مقالات

بدعت دانستن جشن میلاد پیامبراکرم …

وهابیون هرگونه برگزاری جشن را برای بزرگان بدعت می‌دانند. ابن تیمیه در این باره می‌گوید: « جشن گرفتن به مناسبت ميلاد پيامبر صلى الله عليه و آله را بدعت است، به اين دليل كه پيشينيان آن را انجام نداده‏اند، با آنكه مقتضى بوده و مانعى هم در كار نبوده است و اگر اين كار، خير محض يا پسنديده بود، گذشتگان از ما شايسته‏تر بودند كه انجام دهند، چون آنان رسول خدا صلى الله عليه و آله را بيشتر دوست داشتند و از ما بيشتر او را تعظيم مى‏كردند و بر انجام كار نيك، حريص‏تر بودند»

ابن تیمیه، اقتضاء الصراط المستقيم مخالفة أصحاب الجحيم، ج 1 ص 276. دار النشر ، مطبعة السنة المحمدية، القاهرة، 1369 ، الطبعة، الثانية ، تحقيق، محمد حامد الفقي

پاسخ:

نکته اول: مفهوم بدعت در لغت و اصطلاح، در قاموس قرآن آمده است که: «معنای ايجاد ابتكارى است. بايد دانست هر ايجادى ابداع نيست بلكه إبداع آنست كه بدون سابقه و بدون پيروى از ديگران باشد»

علی اکبر قرشی، قاموس قرآن ج 1 ص 171. ناشر، دار الكتب الاسلاميه‏، مكان چاپ، تهران‏، سال چاپ،1371.

اما در اصطلاح:

بدعت چيزى است كه پديد آورده شود و در شريعت، اصلى كه بر آن دلالت كند نباشد، اما آن چه كه اصلى در شرع بر آن دلالت كند، شرعاً بدعت نيست، هر چند در لغت بدعت باشد.

ابن رجب حنبلی، جامع العلوم والحكم ص 160. چاپ هند.

ابن حجر عسقلانى، در توضيح «امور حادث» گفته است: «منظور، امورتازه و بى سابقه‏اى است كه اصل و ريشه‏اى در شرع ندارد و در فرهنگ دينى، بدعت خوانده مى‏شوند. اما آنچه ريشه در دين دارد، بدعت شمرده نميشود. بنابراين بدعت گذارى در فضاى شرع، كارى ناپسند و حرام است»

ابن حجر عسقلانی، فتح الباري شرح صحيح البخاري ج 13 ص 253. دار النشر، دار المعرفة، بيروت ، تحقيق، محب الدين الخطيب

طبق این تعریف، انسان، كارى را كه مى‏داند يا ترديد دارد غير دينى است، به عنوان كارى دينى انجام دهد و در بين مردم ترويج نمايد. بنابراين اگر كسى مبادرت به كارى بديع و بى سابقه كند، ولى آن را به دين‏منسوب نكند، آن كار بدعت شمرده نميشود. مانند صنايع و ورزشهاى جديد كه انسان با هدف رفاه و آسايش خود و فوايد ديگرى، آنها را به وجود آورده واختراع كرده است.اين صنايع و ورزشها گرچه در دوران پيامبر صلَّى اللَّه عليه و آله و سلَّم و حتى صحابه و تابعين نبوده است، اما چون به دين نسبت داده نشده و دينى شمرده‏نمى‏شوند، بدعت نيستند.

اما دلائل مشروعیت برگزاری جشن و عزادرای برای پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله).

1- برپايى مراسم برای بزرگان، ابراز محبّت به آنهاست.

قرآن كريم، مسلمانان را به دوستى پيامبر گرامى و اهل بيت آن حضرت دعوت مى‏كند، قرآن می‌فرماید: «قُلْ لا أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْراً إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبى شوری 23 – (اى پيامبر)، بگو از شما پاداشى جز دوستى خويشاوندانم نمى‏خواهم.

شكّى نيست كه برگزارى مراسم گرامى‏داشت اولياى الهى، جلوه‏اى از عشق و علاقه مردم به آنان است كه از ديدگاه قرآن كريم مورد پذيرش است.

برپايى مراسم، تعظيم پيامبر است‏

قرآن، علاوه بر يارى رسول خدا، تجليل از مقام وى را نيز به عنوان معيار رستگارى و سعادت، معرّفى مى‏كند.

«فَالَّذِينَ آمَنُوا بِهِ وَ عَزَّرُوهُ وَ نَصَرُوهُ وَ اتَّبَعُوا النُّورَ الَّذِي أُنْزِلَ مَعَهُ أُولئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ». « اعراف: 157»

آنان كه به پيامبر گرويدند و او را گرامى داشتند و ياريش نمودند و از روشنايى كه بر وى فرو فرستاده شد پيروى كردند، رستگارانند.

از آيه ياد شده، بخوبى معلوم مى‏شود كه گرامى داشت رسول خدا از ديدگاه اسلام، مطلوب وپسنديده است و برگزارى مراسمى كه خاطره شكوهمند پيامبر را هميشه زنده نگاه دارد و از مقام شامخ وى تمجيد نمايد، مورد خوشنودى خداوند است. زيرا در اين آيه، چهار صفت براى رستگاران بيان گرديده است

– برپايى مراسم، تأسّى و پيروى از پروردگار است‏

خداوند در قرآن مجيد، به تجليل از پيامبر گرامى پرداخته، مى‏فرمايد:

«وَ رَفَعْنا لَكَ ذِكْرَكَ»؛ «انشراح: 4» «آوازه تو را در جهان، بلند كرديم».

در پرتو اين آيه شريفه، معلوم مى‏گردد كه خدا مى‏خواهد شكوه و جلال پيامبر در جهان گسترش يابد و خود نيز در لابلاى آيات قرآن، به تمجيد از وى برمى‏خيزد.

ما نيز به پيروى از كتاب آسمانى خويش، با برگزارى يادواره‏هاى شكوهمند، از مقام والاى آن اسوه كمال و فضيلت، تجليل نموده و از اين طريق، مراتب تأسّى و پيروى خود را ازپروردگار جهانيان، ابراز مى‏داريم.

روشن است كه هدف مسلمانان از اين مراسم، جز بلندآوازه ساختن پيامبر گرامى چيز ديگرى نيست.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

همچنین ببینید

بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن