۲۹٫۲۹٫ آیا فرد مى تواند چیزى که مال خودش نیست را نذر کند اگر پاسخ منفى است چرا مادر حضرت مریم با نذر خود به زندگى مریم مسیرى جبرى داد؟

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • نویسنده
    نوشته ها
  • #1538
    adyanuniv
    سرپرست کل
    1. آیا فرد مى تواند چیزى که مال خودش نیست را نذر کند اگر پاسخ منفى است چرا مادر حضرت مریم با نذر خود به زندگى مریم مسیرى جبرى داد؟

    در پاسخ نکاتى شایان توجه است:

    ۱ احکام در شریعت هاى مختلف- به خلاف اصول- متفاوتند براى مثال، روزه در همه شرایع الهى وجود دارد، اما کیفیت آن متفاوت است. نذر نیز از احکامى است که در دین اسلام، شرایطى دارد که شاید این شرایط در ادیان دیگر نباشد.

    ۲ برخى مفسران گفته اند: نذر در زمان حضرت مریم براى خدمت در معبدها این گونه بوده که: کودکان از هنگامى که توانایى بر خدمت داشتند تا سن بلوغ و رشد، این وظیفه ها را زیر نظر پدران و مادران انجام مى دادند و پس از رسیدن به مرحله بلوغ، تعیین سرنوشتشان به دست خودشان بود، اگر مى خواستند به کار خود در معبد پایان داده و بیرون مى رفتند و اگر هم تمایل داشتند به همان وضع، ادامه مى دادند(۱)

    و در واقع سرپرستى اطفال تا زمان بلوغ نه تنها وظیفه بلکه حق والدین (پدر و مادر) نیز مى باشد که از آن به حق حضانت یاد مى شود. براساس این حق هرگاه پدر و مادر براى تربیت فرزندانشان رویه خاصى که به مصلحت طفل است انتخاب کنند تا زمانى که طفل به سن بلوغ و رشد برسد، در راستاى همان انجام وظیفه و احقاق حقوقى است که بر فرزندان دارند.

    (۱) (تفسیر المیزان، علامه طباطبایى، ذیل آیه ۳۵ سوره آل عمران).

     

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • شما برای پاسخ به این جستار باید وارد تارنما شوید.
دکمه بازگشت به بالا
بستن