شخصیت‌ ساتیا سای بابا

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • نویسنده
    نوشته ها
  • #749
    adyanuniv
    سرپرست کل

    لطفا در مورد شخصيت ساتيا ساي بابا و عقايد و سخنان او توضيح دهيد؟

    یکی از کسانی که امروزه تعالیم وی در غرب و جامعه ایران، تحت عنوان عرفان در حال ترویج می‌باشد، ساتیا سای بابا می‌باشد که همه از آن با اسم سای بابا یاد می‌کنند.
    لازم است قبل از بررسی و هرگونه تحلیلی نسبت به فرقه سای بابا، این نکته در نظر داشت که در هند دو نفر با شهرت ساي بابا وجود دارد. يکي «ساي بابا شيردي» که در سال 1835 در حيدرآباد هند در خانواده اي برهمن به دنيا آمد و در 1918 از دنيا رفت. او درويشي بود که تعاليمش را از کتاب هاي مقدس هندوها و اسلام مي‌گرفت و هوادار چنداني در هند ندارد، گرچه کارهاي خارق العاده اي چون شفاي بيماران و دانستن زبان حيوانات را به او نسبت مي دهند.
    نفر دوم، «سوامي ساتيا ساي بابا» است که نماد يکي از فرقه هاي فعال و جذاب در داخل ايران است و از عرفان هندي و مخصوصاً بودا به شدت متأثر است. او در سال 1926 در جنوب هند به دنيا آمد.
    ساي بابا در سن 14 سالگي، مدعي شد روح خداوند در جسم او رفته است و علنا گفت كه براي هدايت انسان‌ها بر روي زمين ظهور كرده‌است و تلاش وي بر اين است كه با نگاهي پلوراليستي همه پيروان اديان را به سمت خويش بكشاند.
    براي او معجزات فراواني ذکر کرده اند که از جمله خلق و ايجاد اشيايي مثل انگشتر، قرار گرفتن ميان زمين و هوا به طوري که يک متر از زمين بلند شده و در هوا معلق مي ماند و غیره که کارهای او تردستی، شعبده بازي و جادوگري می‌باشد. اخیرا در اینترنت، کلیپ‌هائی پخش شده است که تردستی و شعبده‌بازی وی را افشاء می‌کند.
    سای بابا، مروج افکار و عقائدی است که با عرفان اسلامی ناسازگار می‌باشد.
    برخي از اعتقادات او مختصراً اين گونه است؛ تناسخ، اعتقاد به ويشنو از خدايان هندو، عشق به خدا، توجه به عالم درون، برابري مذاهب که يک انديشه پلوراليستي است و … .
    متاسفانه امروزه تعاليم ساي بابا پهنه وسيعي از نشر کتب و فضاي اينترنت را به خود اختصاص داده و در کشور ما نيز مخصوصاً در تهران، تبليغات وسيعي در مورد او صورت مي گيرد، به گونه اي که سوداي ديدار با او را در ذهن بسياري از جوانان کم اطلاع ولي پرشور مي پروراند. به همین منظور لازم است که نسبت به این جریان عرفان‌نما، اطلاع‌رسانی کافی صورت بگیرد.

     

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • شما برای پاسخ به این جستار باید وارد تارنما شوید.
دکمه بازگشت به بالا
بستن