مقالات

اسماعیل

عنوان : اسماعیل Ishmael

نویسنده : محمد ضیاء توحیدی

کلمات کلیدی : اسماعیل، ابراهیم، هاجر، سارا، عرب

منبع:سایت پژوهشکده باقرالعلوم

این نام در اصل عبری، “ییشماعل”[۱] و به معنی «مسموع از خدا» است.[۲]

اسماعیل پسر بزرگ ابراهیم از هاجر[۳]، کنیز مصری سارا[۴] بود. او زمانی که ابراهیم هشتاد و شش ساله بود به دنیا آمد و پس از یک عمر، نداشتن فرزند، مایه روشنی چشم ابراهیم گردید .کتاب مقدس، محل تولد وی را ممری معرفی نموده است.اسماعیل اولین کسی بود که به دستور الهی و در سیزده سالگی ختنه گردید.[۵]

تولد اسماعیل از کنیز مصری

خداوند سه بار به ابراهیم وعده داده بود که نسل او زیاد خواهد بود.[۶] سارا همسر آن حضرت عقیم بود و فرزند دار نمی‏شد. وی بر آن شد تا کنیز خود هاجر را به ابراهیم بدهد تا از این طریق نسل ابراهیم حفظ گردد[۷].

ابراهیم معتقد بود که وعده‏های خداوند در مورد زیاد شدن نسلش از طریق ازدواج با هاجر محقق خواهد شد.هاجر حامله شد اما بانوی خویش را تحقیر می‏کرد. سارا اهانتها را تحمل نکرد و ابراهیم را مسئول این تحقیرهای هاجر می‏دانست. از آنجا که شریعت به مالک، اجازه‏ی زدن مملوکش را می‏داد ساره هاجر را کتک زد و همین مسأله سبب شد تا هاجر از دست وی فرار کند.[۸]

در این زمان بود که فرشته‏ی خداوند بر وی ظاهر شده و وی را دستور به بازگشت نزد خاتون خویش داد.[۹]

آوارگی

بر اساس گزارش کتاب مقدس، اسماعیل در سن پانزده یا شانزده سالگی، از خانه ی ابراهیم خارج شد.وی پس از تمسخر اسحاق که فرزند دوم ابراهیم بود، مورد غضب و خشم سارا (مادر اسحاق)گردید.در نتیجه وی از ابراهیم خواست تا هاجر و اسماعیل را از خانه اش بیرون نماید.

ابراهیم علی‏رغم میل باطنی خویش و تنها پس از دستور الهی به خواسته‏ی سارا تن داد. ابراهیم نان و مشکی آب به دست هاجر داده و وی را روانه کرد.

هاجر که به همراه یگانه فرزند خویش آواره گردیده بود، راه بیابان را در پیش گرفت.در بیابان بئرشبع آب مشک تمام شد و اسماعیل از تشنگی به کام مرگ افتاد. خداوند آواز او و پسرش را شنیده و چشمان هاجر را باز نمود تا چاه آبی را ببیند.

همچنین خدا به هاجر چنین وعده داد: برخیز و پسر را برداشته او را به دست خود بگیر زیرا از او امتی عظیم به وجود خواهم آورد.[۱۰]

اسماعیل، نیای قوم عرب

اسماعیل پس از رسیدن به سن جوانی در بیابان فاران سکنی گزید و زنی مصری را به همسری خویش در آورد.وی دارای دوازده پسر گردید و فرزندان او که اجداد اعراب به شمار می آیند در سرزمینی پهناور از حویله تا شور که در نزدیکی مصر و آشور قرار دارد ساکن شدند[۱۱].[۱۲]

نگاه ستیزجویانه یهودیان به اسماعیل

با مراجعه به کتاب مقدس از یک سو و سایر متون یهودی از سوی دیگر، به روشنی می توان متوجه نگاه تحقیر آمیز و همراه با کینه و نفرت یهودیان نسبت به اسماعیل گردید.

به عنوان مثال (افزون بر آنچه ذکر گردید)، در کتاب مقدس در مورد اسماعیل عبارات اهانت آمیزی به کار رفته است.در کتاب پیدایش چنین نقل شده که فرشته‏ی الهی خطاب به هاجر می‏گوید: و او مردی وحشی خواهد بود.[۱۳]

برخی مفسران و مترجمان یهودی و مسیحی، به این نیز اکتفا نکرده و در ترجمه این متن، از عباراتی ناپسند[۱۴] در مورد اسماعیل استفاده کرده‏اند.[۱۵]

به نظر می رسد که این نگاه یهودیان به جناب اسماعیل برخاسته از اخلاق نژاد پرستانه ی یهودیان بوده باشد.اسماعیل فرزند کنیز بود و یهودیان هرگز نمی توانستند جایگاه و مقامی را برای وی پذیرا شوند.درست به همین دلیل با نگاهی به متون اگادایی می توان دریافت که این نوشته ها پر است از بدگویی و اهانت به اسماعیل.از نگاه عالمان یهودی، وی فرزندی شریر بود که تلاشهای ابراهیم برای اصلاح وی کارساز نیافتاد و در نهایت مجبور گردید – علی رغم میل باطنی خویش- وی را از خانه بیرون نماید.

گذشته از این، اسماعیل متهم به تمسخر و حتی تصمیم به قتل اسحاق نیز گردیده است.[۱۶]

مطلب مرتبط :

اسماعیل در منابع اسلامی

 

[۱] – ישִמְעָאֵל

[۲] – محمدیان، بهرام و دیگران؛ دایره المعارف کتاب مقدس؛ انتشارات روز نو، ۱۳۸۰ه‏ش، چاپ اول، ص ۶۷۰

[۳] – در عبری “هاگار”

[۴] – در متون فارسی گاهی این نام به شکل ساره نگاشته می‏شود اما ما همان تلفظ اصیل عبری را درج می‏کنیم.

[۵] – پیدایش ۱۷: ۲۵

[۶] – پیدایش ۱۲: ۲، ۱۳: ۶، ۱۵: ۵

[۷] – پیدایش ۳۰: ۳ – ۱۳

[۸] – بولس الفغالی، خوری؛ سفر التکوین أو تاریخ الکون و الإنسان؛ منشورات المکتبه البولسیه، ۱۹۹۸م، طبعه اولی، ص ۲۳۱

[۹] – پیدایش ۱۶: ۹

[۱۰] – پیدایش ۲۱: ۱۸

[۱۱] – پیدایش ۲۵: ۱۷ – ۱۸

[۱۲] – محمدیان، بهرام و دیگران؛ پیشین؛ ص ۶۷۰

[۱۳] – پیدایش ۱۶: ۱۲

[۱۴] – به عنوان نمونه در ترجمه‏های NCV، NIV-UK و … از عباراتی نظیر like a wild donkey و یا untamed donkey استفاده شده است.

[۱۵] – بولس الفغالی، خوری؛ پیشین؛ ص ۲۳۲

[۱۶] – Encyclopaedia Judaica, (Gale, 2007, 2nd ed.), vol.10, p.81

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

همچنین ببینید

بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن