به مسیحیت، ترجمه حسن قنبری، قم، دانشگاه ادیان و مذاهب، ۱۳۸۱، ص۴۵۱.

[۸] ) لسلی دانستن، جی؛ آیین پروتستان، رحیم سلیمانی اردستانی، قم، انتشارات موسسه امام خمینی، ۱۳۸۶، ص ۱۲۴-۱۲۷٫

[۹] ) ویور، مری جو؛ درآمدی به مسیحیت، پیشین.

[۱۰] ) مولند، اینار؛ جهان مسیحیت؛ ترجمه محمدباقر انصاری و مسیح مهاجری، تهران، انتشارات امیر کبیر، چاپ سوم، ۱۳۸۷،۳۳۹و۳۴۰.

[۱۱] ) ویور، مری جو؛ درآمدی به مسیحیت،پیشین،ص۴۵۳.

[۱۲] ) مولند، اینار؛ جهان مسیحیت،پیشین،ص۳۴۱.

[۱۳] ) پیشین،ص۵۰.

[۱۴] ) ویور، مری جو؛ درآمدی به مسیحیت،پیشین،ص۴۵۳.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

همچنین ببینید

بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن