مقالات

کج فهی وهابیون در شرک دانستن میلاد برای نبی

ابن تیمیه و دیگر وهابیون قائل به بدعت و شرک دانستن میلاد گرفتن برای پیامبر اکرم و دیگر اولیای الهی،هستند.ابن تیمیه در این باره می‌گوید: «نوع دوم اين بدعت ها ، اتفاقاتي است که در تاريخ رخ داده و لازم نيست که براي آن مراسم بگيريم ؛ اما بعضي ها براي آن مراسم مي گيرند . مثل روز هجدهم ذي الحجه که رسول خدا (صلي الله عليه و آله) در غدير خم هنگام باز گشت از حجه الوداع ، خطبه اي خواند و … چون سلف صالح و اهل بيت روز غدير را عيد نگرفته اند .

ابن تيميه ، اقتضاء الصراط لمخالفه اصحاب الجحيم  ، ج 2 ص 618 ، با تحقيق ناصر عبد الحکيم العقل ، چاپ مکتبه الرشد رياض

دقیقا مشابه این حرف را عبدالعزیز بن باز تکرار کرده است

مجموع فتاوی و مقالات متنوعة، ج 1، ص 183

اما نکاتی درباره گفتار ابن تیمیه:

نکته اول: همانطور که می‌بینید ابن تیمیه علتی بی اساس را  برای بدعت بودن میلاد نبی ذکر کرده است: « چون سلف صالح و اهل بيت ایام میلاد را عيد نگرفته اند .»

اما در پوچ بودن این ادعا باید گفت که: اگر عملکرد و سخن آن ها شرعا حجت باشد ، آیا واقعا عمل نکردن آن ها در موضوعی دليل بر حرمت است ؟ مثلا صحابه سوار هواپيما نشده اند ، یا با قاشق غذا نخوردند، اکنون ما اگر بخواهیم از این وسایل استفاده کنیم آیا دچار بدعت شده‌ایم؟کدام عاقلی می‌گوید استفاده از هواپیما و قاشق بدعت است؟

 

نکته دوم: اما در کج فهمی وهابیون همین بس که معنای شرک و بدعت را نفهمیده‌اند و لذا مسلمانان را محکوم به شرک می‌کنند. معنای شرک چیست؟

آنچه شرك است

۱- عبادت غير خداست.

قرآن مي‌‏فرمايد: «وَ مَنْ يَدْعُ مَعَ اللّهِ إِلهاً آخَرَ. [مومنون / ۱۱۷ ] و هر كس معبود ديگرى را با خدا بخواند- و مسلّماً هيچ دليلى بر آن نخواهد داشت» پس مراد از اين كه غير خدا را نخوانيد آن است كه غير خدا را به عنوان خداوند نخوانيد.شیعه هیچ وقت پیامبر اکرم را عبادت نمی‌کند.کدام عاقلی می‌گوید که جشن گرفتن و یاد بزرگان دین کردن به معنای پرستش آنان است؟

۲- ايمان به قدرتي مستقل از قدرت خدا شرك است، ولي استمداد از قدرت‌ها با توجه به اينكه همه چيز را از خدا بداند مانعي ندارد.قرآن می‌فرماید: « فَأَنْفُخُ فِيهِ فَيَكُونُ طَيْراً بِإِذْنِ اللّهِ وَ أُبْرِئُ الاكْمَهَ وَ الابْرَصَ وَ أُحْيِ الْمَوْتي بِإِذْنِ اللّهِ‏ [آل عمران/ ۴۹ ]من نشانه‏اى از طرف پروردگار شما، برايتان آورده‏ام من از گِل، چيزى به شكل پرنده مى‌‏سازم سپس در آن مى‌‏دمم و به فرمان خدا، پرنده‏اى مى‏‌گردد. و به اذن خدا، كورِ مادرزاد و مبتلايان به برص [پيسى‏] را بهبودى مى‌‏بخشم.» شیعه هیچ وقت برای پیامبر اکرم و دیگر بزرگان دین قدرتی مستقل فرض نمی‌کند، چرا بعضی نا آگاهان این طور خیال می‌کنند؟کدام عاقلی می‌گوید که جشن گرفتن برای بزرگان دین به معنای قدرتی مستقل فرض کردن برای آن‌هاست؟

http://www.adyannet.com/news/14402

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

همچنین ببینید

بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن