مقالات

آسیب شناسی عزاداری

آسيب‏شناسى مراسم عزادارى‏

در این نوشتار کوتاه به موضوع آسیب شناسی عزادرای می پردازیم، موضوعی که متاسفانه افرادی جاهل از آن سوء استفاده می کنند و هر امری را که به میل خود است در عزاداری وارد می کنند.

آسیب های عزاداری

1-رقابت بین هیات ها و گروه های عزادار. در برگزاری عزاداری نباید رقابت منفی و مخالف با اصول وجود داشته باشد ،باید عزاداری ها صادقانه، بی ریا و به دور از معصیت و گناه برگزار گردد.

2-وارد کردن خرافات و امور باطل در عزادرای.نباید اجازه داد که اموری مثل قمه زنی، قفل زنی و خود را تشبیه به سگ کردن و… را جزئی از عزاداری کرد.

3- فراهم آوردن آزار و اذيت‏هايى براى ديگران، مانند صداى بلندگوها و بسته شدن خيابان‏ها، كه اگر تكرار شود، ممكن است افرادى را منزجر كند.

4- استفاده از اشعار و موسيقى‏هايى كه در شأن عزادارى حسينى نيست و گاهى ممكن است خلاف شرع باشد.

5-فقط به جنبه مظلوم بودن امام حسین علیه السلام پرداختن.مجالس عزاداری باید جایگاهی برای نشر معارف دین باشد، متاسفانه در بعضی از مکان ها فقط به جنبه مظلومیت امام حسین علیه السلام نگاه می کنند و از بقیه مسائل دینی غافلند.

6- تكرارى بودن محتوا وشيوه‏هاى جارى، مانند سخنرانى‏ها و اشعار.

7- ساختن يا استفاده كردن از روضه و مطالبى كه مستند نيست، اما ثأثر عاطفى ايجاد مى‏كند.

8-ائمه را تا حد خدایی بالا بردن.متاسفانه بعضی از جاهلان ائمه را در عزاداری تا حد خدایی بالا می برند(عباراتی مثل لا اله الا حسین و…) این اعمال مخالف با دستورات دینی است و ائمه هرگز راضی به این‌ها نیستند

9-طول دادن مراسم عزاداری تا دیر وقت. عزاداری ها نباید به نماز ضربه بزند چرا كه تمام عزاداری ها یك طرف و نماز درطرف دیگر است.

10-بلند گریه کردن زنان با حضور نامحرمان.مگر در قرآن نمی خوانیم که:

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

همچنین ببینید

بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن