مقالات

آیا علمای شیعه قائل به تحریف قرآن شده اند

آیا علمای شیعه قائل به تحریف قرآن هستند؟

در بعضی از سایت های مخالف آمده است که علمای شیعه قائل به تحریف قرآن هستند و به سخنانی در این باره از کتب فریقین استناد میکنند.

ابن حزم می گوید: قال أبو محمد بن حزم في الملل والنحل : ومن قول الإمامية، زيد فيه نقص منه. قول امامیه این است که قرآن تحریف شده است و زیادی و نقصان در آن پدید آمده است.  [1]

کسانی که می گویند علمای شیعه قائل به تحریف قرآن هستند به اقوالی از علمای شیعه استناد می کنند.

شیخ مفید: أقول إن الأخبار قد جاءت مستفيضة عن أئمة الهدى من آل محمد ص باختلاف القرآن و ما أحدثه بعض الظالمين فيه من الحذف‏ و النقصان‏. همانا اخبار و روایات از ائمه هدی از آل محمد صلى الله علیه وسلم درباره اختلاف قرآن، و آنچه که ستمکاران در آن بوجود آورده‌اند از حذف و نقصان بطور مستفیض آمده است‌. [2]

و….

چند نکته در پاسخ به این شبهه:

نکته اول:

در چند آدرس زیر ثابت شده است قرآن از هرگونه تحریف به دور است، و اگر هم کسی قائل به تحریف قرآن شد، این قولش مردود است.

http://www.adyannet.com/news/8925

http://www.adyannet.com/book/12189

http://www.adyannet.com/news/13078

نکته دوم:

اما در پاسخ به استدلال کسانی که می گویند علمای شیعه قائل به تحریف قرآن هستند باید گفت که: اگر کسی اقوال علمای شیعه را به طور کامل(نه تقطیع) بخواند، متوجه می شود که علمای شیعه نه تنها قائل به تحریف نبوده اند بلکه با کسانی که موافق تحریف بوده اند، مخالف بوده اند.

اما به کسی که به قول شیخ مفید استناد می کند و می گوید ایشان قائل به تحریف قرآن بوده اند باید گفت که: پس از بررسی سخن شیخ مفید در کتاب اوائل المقالات متوجه می شویم که سخن ایشان را قیچی کرده اند. اکنون متن کامل سخن شیخ مفید را بیان میکنیم:

القول فی التالیف القرآن و ما ذکر القوم من الزیاده فیه و النقصان. ﺇﻥ ﺍﻷﺧﺒﺎﺭ ﻗﺪ ﺟﺎﺀﺕ ﻣﺴﺘﻔﻴﻀﺔ ﻋﻦ ﺃﺋﻤﺔ ﺍﻟﻬﺪﻯ ﻣﻦ ﺁﻝ ﻣﺤﻤﺪ ص ﺑﺎﺧﺘﻼﻑ ﺍﻟﻘﺮﺁﻥ ﻭﻣﺎ ﺃﺣﺪﺛﻪ ﺑﻌﺾ ﺍﻟﻈﺎﻟﻤﻴﻦ ﻓﻴﻪ ﻣﻦ ﺍﻟﺤﺬﻑ ﻭ ﺍﻟﻨﻘﺼﺎﻥ.فاما القول فی التالیف فالموجود یقضی فیه بتقدیم المتاخر و تاخیر المتقدم من عرف الناسخ و المنسوخ …. [3]همانطور که مشاهده می کنید شیخ مفید در ابتدا می فرمایند که اخبار در مورد اختلاف قرآن و نقصان و حذف در قرآن بصورت مستفیض رسیده است اما منظور از اختلاف در قران رعایت نشدن ترتیب مکی و مدنی بودن و ناسخ و منسوخ بودن ایات قرآن کریم می باشد.

نکته سوم:نظر بعضی از علمای شیعه درباره عدم تحریف قرآن:

 

شيخ صدوق مي‌گويد : اعتقادنا أنّ القرآن الذي أنزله الله علي نبيّه هو ما بين الدفتين و هو ما في ايدي الناس …قرآني كه خدا بر پيغمبرش نازل كرده همين قرآن در اختيار مردم است   [4]

مرحوم آقاي خوئي مي‌فرمايد :

إنّ حديث تحريف القرآن حديث خُرافة و خيانة . داستان تحريف قرآن داستاني خرافي و خيالي است و حقيقت ندارد .

اسم الكتاب:البيان في تفسير القرآن‏

المؤلف:آيت اللّه خوئي( ره)

تاريخ وفاة المؤلف:1413 ق‏

الموضوع:تفسير القرآن‏

اللغة:عربى‏

عدد المجلدات:1

الناشر:موسسة احياء آثار الامام الخوئي‏

مكان الطبع:قم‏

تاريخ الطبع:1430 ق‏

الطبعة:اول‏

 

علامه مجلسی می فرماید: إنّ الأخبار التي جاءت بذلك أخبار آحاد لا يقطع على الله تعالى بصحّتها. اخبار تحریف قرآن، اخبار آحاد هستند و قطع به صحت آنها پیدا نمی شود.                        بحار الأنوار (ط – بيروت)، ج‏89، ص: 75

علامه مجلسی: نام كتاب: بحار الأنوار( ط- بيروت)

نويسنده: مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى‏

تاريخ وفات مؤلف: 1110 ق‏

محقق / مصحح: جمعى از محققان‏

موضوع: جوامع روايى‏

زبان: عربى‏

تعداد جلد: 111

ناشر: دار إحياء التراث العربي‏

مكان چاپ: بيروت‏

سال چاپ: 1403 ق‏

نوبت چاپ: دوم‏

نکته سوم:حتی بعضی از عالمان اهل سنت اعتراف کرده اند که شیعه قائل به تحریف قرآن نمی باشد

سمعت من هؤلاء یقول فی مجلس علم : إنّ للشیعة قرآنا آخر یزید و ینقص عن قرآننا المعروف فقلت له : أین هذا القرآن ؟ و لماذا لم یطّلع الإنس و الجن علی نسخة منه خلال هذا الدهر الطویل ؟ لماذا یساق هذا الافتراء… و لماذا هذا الكتاب علی الناس و علی الوحی . از بعضی از این وهابی‌ها در یك مجلسی علمی شنیدم كه می‌گفت : شیعیان یك قرآنی دارند كه نسبت به قرآنی كه ما داریم برخی از آیات را ندارد و برخی از آیاتی هم دارند كه ما نداریم . من به او گفتم : این قرآنی كه می‌گوئید ، كجاست ؟ چطور قرآنی این چنینی در طول چهارده قرن نزد شیعه است ولی نه انسانی و نه جنّی تا به حال بر این قرآن اطلاع پیدا نكرده است ؟ چرا این افتراء را در میان مردم پخش می‌كنی ؟ چرا چنین افترائی بر شیعه و بر وحی قرآن مطرح می‌كنی ؟

دفاع عن العقیدة و الشریعة ، ص 253 ، 264 طبع مصر عام 1975 الطبعة الرابعة

 

نکته چهارم:در بعضی از کتب اهل سنت عقیده تحریف به قرآن دیده می شود.

عایشه مى‏گوید: عن عائشة قالت لقد نزلت آیة الرجم ورضاعة الکبیر عشرا ولقد کان فی صحیفة تحت سریری فلما مات رسول الله صلى الله علیه وسلم وتشاغلنا بموته دخل داجن فأکلها. آیه رجم کردن زانی و آیه رضاع کبیر ده بار نازل شد و در ضمن صحیفه‏اى زیر رختخوابم قرار داشت و چون ما به کفن و دفن رسول خدا مشغول شدیم، داجنی (بره یا بزغاله‏اى که در اطاق نگهدارى مى‏شد) آن را خورد (!!!)

سنن ابن ماجه ، اسم المؤلف:  محمد بن يزيد أبو عبدالله القزويني الوفاة: 275 ، دار النشر : دار الفكر – بيروت –  – ، تحقيق : محمد فؤاد عبد الباقي

سنن ابن ماجه  ج 1   ص 625

عمربن خطاب در جایی دیگر می گوید : آیه رجم نیز در قرآن بوده است (الشیخ و الشیخه اذا زنیا فارجموهما البته نكالا من اللّه واللّه عزیز حكیم ؛ پیرمرد و پیرزنی اگر زنا كردند آنان را سنگ سار كنید عقوبتی است از جانب خدا و خدا عزیز و حكیم است)

صحیح مسلم ، ج 5 ، ص 116 ، کتاب الحدود ، باب رجم الثيب في الزنى ، ش 4513 ، چاپ دارالجیل ، بیروت

الاتقان فی علوم القرآن ،‌سیوطی،ج 2، ص 66، ش 4119 ، چاپ دارالفکر ، بیروت ، 1416 ه.ق

عمربن خطاب می گوید : در قرآن عبارت «لا ترغبوا عن آبائکم فإنه کفر بکم ان ترغبوا عن آبائکم أو ان کفرا بکم ان ترغبوا عن آبائکم» بوده است که معنای آن این است رو گردان نشوید از پدران خود، زیرا این کفر است که از پدران خود رو گردان شوید (!!!)

الجامع الصحيح المختصر ، اسم المؤلف:  محمد بن إسماعيل أبو عبدالله البخاري الجعفي الوفاة: 256 ، دار النشر : دار ابن كثير , اليمامة – بيروت – 1407 – 1987 ، الطبعة : الثالثة ، تحقيق : د. مصطفى ديب البغا

صحيح البخاري  ج 6 ص 2505

نتیجه:1-علمای مشهور شیعه قائل به تحریف قرآن نیستند. 2- در معتبرترین کتاب اهل سنت روایاتی دال بر تحریف قرآن وجود دارد

منابع:

[1]شمس الدين محمد بن أحمد بن عثمان الذهبي، تاريخ الإسلام ووفيات المشاهير والأعلام ، الوفاة: 748هـ ، دار النشر : دار الكتاب العربي – لبنان/ بيروت – 1407هـ – 1987م ، الطبعة : الأولى ، تحقيق : د. عمر عبد السلام تدمرى.

[2] شيخ مفيد، اوائل المقالات ص 80 ،ناشر: الموتمر العالمي للشيخ المفيد، مكان چاپ: قم‏، سال چاپ: 1413 ق‏، نوبت چاپ: اول‏.

[3 ]همان ص 81

[4] شيخ صدوق‏،اعتقادات الإمامية، تاريخ وفات مؤلف: 386 ق، تعداد جلد: 1‏، ناشر: كنگره شيخ مفيد، مكان چاپ: قم‏، سال چاپ: 1414 ق‏، نوبت چاپ: دوم‏

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

همچنین ببینید

بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن