مقالات

سنگرهای نبرد نرم

عبدالسلام هروی مي­گوید: امام رضا علیه السلام  فرمودند:

رَحِمَ اللهُ عبداً أحیا أمرَنا. قلتُ: کیف یُحیِی أمرَکُم؟ قال: یَتعلّمُ عُلومَنا و یُعلِّمُها النّاسَ فإنَّ النّاسَ لو عَلِمُوا مَحاسِنَ کلامِنا لاتَّبَعونا؛[1]

خداوند بیامرزد بنده ­ای را که راه و روش ما را احیا کند. به حضرت گفتم: چگونه راه و روش شما را زنده بداریم؟ فرمودند: علوم و دانش‌های ما را فرا بگیرید و به مردم یاد دهید؛ زیرا مردم اگر سخنان نیکوی ما را بدانند، هر آیینه از ما پیروی می­کنند.

به­ دلیل تغییر مقتضیات و ظرفیت­های موجود در هر عصر، راه­های انتقال و نشر معارف نیز با گذشت زمان تغییر می­یابد. در این میان روش­هایی مانند سخنوری و نگارش کتاب از دیرباز رواج داشته و اکنون نیز اکثر دانشمندان و نظریه­پردازان در حوزه­های مختلف علمی از این دو روش برای انتقال و انتشار نظریات و معارف بهره می­گیرند.

در عصر حاضر به­ مقتضای پیشرفت بشر در عرصه­های علم و فناوری اطلاعات، روش‌ها و راهکارهای جدیدی در این عرصه ارائه شده است که برتر از سایر  روش­ها هستند؛ امتیازاتی همچون:

  1. ۱. وسعت­بخشی به فضای انتشار معارف؛ به­گونه­ای که هر فردی در هر گوشه از جهان می­تواند به این اطلاعات و معارف دست یابد.
  2. ۲. دسترسی آسان به انواع معارف و علوم، تا جایی­که انسان می­تواند به­راحتی در هر زمان از روز و یا شب به کتب و اطلاعات دلخواه و مورد نیاز خویش مراجعه کند.
  3. ۳. سرعت دستیابی به انواع مختلف نظریات و کتب که با این روش­ها با صرف حداقل زمان، به اطلاعات فراوانی می­توان دست یافت.

فلش­های حافظه، کتاب­های الکترونیکی، انواع نرم افزارها و همچنین فضای مجازی از جمله ابزارهای عصر حاضر برای انتشار انواع معارف­اند. در این میان فضای مجازی (اینترنت) مزیت ویژه­ای دارد؛ زیرا علاوه بر انتشار افکار و اطلاعات، محلی برای تضارب آرا و افکار گوناگون در زمینه­های مختلف به­حساب می­آید، و حتی به میدانی برای نبردهای فکری، فرهنگی، اعتقادی و حتی سیاسی تبدیل گشته است و هر تفکری علاوه بر نشر نظریات و کتب خود، به نقد و بررسی و ردّ نظریات و افکار مقابل خود می­پردازد. از این رو، اکثر افراد برای دستیابی به اطلاعات و یافتن جواب سؤالات خود در زمینه­های مختلف به فضای مجازی مراجعه می­کنند و همین نکته ضرورت بهره­گیری بیشتر از این فضا را برای نشر معارف حقه اهل ­بیت علیهم السلام  و محاسن کلام ایشان اثبات می­کند.

در این شماره نیز بعضی از سایت­های فعّال در نشر معارف اهل­ بیت علیهم السلام  و مقابله كننده با فرقه ضاله وهابیت را به خوانندگان معرفی می­کنیم:

سایت مرکز جهانی اطلاع ­رسانی آل ­البیت علیهم السلام علیهم السلام  علیهم السلام

®  http://www.al-shia.org

این سایت متعلق به مركز جهانى اطلاع­رسانى آل ­البيت علیهم السلام  است که تحت نظر دفتر حضرت آيت الله العظمى حاج سيد على حسينى سيستانى(دام ظله العالى) مشغول است.

سایت «الشیعه» به سی زبان زنده دنیا فعال است و بخش­های مختلفی دارد.

الف) قرآن كريم: متن كامل قرآن كريم همراه چند ترجمه فارسى و جستجوگر آیات و لغات، ترتیل کامل قرآن کریم ­همراه تلاوت­های مجلسی و آموزش قرآن کریم.

ب) اهل­بيت علیهم السلام : زندگي­نامه معصومين علیهم السلام  همراه گزيده­اى از سخنان گهربارشان، گزیده­ای از شرح حال اصحاب عترت علیهم السلام  و متن کامل کتاب­ها و مقالاتی درباره أئمه أطهار علیهم السلام .

ج) تشيع: معرفى اجمالى مذهب حقه شيعه، شرح حال بزرگان شیعه، دفاع از حریم تشیع شامل پرسش­های شیعیان از اهل ­سنّت و مصاحبه با تعدادی از ره‌یافتگان به مذهب حق تشیع (صوتی).

دمراجع و علما: برگزيده­اى از زندگى­نامه مراجع تقليد و علما همراه آثار گران­قدرشان، نمايش متن كامل رساله عمليه مراجع عظام تقليد، طرح پرسش­هاى شرعى از طرف بازديدكنندگان و رساندن پرسش­ها به محضر مراجع تقليد دلخواه آنها و نمایش پاسخ سؤالات.

هـكتابسرا: يكى از غنى‌ترين كتابخانه‌ها در پايگاه­هاى اسلامى فارسى، همراه نمايش كامل متن كتاب در موضوعات مختلف، نمايش متن كامل مجله، ماهنامه و فصلنامه، ارائه مقالات مختلف علمى و فرهنگى و مباحث روز، نمايش پايان­نامه­هاى حوزوى و دانشگاهى و اشعار مذهبی.

و) گفتمان: در اين گزينه مخاطبين می­توانند در محيطى دوستانه درباره دیدگاه‌های يكديگر، در حوزه­های گوناگون كه از پيش مطرح شده، مناظره کنند و در اين بين با دوستان جديدى آشنا شوند.

این سایت دارای بخش­های دیگری همچون خاورشناسى، اجتماعى، بانك صوتى، حوزه علميه و اخبار شيعه است.

همچنین در این سایت، پایگاهی با محتوای شاد و اسلامی برای کودکان طراحی شده است:

سایت­ مرکز الأبحاث العقائدية   ® http://www.aqaed.com

این سایت متعلق به دفتر مرکز الابحاث العقائدیة است و این مؤسسه تحت نظر دفتر حضرت آيت­ الله العظمى حاج سيد على حسينى سيستانى(دام ظله العالى) فعالیت می‌کند. سایت مزبور به زبان عربی است و برخی بخش­های آن عبارت است از:

  1. ۱. المکتبة العقائدية: (کتابخانه عقاید) شامل موضوعاتی همچون: ابن تیمیه، وهابیت، مناظرات، اهل الکتاب، المستبصرون، رد الشبهات، اهل ­البیت، العقائد و المسائل الخلافیة و همچنین میراث عقائدی شیعه.

المستبصروندر این بخش به بیان زندگی ره­یافتگان پرداخته شده است که به حقانیت مکتب اهل ­بیت علیهم السلام پی برده و به عروة الوثقی تمسک جسته­اند. همچنین کتب ایشان معرفی و به چگونگی ارتباط با آنان پرداخته شده است.

  1. الاسئلة العقائدية: در این بخش مراجعه­کنندگان می­توانند سؤالات و شبهات عقیدتی خود را برای کارشناسان این سایت ارسال کنند و به­ جواب این سؤالات دست یابند.
  1. ۱. الشيعة و التشيعاین بخش به معرفی شیعیان در سراسر دنیا و سایت­ها و مؤسسات شیعی اختصاص یافته است.
  2. ۲. الندوات العقائدية: در این بخش مراجعه­کنندگان می­توانند صوت، تصویر و متن همایش­ها و نشست­های علمی این مرکز را به­راحتی دریافت کنند.

در عرصه اطلاع­رسانی، نشر افکار و ترویج فرهنگ­ها در عصر حاضر، مقوله صوت و استفاده از رسانه­های تصویری جایگاه و جذابیت­ ویژه­ای نزد مخاطبین دارد و تأثیرگذاری آن هم بیشتر است.

جذابیت­های تصویری باعث ظهور شبکه­ های تلویزیونی اینترنتی در فضای مجازی شده است که بحمدالله جوانان شیعه در این میدان نیز به خوبی ظاهر شده و شبکه تلویزیونی نصر تی­وی را ارائه کرده ­اند…

پاورقی 

[1] . عیون اخبار الرضا علیه السلام ، ج1، ص 308.

 

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

همچنین ببینید

بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن