نماز پیامبر
يک مناظره
به يکي از آنها گفتم، اين فرشها حدود 50 سال است که درست شده و مصنوعي و از مستحدثات است و از مظاهر دنيا است و رسول اللَّه صلي الله عليه وآله وسلم و اصحاب او قطعاً روي اين فرشها نماز نخوانده و بر اينها سجده نکرده اند و کف مسجد در زمان رسول اللَّه صلي الله عليه وآله وسلم زمين و حصير و امثال اينها بوده است لذا سجده بر اين فرشها باطل و بدعت و حرام است و اگر اينها را جمع کنيد و کف مسجد، همين سنگها باشد يا حصير و سجاده هايي مانند زمان رسول اللَّه صلي الله عليه وآله وسلم پهن کنيد ما «شيعيان» مجبور نميشويم برويم روي سنگ فرشها نماز بخوانيم يا سجاده حصيري و امثال اينها همراه بياوريم و شما و ما مانند زمان رسول اللَّه صلي الله عليه وآله وسلم در کنار هم و بدون تفاوت و تقدم و تأخر نماز ميخوانديم.
گفت: دنيا و مردم اين زمان، آن گونه که زمان رسول اللَّه صلي الله عليه وآله وسلم بوده نميپسندند و فرش لازم است.
گفتم: اوّلاً مسلمان بايد ببيند رسول اللَّه صلي الله عليه وآله وسلم چگونه نماز خوانده و بر چه چيزي سجده کرده است و همان گونه نماز بخواند، زيرا که آن حضرت فرمود:
«صلّوا کما رأيتموني اُصلّي»
همانگونه که ميبينيد من نماز ميخوانم نماز بخوانيد
ثانياً همانطور که مردم اين زمان وضع قديم را نميپسندند، تحميل عقيده و تجسس و دخالت در عبادات ديگران را نيز نميپسندند و شما رعايت نميکنيد و در کيفيت نماز خواندن شيعيان دخالت ميکنيد.
گفت: کجا دخالت ميکنيم؟
گفتم: در فقه شيعه سجده بر اين فرشها صحيح نيست لذا براي اينکه سجده و نمازشان صحيح باشد روي سنگ فرش يا سجاده حصيري و مانند اينها نماز ميخوانند و سجده ميکنند و برخي از شما اعتراض ميکنند و سجاده را ميکشند و گاهي توهين ميکنند و حال اينکه در ايران اهل تسنن آزاد هستند و هر کس طبق مذهب خود نماز ميخواند و هيچ گونه دخالت و تضييقي از ناحيه شيعه نسبت به آنها وجود ندارد.
سپس گفتم: چگونه است شما بر خلاف عقيده و برخلاف فقهتان و صرفاً براي اينکه مردم اين زمان مسجد ساده و بدون فرش را نميپسندند، مساجد را اين گونه تزيين و فرش ميکنيد، ولي اين جهت را نسبت به قبرستان بقيع و احد و ابوطالب که آن همه زائر دارند، مراعات نميکنيد؟ چرا به خواست اين همه زائر از کشورهاي اسلامي و غير اسلامي اعتنا نميکنيد؟ چرا لا اقلّ اجازه نميدهيد آنها خود اين قبرستانها را که محل دفن بزرگان دين و شهداي صدر اسلام هستند، از اين حالت مخروبه بودن و ناراحت کننده خارج سازند؟
خنديد و گفت: من به عبادت و نماز شما اعتراض نکرده و حرفي نميزنم بلي برخي از ما آدمهاي خشک و متعصب هستند که به خيال خود امر بمعروف و نهي از منکر ميکنند و شما بايد اين قبيل ناراحتيها را در اين راه و هدف مقدس تحمل کنيد و راجع به قبرستانها هم اختيار با علما و مسؤولين است و ما نميتوانيم حرفي بزنيم و در هر حال شما بايد عفو کنيد که خداوند فرموده است: وَ لْيَعْفُوا و لْيَصْفَحُوا اَلا تُحِبُّونَ اَنْ يَغْفِرَاللَّهُ لَکُم [1] ترجمه: «بايد عفو کنند و گذشت نمايند مگر دوست نداريد که خدا بر شما ببخشايد.»
با لبخند گفتم: لا تَثْرِيبَ عَلَيْکُمُ اليَومَ يَغْفِرُ اللَّهُ لَکُم [2] «امروز بر شما سرزنشي نيست خدا شما را ميآمرزد.» (ان شاء اللَّه) و با هم دست داديم و خداحافظي کرديم.
لازم به ذکر است در اين مدت که در مدينه بوده و با افراد صحبت کردم مانند اين فرد که منصفانه برخورد کرد، نديدم.
———————————————————–
[1] سوره نور / 22.[2] سوره يوسف / 92.