مقالات

شیطان قوی تر است یا انسان

بسم الله الرحمن الرحیم

شیطان قوی تر است یا انسان

از دوران کودکی در برنامه های سیما میدیدیم که، وقتی فردی مردد است که کاری را انجام دهد، چه خوب چه بد، دو موجود سفید و قرمز بر دوش شخص ظاهر می شدند، که یکی او را دعوت به خیر و دیگری او را دعوت به شر میکنند.

این در عالم واقع به این شکل است که؛ همیشه در تصمیماتی که انسان میخواهد بگیرد، جنگی بین نیروی خوبی و شیطان درون و بیرون رخ میدهد، که گاهی شیطان پیروز میدان است و گاهی نیروی خوبی .

سوالی که اینجا مطرح می شود این است که چرا ما در انجام برخی کارها، با اینکه شیطان از آن کار خوشش نمی آید و دست به هرکاری زده تا ما را منصرف از آن کار کند، موفق نشده، و ما آن عمل را انجام میدهیم، اما برخی اوقات هم این شیطان و نفس اماره است که موفق شده و ما را از انجام آن کار نیک و خیر باز میدارد.

در پاسخ به این سوال باید بدانیم که در هر عملی که انجام میگیرد، نیرویی کمکی وجود دارد، که این نیروی کمکی است که به انسان قدرت تصمیم گیری دقیق و سریع را می دهد، به این بیان که کسی که بخواهد عملی را که شایسته است انجام دهد، مسلما با مقابله شیطان و نفس اماره خود مواجه میشود، چون آنها با کار نیک و صالح موافق نبوده و به دنبال این هستند که انسان را به راهی غیر راه درست بکشانند. همانگونه که شیطان قسم یاد کرد که ما انسانها را از صراط مستقیم منحرفمان کند.  لَأَقْعُدَنَّ لَهُمْ صِراطَكَ الْمُسْتَقِيم.‏ من بر سر راه مستقيم تو براى آنها كمين مى‏كنم‏.  سوره الأعراف‏ آیه (16)

آنچه به ما این نیرو را میدهد که بتوانیم در برابر شیطان و جنودش تصمیمات صحیح و دقیقی بگیریم، خالص کردن آن عمل برای ذات اقدس ربوبی است، چون زمانی که انسان خالصانه کاری را برای خدا انجام دهد، شیطان را توان مقابله نبوده و انسان میتواند بر او غلبه کند، و اگر کار خالص برای خدا نباشد، این شیطان است که در درگیری خیر و شر پیروز شده و ما را از انجام آن کار منصرف میکند.

بنابراین برای موفق شدن در انجام کارها چه خوب است که؛ اخلاص را به آنها اضافه نموده تا قوای خیر بر شر پیروز بگردند.

قال الله الحكيم :فاعبد الله مخلصا له الدين
خداى را پرستش كن و دين را براى او خالص گردان. سوره زمر، آيه ، 2.
قال على عليه السلام : اخلص يجز منه القليل
عمل را با اخلاص بجا بياور كه اندك آن تو را كفايت مى كند. جامع السعادات ، 2/4 40.
باید دانست که؛ قبولى همه اعمال كليدش اخلاص است. هر كس خدا عملش را قبول كند، اگر چه حدش كم باشد، مخلص است ؛ و آنكس كه عملش زياد باشد و خدا قبول نكند مخلص نيست .
مراحل نيت و علم و عمل، به تزكيه و تصفيه وابستگى دارد، اگر مخلص ‍ مراعات باطن را نمود به توحيد رسيده است. كمترين حد اخلاص آنست که؛ عبد آنچه در توان دارد بذل كند، و براى كارش اجر و ارزشى نبيند. تذكرة الحقايق ، ص 73.

به این داستان توجه کنید
در بنى اسرائيل عابدى بود به او گفتند در فلان مكان درختى است كه قومى آن را مى پرستند. خشمناك شد و تبر بر دوش نهاد تا آن درخت را قطع كند. ابليس (ابليس يعنى نفس اماره و عابد كنايه از فطرت و نفس پاك است) به صورت پير مردى در راه وى آمد و گفت: كجا مى روى ؟

عابد گفت: مى روم تا درخت مورد پرستش مردم را قطع كنم، تا مردم خداى را بپرستند.
ابليس گفت: دست بدار تا سخنى باز گويم . گفت :بگو، گفت: خدای را رسولانى است، اگر قطع اين درخت لازم بود، خداى آنان را مى فرستاد. عابد گفت: ناچار بايد اين كار انجام دهم .
ابليس گفت: نگذارم و با وى گلاويز شد، عابد وى را بر زمين زد. ابليس ‍ گفت: مرا رها كن تا سخن ديگرى برايت گويم، و آن اين است كه تو مردى مستمند هستى، اگر ترا مالى باشد كه بكارگيرى و بر عابدان انفاق كنى بهتر از قطع آن درخت است .
دست از اين درخت بردار تا هر روز دو دينار در زير بالش تو گذارم .
عابد گفت: راست مى گويى، يك دينار صدقه مى دهم و يك دينار بكار برم، بهتر از اين است كه قطع درخت كنم؛ مرا به اين كار امر نكرده اند، و من پيامبر نيستم، كه غم بيهوده خورم؛ و دست از شيطان برداشت .
دو روز در زير بستر خود دو دينار ديد و خرج مى نمود، ولى روز سوم چيزى نديد و ناراحت شد و تبر برگرفت كه قطع درخت كند.
شيطان در راهش آمد و گفت: به كجا مى روى ؟ گفت: مى روم قطع درخت كنم، گفت: هرگز نتوانى و با عابد گلاويز شد و عابد را روى زمين انداخت و گفت: بازگرد و گرنه سرت را از تن جدا كنم .
گفت : مرا رها كن تا بروم؛ لكن بگو چرا آن دفعه من نيرومندتر بودم ؟
ابليس گفت : تو براى خدا و با اخلاص قصد قطع درخت را داشتى، لذا خدا مرا مسخر تو كرد و اين بار براى خود و دينار خشمگين شدى، و من بر تو مسلط شدم. رياض الحكايات ص 140.

این داستان نمونه کوچکی است در تمامی عرصه های زندگی، که ما دائما با شیطان گلاویز بوده و این میزان اخلاص ماست که پیروز را مشخص میکند.

 

 

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن