مقالات

مودت فی القربی

«إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبى‏»

در قرآن می‌خوانیم که: «ِ قُلْ لا أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْراً إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبى[] ‏  بگو: «من هيچ پاداشى از شما بر رسالتم درخواست نمى‏كنم جز دوست ‏داشتن نزديكانم (اهل بيتم)

شوری/23

بهترین راه برای این‌که مشخص شود معنای«قربی» چیست رجوع به روایات صحیح درباره شمول معنای این کلمه است.در روایات فریقین با سندهای متعددی آمده است که: «هنگامى كه آيه” قُلْ‏ لا أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْراً إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبى‏” نازل شد اصحاب عرض كردند اى رسول خدا! خويشاوندان تو كه مودت آنها بر ما واجب است كيانند؟ فرمود: على و فاطمه و دو فرزند آن دو، اين سخن را سه بار تكرار فرمود»

فخر رازی، مفاتيح الغيب، ج‏27، ص:  595، ناشر: دار احياء التراث العربي‏،  مكان چاپ: بيروت‏، سال چاپ: 1420 ق‏

بیضاوی، أنوار التنزيل و أسرار التأويل، ج‏5، ص: 80، ناشر: دار احياء التراث العربى‏،مكان چاپ: بيروت‏

تحقيق: محمد عبد الرحمن المرعشلى‏

سیوطی، الدر المنثور فى تفسير المأثور، ج‏6، ص: 7 ،ناشر: كتابخانه آية الله مرعشى نجفى، مكان چاپ: قم، ‏سال چاپ: 1404 ق

نکاتی که باید درباره سند این حدیث به آن توجه کرد:

نکته اول: «ابن تیمیه و چند تن از علمای اهل سنت درباره حدیثی که به طرق متعدد نقل شده باشد، می‌گویند: اگر روايات متعدد و زیاد شد، همديگر را تقويت می‌کنند و روايت صحيح می‌شود گرچه ناقلين همگی فجار و فساق باشند.» با وجود این فتوا از ابن تیمیه و علمای اهل سنت، این روایت در کتب متعدد اهل سنت با اسناد مختلف نقل شده است و همین امر در صحت این روایت کافی است.

‏نکته دوم: ترمذی نیز به نقل این روایت پرداخته و می نویسد:« بندار، از محمّد بن جعفر، از شعبه، از عبدالملک بن میسره این گونه نقل می کند: طاووس شنید که شخصی از ابن عباس درباره ی آیه ی مودّت پرسید. سعید بن جبیر در جواب گفت: منظور از قربی، آل محمّد علیهم السلام هستند» ترمذی در ذیل این حدیث می نویسد: این حدیث حسن و صحیح است.

ترمذی، سنن الترمذي  ج 5   ص 143، دار النشر : دار إحياء التراث العربي – بيروت ، تحقيق : أحمد محمد شاكر وآخرون

نتیجه:آیه مودت طبق روایات صحیح شامل على و فاطمه و دو فرزند آن دو(سلام الله علیهم) می شود.

 

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

همچنین ببینید

بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن