مقالات

بنای بر قبور

چند مدت پیش عقیل هاشمی یکی از کارشناسان شبکه وهابیت درباره بدعت بودن بنای بر آثار به آیه‌ای از قرآن متوسل شد، عقیل می‌گفت در قرآن آمده است که:  « ساخت گنبد و بارگاه بر قبور عادت ستمگران است» عقیل برای مدعای پوچ خود به این آیه استناد کرد«ْ قالَ الَّذينَ غَلَبُوا عَلى‏ أَمْرِهِمْ لَنَتَّخِذَنَّ عَلَيْهِمْ مَسْجداً [] این شخص آیه را چنین تفسیر به رای کرد که :«ستمگرانی که بر امر مسلمانان غالب بودند گفتند که برای اصحاب کهف مسجدی بسازید»

در پاسخ به این تفسیر به رای باید چند نکته گفت:

نکته اول: اصل آیه با ترجمه این است که: «وَ كَذلِكَ أَعْثَرْنا عَلَيْهِمْ لِيَعْلَمُوا أَنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ وَ أَنَّ السَّاعَةَ لا رَيْبَ فيها إِذْ يَتَنازَعُونَ بَيْنَهُمْ أَمْرَهُمْ فَقالُوا ابْنُوا عَلَيْهِمْ بُنْياناً رَبُّهُمْ أَعْلَمُ بِهِمْ قالَ الَّذينَ غَلَبُوا عَلى‏ أَمْرِهِمْ لَنَتَّخِذَنَّ عَلَيْهِمْ مَسْجِداً و اينچنين مردم را متوجّه حال آنها كرديم، تا بدانند كه وعده خداوند حقّ است؛ و در پايان جهان و قيام قيامت شكّى نيست! در آن هنگام كه ميان خود درباره كار خويش نزاع داشتند، گروهى مى‏گفتند: «بنايى بر آنان بسازيد پروردگارشان از وضع آنها آگاهتر است!» ولى آنها كه از رازشان آگاهى يافتند گفتند: «ما مسجدى در كنار (مدفن) آنها مى‏سازيم »

چیزی که اکنون باید مشخص کنیم این است که ضمیر در این جلمه « آنها كه از رازشان آگاهى يافتند گفتند: «ما مسجدى در كنار (مدفن) آنها مى‏سازيم» به چه کسانی بر می‌گرد مشرکین یا مسلمانان؟ یعنی مسلمانان گفتند ما مسجدی بر مدفن اصحاب کهف بنا کنیم یا غیر مسلمانان؟

علامه طباطبایی در ذیل این قسمت آیه می‌گوید: «اين جمله نقل كلام موحدين است، شاهدش اين است كه گفتند مسجدى بنا كنيم، و نگفتند معبدى. چون مسجد در عرف قرآن محلى را گويند كه براى ذكر خدا و سجده براى او مهيا شده است، و قرآن بتكده و يا ساير معابد را مسجد نخوانده هم چنان كه خداوند در سوره حج، مسجد را در مقابل صومعه و بيع و صلوات قرار داده و فرموده:” وَ لَوْ لا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ لَهُدِّمَتْ صَوامِعُ وَ بِيَعٌ وَ صَلَواتٌ وَ مَساجِدُ يُذْكَرُ فيهَا اسْمُ اللَّهِ كَثيرا حج /40 و اگر خداوند بعضى از مردم را بوسيله بعضى ديگر دفع نكند، ديرها و صومعه‏ها، و معابد يهود و نصارا، و مساجدى كه نام خدا در آن بسيار برده مى‏شود، ويران مى‏گردد

 

طباطبایی، الميزان فى تفسير القرآن، ج‏13، ص: 267، ناشر: دفتر انتشارات اسلامى جامعه‏ى مدرسين حوزه علميه قم‏، مكان چاپ: قم‏، سال چاپ: 1417 ق‏

البته دیگر علمای اهل سنت هم قائل هستند که این جمله را مسلمانان گفته‌اند

زحيلى وهبة بن مصطفى‏، التفسير المنير فى العقيدة و الشريعة و المنهج‏ ج 15 ص 226، ناشر: دار الفكر المعاصر، مكان چاپ: بيروت- دمشق‏، سال چاپ: 1418 ق‏، نوبت چاپ: دوم‏

سمرقندی، بحر العلوم، ج‏2، ص: 342، ناشر: دار الفكر، مكان چاپ: بيروت‏، نوبت چاپ: اول‏، تحقيق: ابو سعيد عمربن غلامحسن عمروى‏

سیوطی، تفسير الجلالين ج1 ص383، دار النشر : دار الحديث – القاهرة ، الطبعة : الأولى

 

 

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

همچنین ببینید

بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن