مقالات

رد حدیث عشره مبشره

نويسنده كتاب «منهاج السنه» مى‏نويسد: «شيعه» از عدد «ده» به كلى بيزار است! هرگز اين كلمه را بر زبان جارى نمى‏كند حتى عمارتى كه ده ستون داشته باشد نمى‏سازد و اگر مجبور گردد به اين عدد تلفظ كند مى‏گويد «1+ 9»! چرا، زيرا از عشره‏ مبشره‏ (آن ده نفرى كه مى‏گويند پيغمبر صلى الله عليه و آله وعده بهشت به آنها داده است آن افراد عبارتند از: ابوبکر، عمر، على، عثمان، طلحه، زبیر، سعد بن ابی‌وقّاص، عبد الرحمن بن عوف، سعید بن زید بن عمرو بن نفیل، و عبدالله بن مسعود) به استثناى على بن ابى‏طالب عليه السلام بيزار مى‏باشند!! (1)

در نقد این گفتار به نکات زیر باید توجه داشت

نکته اول:

مایه تاسف است که ابن تیمیه که لقب شیخ الاسلام به خود گرفته بود،بدون علم و تحقیق این تهمت ها را به شیعه بزند،کجای مذهب شیعه است که از عدد 10 نفرت دارند

در قرآن درباره عدده 10 می خوانیم که:

لا يُؤاخِذُكُمُ اللَّهُ بِاللَّغْوِ في‏ أَيْمانِكُمْ وَ لكِنْ يُؤاخِذُكُمْ بِما عَقَّدْتُمُ الْأَيْمانَ فَكَفَّارَتُهُ إِطْعامُ عَشَرَةِ مَساكين‏(مائده آیه 89) خدا شما را به خاطر سوگندهاى لغو و بى‏هدفتان مجازات نمى‏كند، ولى به سبب [شكستنِ‏] سوگندهايى كه به طور جدّى و با قصد و اراده خورده‏ايد، مؤاخذه مى‏كند؛ پس كفّاره [شكستن‏] اين‏گونه سوگندها، طعام دادن به ده نفر مسكين‏ است

حالا انصافا کدام یک از شیعیان در ترجمه این آیه می گویند:کفاره سوگند 1+ 9 می شود

یا در روایات می خوانیم که:

امام صادق عليه السّلام فرمود: مكارم ده چيز است‏……..(2)

هیچ یک از شیعیان در ترجمه این حدیث نمی گویند مکارم 1+ 9 چیز است

نکته دوم:

اما حدیث عشره مبشره دارای اشکالاتی است

1-اشکال از لحاظ سندی

اصل این حدیث به صورت زیر روایت شده است

حَدَّثَنَا  قُتَيْبَةُ ، حَدَّثَنَا عَبْدُ الْعَزِيزِ بْنُ مُحَمَّدٍ، عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ حُمَيْدٍ، عَنْ أَبِيهِ، عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ عَوْفٍ، قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ” أَبُو بَكْرٍ فِي الْجَنَّةِ، وَعُمَرُ فِي الْجَنَّةِ، وَعُثْمَانُ فِي الْجَنَّةِ، وَعَلِيٌّ فِي الْجَنَّةِ، وَطَلْحَةُ فِي الْجَنَّةِ، وَالزُّبَيْرُ فِي الْجَنَّةِ، وَعَبْدُ الرَّحْمَنِ بْنُ عَوْفٍ فِي الْجَنَّةِ، وَسَعْدٌ فِي الْجَنَّةِ، وَسَعِيدٌ فِي الْجَنَّةِ، وَأَبُو عُبَيْدَةَ بْنُ الْجَرَّاحِ فِي الْجَنَّةِ ”

ابن حجر  عسقلانی درباره عبد العزیز بن محمد، گفته است که:او فردی خطا کار بوده است(3)

2-چطور ممکن است طلحه و زبیر که با امیر المومنین جنگ کردند،و در این جنگ باعث قتل و کشتار هزاران نفر شدند اهل بهشت باشند،چطور می شود طلحه و زبیر اهل بهشت باشند در حالی که با امام علی جنگیدند و حتی طبق کتب اهل سنت، جنگ با علی علیه السلام،جنگ با پیامبر اکرم می باشد

پیامبر اکرم می فرماید:یا علی حربک،حربی”ای علی جنگ با تو جنگ با من است”(4)

آیا طلحه و زبیر نمی دانستند که پیامبر فرموده بود”ای علی جنگ با تو جنگ با من است”

 

  • منهاج السنة 1/ 38
  • أصول الكافي / ترجمه مصطفوى، ج‏3، ص: 92
  • تقریب التهذیب ج 1 ص 358
  • شواهد التنزیل – الحاکم الحسکانی – ج 1 – پاورقى ص 416 و….

 

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

همچنین ببینید

بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن