مقالات

فرقه ناجیه کیست؟

به راستی فرقه ناجیه کیست

در حدیث معروفی در کتب فریقین از پیامبر اکرم نقل شده است که:

امت من بر 73 گروه تقسیم می گردند: یك گروه آن در بهشت و 72 فرقه در دوزخ قرار خواهند گرفت(المستدرک علی الصحیحین ج 4 ص 477)

اکنون برای این که روشن شود فرقه ناجیه چه کسانی هستند نیاز به ذکر چند نکته است

نکته اول:

اولین سوالی که درباره این حدیث پیش می آید سند این حدیث است که به طور مختصر سند این حدیث را طبق کتب اهل سنت و شیعه بررسی می کنیم

طبق کتب اهل سنت در مستدرک حاکم نیشابوری در ذیل این حدیث آمده است که: این حدیث صحیح است

بحار ج 2 ص 312

و اما در کتب شیعه:

به این حدیث بسیاری از مفسران و حدیث شناسان استدلال کرده اند(أنوار الأصول، ج‏2، ص: 253 آیت الله مکارم و……)

نکته دوم:

طبیعی است که هر فرقه خودشان را اهل حق می دانند و گروه دیگری را باطل می دانند.حتی در میان فرقه های اهل سنت هم هر کدام خود را حق و فرقه دیگری را باطل می دانند

حنبلي‌ ها مي گويند :

من لم يکن حنبليا فليس بمسلم

هرکس حنبلي نباشد اصلاً مسلمان نيست

سير أعلام النبلاء–  ج ۱۷–  ص ۶۲۵

تذكرة الحفاظ–  ج ۳–  ص ۱۱۸۷

بعضی از علمای اهل سنت هم می گویند که: در این زمان تعیین فرقه ناجیه بسیار مشکل است(الاعتصام–  ج ۲–  ص ۲۵۵)

 

نکته سوم:

در حدیث دیگری پیامبر یکی از فرقه های باطل معرفی می کند:

عن عوف بن مالك رضي الله عنه عن النبي e قال تفترق أمتي على بضع وسبعين فرقة أعظمها فتنة على أمتي قوم يقيسون الأمور برأيهم  –المستدرک ج 4 ص 477

پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم فرمود امت من به هفتاد و چند فرقه منشعب و متفرق مي شوند و اعظم و اکثريت اين فرقه ها اون فرقه اي است که امور ديني را با رأي خودشان قياس مي کنند يعني عمل به قياس مي کنند.

حاکم در ذیل این حدیث می گوید این حدیث صحیح است

سوال؟

چه کسی به قیاس عمل می کند شیعه یا اهل سنت؟

نمونه های فتواهای قیاسی ابوحنیفه بسیار زیاد است

به عنوان مثال:

سمعنا أباحنيفة يقول: « لو أنّ رجلاً عَبَدَ هذا البغل تقرباً بذلك إلى اللّه‏ لم‏أر بذلك بأساً ».

ترجمه: از ابوحنیفه شنیدیم که می گفت: « اگر شخصی این قاطر را بپرستد برای اینکه بوسیه آن به خدا تقرّب جوید، در آن اشکالی نمی بینم. »ج 3 ص 73

عمل به قیاس در این فتوا روشن است: یعنی گفته که هر جا که قصد قربت بود می توان در آن جا عبادت را که مختص به غیر خدا است جاری کرد

 

نکته سوم:

کدام یک از فرقه ها به دستورات اهل بیت عمل می کنند؟

قرآن به اهمیت دستورات اهل بیت اشاره می کند و می فرماید:

قرآن درباره مودت و دوستی اهل بیت می فرماید:

قُلْ لا أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْراً إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبى‏(شوری آیه 23) ! بگو: «من هيچ پاداشى از شما بر رسالتم درخواست نمى‏كنم جز دوست‏داشتن اهل بیتم

احمد” در فضائل الصحابه با سند خود از سعيد بن جبير از عامر چنين نقل مى‏كند: لما نزلت‏ قُلْ لا أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْراً إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبى‏ قالوا:

يا رسول اللَّه! من قرابتك؟ من هؤلاء الذين وجبت علينا مودتهم؟ قال:

على و فاطمه و ابناهما (عليهم السلام) و قالها ثلاثا:” هنگامى كه آيه” قُلْ‏

لا أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْراً إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبى‏” نازل شد اصحاب عرض كردند اى رسول خدا! خويشاوندان تو كه مودت آنها بر ما واجب است كيانند؟ فرمود: على و فاطمه و دو فرزند آن دو، اين سخن را سه بار تكرار فرمود”

احقاق الحق” جلد 3 صفحه 2

– در” مستدرك الصحيحين” از امام” على بن الحسين” ع نقل شده كه وقتى امير مؤمنان على ع به شهادت رسيد، حسن بن على ع در ميان مردم خطبه خواند كه بخشى از آن اين بود:

انا من اهل البيت الذين افترض اللَّه مودتهم على كل مسلم فقال تبارك و تعالى لنبيه (ص) قُلْ لا أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْراً إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبى‏ وَ مَنْ يَقْتَرِفْ حَسَنَةً نَزِدْ لَهُ فِيها حُسْناً فاقتراف الحسنة مودتنا اهل البيت:

” من از خاندانى هستم كه خداوند مودت آنها را بر هر مسلمانى واجب كرده است، و به پيامبرش فرموده: قل لا اسئلكم … منظور خداوند از” اكتساب حسنه” مودت ما اهل بيت است” مستدرك الصحيحين جلد 3 صفحه 172

 

آیا دوستی اهل بیت فقط زبانی است؟ قطعا این طور نیست؛دوستی اهل بیت باید در عمل هم ثابت شود یعنی عمل به دستورات آن ها هم سرلوحه کار باشد

 

حال کدام فرقه است که ادعا می کند به دستورات اهل بیت عمل می کند؟ایا آن فرقه به ناجیه بودن نزدیکتر نیست؟

 

نکته چهارم:

 

خلفای پیامبر چه کسانی هستند و آیا تبعیت از آن ها موجب نجات نیست؟

 

خلفای پیامبر طبق صحیح بخاری 12 نفر هستند

 

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

همچنین ببینید

بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن