مقالات

مصافحه با دختران

شیخ عبدالطیف محمود از پیروان سقیفه و از اهل جماعت در صفحه شخصی تویتر خود در توجیه دست دادنش با دختران در هنگام جشن فارغ التحصیلی چنین تویت نوشت:« پیامبر را در خواب دیدم و او به من گفت: اشکالی ندارد برای عالمان دین که با دختر ها دست دهد و به آنها دست بزنند، به همین خاطر با این دختران دست دادم

چند نکته در پاسخ به این فتوا:

نکته اول:

قرآن می فرماید:

قُل لِّلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَيَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذَلِكَ أَزْكَى لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا يَصْنَعُونَ–وَ قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ وَ يَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ(نور آیه 30 و 31)

به مردان مؤمن بگو چشمهاى خود را (از نگاه به نامحرمان) فروگيرند، و عفاف خود را حفظ كنند؛ اين براى آنان پاكيزه‏تر است؛ خداوند از آنچه انجام مى‏ دهيد آگاه است‏–و به زنان با ايمان بگو چشمهاى خود را (از نگاه هوس‏آلود) فروگيرند، و دامان خويش را حفظ كنند

با توجه به این آیه,وقتی قرآن تاکید می کند که که هم مرد و هم زن باید از نگاه حرام دوری کنند,پس به طریق اولی باید از لمس حرام اجتناب کنند

در آیه ای دیگر می فرماید:

“يا أيها النبي إذا جاءك المؤمنات يبايعنك على أن لا يشركن بالله شيئا ولا يسرقن ولا يزنين ولا يقتلن أولادهن ولا يأتين ببهتان يفترينه بين أيديهن وأرجلهن ولا يعصينك في معروف فبايعهن واستغفر لهن الله إن الله غفور رحيم.” (ممتحنة/12)

اى پيامبر! هنگامى كه زنان مؤمن نزد تو آيند و با تو بيعت كنند كه چيزى را شريك خدا قرار ندهند، دزدى و زنا نكنند، فرزندان خود را نكشند، تهمت و افترايى پيش دست و پاى خود نياورند و در هيچ كار شايسته‏اى مخالفت فرمان تو نكنند، با آنها بيعت كن و براى آنان از درگاه خداوند آمرزش بطلب كه خداوند آمرزنده و مهربان است‏

نحوه استدلال به این آیه:

مناوی:  پیامبر خدا با زنان اجنبی در روز بیعت مصافحه  نکرد یعنی دست خود را در دست هیچکدام از آن ها قرار نداد بلکه با کلام از آن ها بیعت گرفت… با توجه به اینکه آن حضرت معصوم است و احتمال ریبه در مورد آن حضرت منتفی است؛ دست خود را به دست زنان نامحرم نگذاشت، پس دیگران بطریق اولی باید از دست دادن خودداری کنند. حافظ عراقی گفته است: ظاهر این است که دست دادن با اجنبیه بر آن حضرت حرام و ممنوع بوده است(1)

طبرانی: از شهر بن حوشب نقل می کند که با اسماء بنت یزید ملاقات کردم و او برایم داستان بیعت کردن خود با پیامبر را برایم بازگو کرد که در روز بیعت آن حضرت با زنان، دست خود را  دراز کردم تا  با آن حضرت بیعت کنم اما آن حضرت دست خود را کشید و فرمود: من با زنان دست نمی دهم و لکن بیعت من با آن ها قولی است، من هم جواب مثبت دادم(2)

در میزان الاعتدال ذهبی نقل شده است که: بیعت پیامبر خدا (ص) با زنان با گفتاربود؛ به اینکه  برای خدا شریک قرار ندهید، و هرگز دست پیامبر به دست زنی تماس پیدا نکرد مگر زن که محرم آن حضرت بود.(3)

در آیه دیگر قرآن می خوانیم که:

فَلا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَيَطْمَعَ الَّذي في‏ قَلْبِهِ مَرَضٌ وَ قُلْنَ قَوْلاً مَعْرُوفاً(احزاب آیه 32)

پس ای زنان به گونه‏اى هوس‏انگيز سخن نگوييد كه بيماردلان در شما طمع كنند

این آیه به زنان دستور می دهد که به گونه هوس انگیز سخن نگویند چرا که این کار باعث می شود بیماردلان در انسان طمع کنند و عقل سلیم حکم می کند که هر کاری که باعث طمع بیمار دلان می شود(مانند لمس و…)و سلامت جامعه را به خطر می اندازد باید از آن دوری شود

نکته دوم:

به شیخ عبدالطیف می گوییم اگر قرار باشد که خواب حجت باشد که نمی شود زندگی کرد,به هر خوابی که نمی شود عمل کرد

به عبدالطیف می گوییم,اگر در خواب دیدی که پیامبر می فرماید: زنت را طلاق بده یا او را بکش,آیا به این خواب هم عمل خواهی کرد؟

 

 

 

پی نوشت ها:

[1 ] فيض القدير شرح الجامع الصغير، المناوي ج 5   ص 236

[2 ] المعجم الكبير،  الطبراني ج 24   ص 182

[ 3] ميزان الاعتدال ، الذهبي ج 2   ص 402

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

همچنین ببینید

بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن