مقالات

طول عمر حضرت مهدی

موعود جوان – اسفند ۱۳۸۰، شماره ۲۰ – زنگ انتظار/ در محضر استاد علی اکبر مهدی پور

کلمات کلیدی ماشینی : طول عمر حضرت مهدی، حضرت مهدی، عمر طولانی، طول عمر، ماهی، عمر طولانی حضرت مهدی، نوح،

۱۸

پیروان همه ادیان آسمانی درانتظار مصلح بزرگی هستند که بر اساس نویدهای کتب مقدس در آخرالزمان ظهور می کند . به عقیده مسلمانان جهان او یگانه فرزند امام حسن عسکری (ع)، حضرت بقیه الله حجه ابن الحسن المهدی (عج) است که در پگاه نیمه شعبان ۲۵۵ هجری در سامرا دیده به جهان گشوده است و پس از سپری شدن دوران غیبت صغری و از آغاز غیبت کبری تاکنون که ۱۱۶۷ سال از عمر شریف آن حضرت می گذرد، منتظر است تا زمان ظهور فرا رسد .

بیش از هزار سال است که طول عمر آن حضرت یکی از پرسش های مطرح در بین مسائل اسلامی است . این سؤال مطرح است که آیا عمر طولانی امام از نظر دین، قرآن و دانش روز ممکن است یا محال؟ و به طور کلی آیا عمر انسان محدود است و مرزی دارد که عبور از آن ممکن نباشد و هر کس به آن مرز برسد به ناچار باید بمیرد؟

طول عمر از نگاه علم پزشکی

ما بر اساس معتقدات دینی خود، مرگ را بر خلاف طبیعت نمی دانیم بلکه معتقدیم طبق مقدرات پروردگار همه زندگان روزی خواهند مرد ولی زیست شناسان می گویند عمر جاویدان بر خلاف طبیعت نیست . آنها می گویند هر سال عده بسیاری می میرند و در مورد یکایک آنها این پرسش مطرح است که چرا فلانی مرد؟ ولی هرگز سؤال نمی شود فلانی چرا زنده است؟

دلیل این پرس و جو این است که مرگ دلیل می خواهد، نه ادامه حیات . دانشمندان طبق آزمایش های فراوانی که انجام داده اند می گویند همه بافت های جسم یک انسان تا بی نهایت قابلیت بقا دارد و اگر عواملی رشته عمر او را قطع نکند می تواند هزاران سال زنده بماند . ما اگر بر اساس معتقدات مذهبی، عمر جاودان را نپذیریم برای پذیرش عمر طولانی هیچ مانع علمی وجود ندارد و همه دانشمندان تصریح کرده اند که مرگ نیز مانند سایر بیماری ها معلول یک سری عوامل طبیعی است که اگر شناخته و از آنها جلوگیری شود می توان برای مدت طولانی مرگ را به تاخیر انداخت .

عوامل طول عمر

پزشکان و زیست شناسان در مطالعات و تجربیات خود به مواردی دست یافته اند که نقش مهمی در طول عمر دارد:

۱ . آرامش روحی: از این رهگذر افراد مذهبی که اعتقاد راسخ به عالم آخرت دارند از عمر طولانی برخوردارند و حتی عمر آنها از پزشکان بیشتر است . در صورتی که ظاهرا می بایست قضیه بر عکس باشد; زیرا پزشکان بیش از هر صنف بر مسایل بهداشتی واقف هستند . به طور مثال در ایران، روحانیون و مراجع تقلید با آنهمه گرفتاری که در طول رژیم های حاکم داشتند به دلیل برخورداری از آرامش خاطر و زندگی در پرتو ایمان، همواره از عمر طولانی برخوردار بوده اند . این عمرهای با برکت هر چه بالاتر می رود پرثمرتر می شود و هرگز در حافظه و یا سرعت انتقال، ضعف و سستی عارض نمی شود .

۲ . ارث: اهمیت و نقش ژنتیک به قدری نیرومند است که می تواند عوامل دیگری مانند محیط و اعتیاد را خنثی سازد .

۳ . تغذیه مناسب .

۴ . کم خوری: اسلام تاکید فراوان دارد بر اینکه انسان تا کاملا گرسنه نشده سر سفره ننشیند و تا کاملا سیر نشده از کنار سفره برخیزد .

۵ . محیط: زندگی در محیط بی سرو صدا و به دور از سموم و میکروب ها بر طول عمر مؤثر است .

۶ . هوای آزاد: زندگی در مناطق سرسبز و خرم و خوش آب و هوا سبب طولانی شدن عمر می شود .

۷ . سرما: مردم مناطق سردسیر بیش از مناطق گرمسیر عمر می کنند .

۸ . سختکوشی: بازنشستگی در سنین جوانی و بیکاری زودرس موجب کوتاهی عمر و تلاش و کوشش باعث طولانی شدن آن می شود .

و بالاخره نوع شغل و حرفه، دوری از دخانیات، ورزش کردن و بسیاری عوامل دیگر، بر طول عمر انسان مؤثرند .

مطالعه احوال درختان طویل العمر (مانند درختان سکویا در کالیفرنیا و چین)، زنده ماندن چندین هزار ساله حیوانات (مانند مارماهی ها و نوعی ماهی که در سواحل جزیره ماداگاسکار یافت شده) و … پزشکان، زیست شناسان و همه جهانیان را به امکان طولانی نمودن عمر و غلبه بر پیری امیدوار کرده و به کوشش و تحقیق وادار نموده است . از همین روست که خواجه نصیر الدین طوسی می گوید: پس از آنکه امکان عمر طولانی از نظر عقلی و علمی ثابت شده و در مورد غیر حضرت ولی عصر (ع) تحقق یافته است، بعید شمردن درازی عمر حضرت مهدی، جهل محض است .

البته طبق این قواعد می بایست همه پیشوایان معصوم از عمری طولانی برخوردار می بودند اما متاسفانه همه آنها به شمشیر یا زهر جفای ستمگران به شهادت رسیدند و خداوند اینچنین مقدر فرموده که آخرین حجت خویش را با برخورداری از عمری طولانی از شر دشمنان محفوظ نگهدارد .

طول عمر از نگاه اعتقادات دینی

اگر از همه مطالب یاد شده چشم بپوشیم و فرضا عمر طولانی را از نظر علمی غیر ممکن تصور کنیم باز هم در عقیده خود پا برجا هستیم و طول عمر حضرت مهدی را کاملا قابل پذیرش می دانیم . زیرا در این صورت امتداد زندگی حضرت نوح و عیسی و مهدی (ع) در هزاران سال یک معجزه خواهد بود که نمونه های آن در گذشته نیز بسیار اتفاق افتاده است . همه خدا پرستان برای خداوند متعال قدرت بی پایان قائل هستند و او را بر همه چیز توانا می دانند . خداوندی که این جهان را از کران تا کران با قدرت بی کرانش آفریده و بیش از ۲۰۰ میلیارد کهکشان را با دست توانایش از میلیون ها سال پیش نگه داشته است هرگز از نگهداری ولی و جت خود ناتوان نخواهد بود . قرآن کریم ده ها مورد را یادآور می شود که خداوند توانا برای حفاظت از وجود مقدس پیشوایان و رهبران معصوم برخی از مقررات جهان طبیعت را از کار انداخته است:

– برای حفظ جان ابراهیم، آتش را بر آن حضرت سرد و سلامت قرار داد;

– برای حفظ جان موسی دریا را شکافت ;

– برای حفظ جان عیسی او را به آسمان ها برد و دیگری را که شبیه او بود قرار داد;

و برای حفاظت از جان پیامبر، دیدگان دشمنان شمشیر به دستی را که در اطراف خانه او کمین کرده بودند، از دیدن پیامبر بازداشت .

آیا از نظر تعطیل شدن قوانین طبیعت، طول عمر یک انسان مهمتر است یا تاثیر نکردن آتش سوزان در گوشت و پوست او؟

خداوندی که مطابق با حکمتش ده ها مرتبه قوانین طبیعت را برای حفظ جان شخصیت های الهی تعطیل کرده است چه اشکالی دارد که یکبار هم برای حفظ جان رهبر بزرگواری که او را برای نجات بشریت و ریشه کن کردن کاخ های ظلم و گسترش عدل و داد ذخیره کرده و نوید ظهورش را توسط پیامبران بزرگ داده است تعطیل کند و شیوه حکیمانه اش را ادامه دهد؟

علاوه بر این در میان پیروان ادیان آسمانی اختلافی نیست در اینکه طول عمر ممکن است و برای عمر هیچ موجود زنده ای محدودیت قطعی وجود ندارد ودر تمام کتب مقدسه از معمرین (صاحبان عمرهای دراز) بسیاری بحث شده است .

درتورات (کتاب مقدس یهودیان و مورداعتماد مسیحیان) شرح زندگی تعداد بیشماری از پیامبران و غیر پیامبران نقل شده که تقریبا همه آنها از عمر طولانی برخوردار بوده اند; نظیر حضرت آدم با ۹۳۰ سال، شیث پسر آدم با ۹۱۲ سال، حضرت نوح با ۹۵۰ سال و …

همچنین از نظر یهودیان و برخی مسیحیان عیسی هنوز زنده است .

در قرآن کریم آیاتی هست که از عمر طولانی در امت های پیشین و حتی از امکان عمر جاویدان خبر می دهد:

۱ . ما آنها و پدرانشان را از متاع دنیوی برخوردار ساختیم تا ازعمر طولانی بهره مند شدند . (۱)

۲ . اگر او (یونس) در شکم ماهی تسبیح نمی گفت تا روز رستاخیز در شکم ماهی می ماند . (۲)

یعنی از نظر قرآن عمر جاویدان برای انسان و ماهی هر دو امکان پذیر است .

۳ . به راستی ما نوح را به سوی قومش فرستادیم; پس ۹۵۰ سال در میان آنها درنگ نمود . (۳)

و این مدت پس از رسالت موسی و پیش از طوفان است و مطابق حدیثی از رسول خدا (ص) عمر نوح ۲۴۵۰ سال می باشد .

۴ . در مورد حضرت عیسی می فرماید: … هرگز او را نکشتند و به دار نیاویختند بلکه … . در باره او اختلاف کردند … و خداوند او را به سوی خود بالا برد …(۴)

در احادیث شریف پیشوایان معصوم نیز مصادیق فراوانی در باره این امر وجود دارد . امام صادق (ع) می فرمایند:

… در علم خدا مقدر بود که قائم آل محمد عمر بسیار طولانی داشته باشد چون خداوند می دانست بسیاری از مردم زمان غیبت از عمر طولانی او به تردید خواهند افتاد به بنده صالح خود خضر نیز عمر طولانی عطا فرمود و این عمر طولانی صرفا برای این است که مؤمنان بتوانند به استناد عمر طولانی او به عمر طولانی قائم ما استدلال کنند تا حجت بر دشمنان تمام شود و کسی را بر خدا عذری نباشد . (۵)

پیامبر اکرم فرموده اند: در مهدی نشانی از حضرت نوح است و آن عمر طولانی است .

حال با وجود این همه دلایل علمی و دینی و شواهد مذکور، چگونه می توان بازهم در مورد عمر طولانی حضرت مهدی (عج) تردید کرد؟

پی نوشت ها

۱ . سوره انبیاء (۲۱)، آیه ۴۴ و سوره قصص (۲۸)، آیه ۴۵ .

۲ . سوره صافات (۳۷)، آیه ۱۴۴ .

۳ . سوره عنکبوت (۲۹)، آیه ۱۴ .

۴ . سوره نساء (۴)، آیه ۱۵۷ .

۵ . کمال الدین، شیخ صدوق، ص ۳۵۷ .

ماخذ: قیام مهدی (ع) روز نجات (مجموعه ای از گفتارها درباره حضرت مهدی (عج)، ستاد برگزاری جشن های نیمه شعبان، ص ۹۴ – ۴۳، مقاله «طول عمر حضرت مهدی (ع) از دیدگاه علمی و دینی » نوشته علی اکبر مهدی پور .

http://www.hawzah.net/

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن