۱۴٫٫ آیا مسیح نزد خداست آیا در آتش خواهد سوخت؟

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • نویسنده
    نوشته ها
  • #1591
    adyanuniv
    سرپرست کل
    1. آیا مسیح نزد خداست آیا در آتش خواهد سوخت؟ در سوره ى ۴ آیه ۱۵۸ آمده است که مسیح به سوى الله برخاسته اما در سوره ى ۳ آیه ۴۵ مسیح در کنار او (الله قرار گرفته) اما با اینکه میلیاردها سال مسیحى ها خدا را مى پرستند (۲۱ آیه ۹۸) مى گوید تمام آنهایى که در کنار الله کسى را مى پرستند و به اضافه ى کسى که مورد پرستش قرار مى گیرد در قعر جهنم خواهد سوخت. دلیل تناقض چیست؟

    تشابهات و اختلافات مسلمانان و مسیحیان (دین تحریف شده مسیحیت امروز غرب) در مورد مسیح(ع) و نیز آخر الزمان در چیست؟

    شاخه هاى اصلى مسیحیت (ارتدکس کاتولیک پروتستان) چه زمانى ایجاد شده اند؟ اکنون پیروانشان در چه مناطقى هستند؟ و فرقه عمده شان چیست؟

    در حال حاضر که مسیحیت در انتظار ظهور حضرت عیسى(ع) هستند چه امکانات و شرایط و تدارکاتى را جهت ظهور ایشان فراهم نموده اند؟

    با توجه به اینکه انجیل برنابا داراى بار معنوى و ارشادى ارزشمندترى نسبت به چهار انجیل مورد قبول مسیحیان است چرا مسیحیان آن را تحریف شده مى نامند؟

    مسیحیان بر این عقیده اند که خدا به صورت ماده روى زمین ظهور شد که گناهان مردم را پاک کنه … چند دلیل براى رد این فرضیه مى خوام.

    مسیحیان از پیامبران تا مسیح رو قبول دارند و اون رو فرزند خدا مى دانند چون با عمل زناشویى به وجود نیامده (روح خدا در حضرت مریم دمیده شده … ) دلیل براى رد این تفکر بیاورید. لطفا ذکر مدرک از هر دو طرف باشه.

    لطفا از مسیحیت و یهودیت دنیاى کنونى و اعتقاداتشان و اینکه چه چیز را خدا مى نامند و آیا مشرک حساب مى شوند؟

    یهودیّت

    دین یهود از ادیان ابراهیمى است که با بعثت حضرت موسى (ع) پدید آمده، و جمعیّتى بسیار اندک دارد. چرا که یهودیان، دین خود را نعمتى الهى و مخصوص به بنى اسرائیل مى دانند لذا دینشان را تبلیغ نمى کنند، ولى اگر کسى وارد این دین شود بعد از گذراندن مراحلى او را مى پذیرند. اکثر یهودیان به جاى تبلیغ دینشان آرمان صهیونیسم را تبلیغ مى کنند. ولى برخى از علماى یهود صهیونیسم را یک بدعت مى دانند و معتقدند تا زمانى که مسیح نیامده است یهودیان حق تشکیل حکومت در سرزمین موعود (فلسطین) را ندارند.

    یهودیان قومى به شدّت نژادپرستند و قوم بنى اسرائیل را بهترین قوم مى دانند. اینها مردم دنیا را به دو گروه یهود و

    گوییم تقسیم نموده و خود را نسبت به گوییم به هیچ وجه متعهّد و مسئول نمى دانند. لذا خارج از حوزه یهودیّت، هر کارى را جایز دانسته و به هر جنایتى دست مى زنند. از همین رو یهودیان در طول تاریخ همواره مورد تنفّر اقوام گوناگون بوده و همواره تحقیر شده اند.

    با توجّه به آیات قرآن کریم شکّى در این نیست که این قوم در زمان نبوت حضرت موسى (ع) قومى موحّد بوده، ولى بارها در طول تاریخ به شرک گراییده اند. اینها حتى در زمان خود حضرت موسى نیز به گوساله پرستى گراییدند. از قرآن کریم استفاده مى شود که یهودیان صدر اسلام نیز اعتقادات شرک آلود داشته اند ولى بین سالهاى ۱۱۳۵ الى ۱۲۰۴ میلادى، عالم، فیلسوف و پزشک یهودى، موسى بن میمون تحت تاثیر فلسفه اسلامى به توحید گروید و، لباسى نو بر قامت‏یهودیّت پوشاند و سیزده اصل، به این شرح، براى آن ترتیب داد.

    ۱ خدا موجود است.. ۲ خدا یگانه است.. ۳ خدا مجرّد (غیر مادّى) است.. ۴ خدا زماندار نیست.. ۵ خلقت خدا حکیمانه است.. ۶ خدا عادل است.. ۷ از راه عبادت مى توان به خدا تقرّب جست.. ۸ نبوّت حقّ است.. ۹ حضرت موسى افضل انبیاء است.. ۱۰ تورات کتاب آسمانى است.. ۱۱ نسخ احکام جایز نیست.. ۱۲ در آینده، مسیحاى موعود، ظهور خواهد نمود.. ۱۳ نفس انسان جاودانه و قیامت حقّ است.

    ابن میمون با این اصول توانست چهره شرک آلود یهودیّت را ترمیم نماید. الآن نیز یهودیان این اصول را قبول داشته و عقائد کفرآمیزى که قرآن کریم به یهودیان صدر اسلام نسبت داده است را، انکار مى کنند.

    مشهور ترین اعتقادات یهودیان ده فرمان است که حضرت موسى (ع) آنها را بر روى دو لوح، در طور سینا، از خداوند متعال دریافت نمود. مفاد ده فرمان چنین است.

    ۱ براى خود خدایى جز من نگیرید.. ۲ به بت سجده نکنید.. ۳ نام خدا را به باطل نبرید.. ۴ شنبه را گرامى بدارید.. ۵ پدر و مادر را احترام کنید.. ۶ مرتکب فتل نشوید.. ۷ زنا نکنید.. ۸ دزدى نکنید.. ۹ بر همسایه شهادت دروغ ندهید.. ۱۰ به اموال و ناموس همسایه طمع نورزید.

    یهودیان حضرت عیسى مسیح را مسیح دروغین مى دانند و معتقدند او آن مسیحایى که بشارت او در تورات آمده، نیست. چون آنها معتقدند مسیح واقعى کسى است که حکومت تشکیل مى دهد و بنى اسرائل را از ذلّت نجات مى دهد در حالى که‏عیسى حکومت تشکیل نداد.

    کتاب اصلى یهودیان تَنَخ نام دارد که تورات قسمتى از آن است. کتاب دیگر آنها که کتاب روایى آنهاست، تلمود نام فقها و مراجع تقلید تشخیص دهند.

    جهت مطالعه بیشتر به کتاب آشنایى با ادیان بزرگ، تالیف حسین توفیقى مراجعه فرمایید.

    مسیحیّت.

    حضرت عیسى مسیح (ع) نیز از انبیاء بنى اسرائیل است که گروهى از بنى اسرائیل او را پذیرفته و به دین او درآمدند ولى برخى دیگر او را نپذیرفتند. ولى بعدها مسیحیان اعتقاد پیدا کردند که عیسى پسر خدا یا خداى مجسّم بوده، که براى نجات بشریّت از گناه، به صورت بشر درآمد تا فداى گناهان مردم شود. مسیحیان بر این اعتقادند که گناه از گذشتگان به آیندگان به ارث مى رسد و گناه یک نفر، همه نژاد بشر را آلوده مى سازد. لذا به سبب گناه حضرت آدم که از درخت‏معرفت نیک و بد خورد، همه نژاد بشر آلوده به گناه نخستین هستند. و این گناه زمانى بخشیده مى شود که شخصى پاک از هر گناهى، فداى گناهان مردم شود و چون چنین کسى وجود ندارد، لذا خدا خود به صورت عیسى مسیح مجسّم شد و فداى گناهان مردم شد و به این وسیله گناه نخستین بشرِیّت بخشیده شد و راه توبه، به روى مردم باز شد. از این اعتقاد تعبیر مى شود به «فدا».

    به عقیده مسیحیان، خدا در عین اینکه یکى است ولى در عین حال سه تاست خداى پدر، روح القدس و خداى پسر. از این اعتقاد تعبیر مى شود به تثلیث. مسیحیان معتقدند اینکه خدا هم یکى است هم سه تا، تناقض نیست بلکه مطلبى است که عقل از ادراک آن عاجز است. لذا مى گویند به این مطلب، فقط باید ایمان آورد و از چون و چراى عقلى باید اجتناب نمود.

    مسیحیان معتقدند که عیسى مسیح با توطئه علماى یهود و توسط قیصر به صلیب کشیده شد. ولى سه روز بعد، از قبر خود در آمده و به آسمان رفته است. به عقیده مسیحیان عیسى مسیح هیچ کتاب آسمانى با خود نداشته است بلکه او بعد از عروج به آسمان به صورت روح القدس، اناجیل را به برخى از قدّیسان مسیحى الهام کرده است. تعداد اناجیل فراوان است ولى علماى مسیحى از بین آنها چهار انجیل به نامهاى انجیل یوحنّا، متّى، مرقس و لوقا را اناجیل معتبر مى دانند و بقیّه اناجیل را طرد مى کنند.

    کتاب مقدّس مسیحیان از دو بخش عهد عتیق و عهد جدید تشکیل شده است. عهد عتیق همان کتاب مقدّس یهودیان است و عهد جدید نیز اناجیل اربعه هستند.

    یکى از عقائد اساسى مسیحیت تعمید است. هر مسیحى فقط یک بار هنگام ورود به مسیحیت غسل تعمید داده مى شود. به اعتقاد مسیحیان، با تعمید، شخص از تمام مواهب مرگ فدیه وار مسیح برخوردار مى شود.

    یکى دیگر از آیینهاى اساسى مسیحیت، عشاى ربّانى است که طىّ آن اسقف یا جانشین او نان و شراب به افراد حاضر در کلیسا مى دهد مسیحیان معتقدند که نان، گوشت عیسى و شراب خون اوست. مسیحیان معتقدند با این مراسم مسیح با جسم خود نزد آنها حاضر مى شود.

    این دو آیین (تعمید و عشاى ربانى) بین همه مسیحیان مشترک است امّا غیر از این دو مورد پنج آیین دیگر نیز وجود دارند که کاتولیکها و ارتدکسها به آن اعتقاد دارند که عبارتند از: تأیید، ازدواج، دستگذارى، اعتراف، تدهین نهایى.

    فرقهاى مهمّ مسیحى عبارتند از:

    ۱ کاتولیک: که قدیمى ترین فرقه مسیحى است و رهبرى آن با پاپ و مرکز مذهبى آنها واتیکان است.

    ۲ ارتدکس: که قدمتى قریب هزار سال داشته و تفاوت اعتقادى چندانى با کاتولیک ندارد. ارتدکسها به رهبر واحد اعتقاد ندارند و پاپ را تنها یکى از رهبران مسیحیان مى دانند و تراشیدن ریش را براى روحانیون مسیحى جایز نمى دانند.

    ۳ پروتستان: که قدمتى پانصد ساله داشته و تفاوت زیادى با دو فرقه دیگر دارد پروتستانها از بسیارى از خرافات مسیحیت تبرى جسته اند و براى روحانیّت مسیحى ارزش چندانى قائل نیستند. ولى برخى از عقائد غیر عقلانى مسیحیت، مثل تثلیث و فدا را قبول دارند.

    مسیحیان معتقدند در آخرالزمان مسیح دوباره از آسمان فرود خواهد آمد و در زمین قیامت برپا خواهد نمود و بین مردم داورى خواهد کرد و گروهى را به جهنّم و گروهى دیگر را به بهشت خواهد فرستاد. معاد مسیحیّت نیز معاد روانى است نه جسمانى. گروههایى از مسیحیان باور دارند که مسیح به زودى خواهد آمد لذا تلاش مى کنند خود را براى ظهور مسیح آماده کنند.

    اعتقاد رسمى مسیحیّت فعلى، به شدّت آلوده به عقائد شرک آلود است و به وضوح از جسمانیّت خدا و سه گانه بودن خدا در عین یگانگى او دم مى زنند لذا از نظر علم کلام مى توان گفت که لازمه روشن این اعتقادات شرک است. امّا از نظر فقهى ممکن است مرجع تقلیدى حکم شرک جلى را بر آنها بار نکند چون در زبان، خود را موحّد مى نامند و به صراحت‏نمى گویند که خدا سه تاست بلکه مى گویند خدا در عین این که سه تاست یکى است.

    براى مطالعه بیشتر به کتاب آشنایى با ادیان بزرگ نوشته حسین توفیقى مراجعه فرمایید. ضمناً با جستجوى واژه «آشنایى با ادیان بزرگ» در اینترنت، مى توانید فایل الکترونیکى این کتاب را هم به دست آورید.

     

     

     

     

     

     

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • شما برای پاسخ به این جستار باید وارد تارنما شوید.
دکمه بازگشت به بالا
بستن