مقالات

عجیب ترین مسابقه‌ی تاریخ

داستان از آن جایی ادامه می یابد که انوشیروان پس از تجاوز به خاک روم و قتل و غارت و ویران نمودن برخی شهرها، وارد آپامی (Apamea) شد و آن جا را نیز غارت کرد. وی به هوس افتاد که میزان تجلیل و احترامِ مردم نسبت به خود را بیازماید. به این جهت به مردم شهر دستور داد که در میدان عمومى گرد آیند و مسابقه ارابه‏ رانى را به ترتیب معمول برپا دارند. خود او نیز در میدان حضور یافت و به تماشا نشست. مسابقه بین دو گروه آبی پوش و سبز پوش برگزار شد. لیکن انوشیروان چون شنیده بود که ژوستینین (امپراتور روم) به رنگ آبى‏ علاقه مند است، اظهار تمایل نمود که سبزپوشان در مسابقه پیروز شوند!

وقتى ارابه‏ ها از جاى خود حرکت کردند و مسابقه آغاز گردید، از قضا یکى از آبی ‏پوشان از دیگران جلو افتاد. خسرو انوشیروان به گمان آنکه این کار از روى عمد شده است، خشمگین گشت و به تهدید بانگ برآورد و فرمان داد که اسب ها در همان جایی که رسیده بودند بایستند، و به گونه ای آرایش مسابقه را بر هم زد تا ارابه رانان سبزپوش از دیگران پیشی بگیرند. پس از آنکه این فرمان اجرا گردید مسابقه مطابق میل او برگزار شد و سبز پوشان پیروز گردیدند! [۱] آری! در مقابل انوشیروان همه محکوم به شکست اند… !

گرچه از انوشیروان، پادشاه دیکتاتور جهان باستان انجام این نوع رفتارهای عجیب، بعید نیست! کسی که به حتی به مردم سرزمین خود نیز رحم نکرد، [۲] کسی که پیمان شکنی [۳] و قتل و غارت ملّت های همسایه به وفور در کارنامه اش دیده می شود. [۴] کسی که هر صدای مخالف و هر ندای حق طلبی را به شدت سرکوب می کرد. [۵] کسی که پایه های حکومت خود را بر مبنای تبعیض و ستمگری بنیاد نهاد. [۶] کسی که در مسیر رسیدن به قدرت، حتی اعضای خانواده ی خود را نیز به قتل رساند.[۷] و …

 

پی‌نوشت :

[۱]. پروکوپیوس، جنگ‏هاى ایران و روم‏، ترجمه: محمد سعیدى‏، انتشارات علمى و فرهنگى‏، تهران‏، چاپ چهارم، ص ۱۵۶

[۲]. نگاه کنید به مقاله « قتل عام مردم گیلان و دیلمان به دستور انوشیروان » و « قتل عام مردم بلوچستان به دست انوشیروان »

[۳]. نگاه کنید به مقاله « پیمان شکنی های متعدّد انوشیروان در تازش به روم »

[۴]. مقاله « نگاهی به رفتارهای انوشیروان در تازش به لازیکا »

[۵]. نگاه کنید به مقاله « منطق انوشیروان در مواجهه با دگراندیشان و منتقدین » و « شکنجه و قتل دبیرِ بیگناه به دست انوشیروان »

[۶]. نگاه کنید به مقاله « حکومتِ انوشیروان ، بر پایه تبعیض و اختلاف طبقاتی »

[۷]. نگاه کنید به مقاله « انوشیروان با خانواده خود چه کرد ؟ »

 

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن