مقالات

می گویند احادیث شیعه دروغگو را تایید می کند

می گویند احادیث شیعه دروغگو را تایید می کند

مخالفین که در صدد گمراه جلوه دادن شیعه هستند به روایاتی برای ضدیت شیعه با قرآن، استدلال می کنند

از جمله روایاتی که به آن برای ضدیت مذهب شیعه با قرآن استدلال می کنند حدیث زیر است

حدثنا أحمد بن محمد بن عيسى عن الحسين بن سعيد ومحمد بن خالد البرقي عن عبد الله بن جندب عن سفيان بن السمط قال : قلت لابي عبد الله (ع) جعلت فداك يأتينا الرجل من قبلكم يعرف بالكذب فيحدث بالحديث فنستبشعه فقال أبو عبد الله (ع) يقول لك اني قلت الليل انه نهار والنهار انه ليل قلت لا قال فان قال لك هذا اني قلته فلا تكذب به فانك انما تكذبني

سفیان روایت می‌کند: به امام صادق (ع) گفتم: فدایتان شوم، شخصی از نزد شما می‌آید که به کذب و دروغ‌گویی معروف است و از شما حدیث روایت می‌کند و ما نسبت به او کراهت داریم. پس امام صادق (ع) فرمود: آیا می‌گوید که من گفته ام شب روز است و یا روز شب است؟ گفتم: خیر. فرمود: حتی اگر گفت که من آن را گفته‌ام، آن را تکذیب نکن که اگر تکذیب کنی بدرستی که مرا تکذیب کرده ای!!! [1 ]

 

استدلال مخالفین به این حدیث:

طبق حدیث امام می فرماید، دروغگو را تکذیب نکن، و تکذیب نکردن دروغگو امری است مخالف قرآن، چرا که قرآن می فرماید: فَلا تُطِعِ الْمُكَذِّبينَ. از دروغگویان اطاعت نکن [2 ]

پاسخ:

نکته اول:

با کمی دقت در روایت، معلوم می شود که این روایت با قرآن ضدیت ندارد، قرآن می فرماید:

يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا إِنْ جاءَكُمْ فاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَيَّنُوا أَنْ تُصيبُوا قَوْماً بِجَهالَةٍ فَتُصْبِحُوا عَلى‏ ما فَعَلْتُمْ نادِمينَاى كسانى كه ايمان آورده‏ايد! اگر شخص فاسقى خبرى براى شما بياورد، درباره آن تحقيق كنيد، مبادا به گروهى از روى نادانى آسيب برسانيد و از كرده خود پشيمان شويد [ 3]

این آیه نمی فرماید دروغگو را رد کن بلکه می فرماید درباره خبرش تحقیق کن

در حدیث هم نمی فرماید که خبرش را قبول کن، بلکه می فرماید او را تکذیب نکن

جمع بین حدیث و آیه، این است که دروغگو را تکذیب نکن بلکه درباره خبرش تحقیق کن

نکته دوم:

بهتر است کسانی که به احادیث شیعه ایراد وارد می کنند، به کتب خودشان نگاهی بیندازند تا ببینند چقدر فتواهایشان مخالف و ضدیت با قرآن دارد

به عنوان نمونه:

در کتاب ، شرح حال نعمان ثابت (ابوحنیفه)، آمده است:

سمعنا أباحنيفة يقول: « لو أنّ رجلاً عَبَدَ هذا البغل تقرباً بذلك إلى اللّه‏ لم‏أر بذلك بأساً ».

ترجمه: از ابوحنیفه شنیدیم که می گفت: « اگر شخصی این قاطر را بپرستد برای اینکه بوسیه آن به خدا تقرّب جوید، در آن اشکالی نمی بینم. » [4]

در کجای قرآن آمده است که پرستش غیر خدا جایز است؟

 

 

« وَرُوِیَ عن أبی حَنِیفَةَ أَنَّ حَدَّ الزِّنَى یَسْقُطُ إذَا قَتَلَهَا…

از ابوحنیفه نقل شده است اگر بعد از زنا کردن، آن زن را بکشد، حد زنا ساقط مى‌شود » [5 ]

در کجای قرآن آمده است که حد زنا با کشتن ساقط می شود؟

البته مشابه این فتواها زیاد در کتب اهل سنت وجود دارد، که به علت اختصار فقط به این دو اشاره شد

 

منابع:

[1 ] مختصر البصائر، ص: 233

[2 ] قلم آیه 8

[3 ] حجرات آیه 6

[ 4] المجروحین ابن حبّان، ج2، ص413

[5 ] المحلّی، ج11، ص252

[6 ] المغني لابن قدامة 9 / 117

 

 

 

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

همچنین ببینید

بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن