۳۷٫ در ایران وحدت حوزه و دانشگاه به چه صورت است و این موضوع را با وحدت کلیسا و دانشگاه در غرب
برچسب ها: پروتستان, پسر خدا, پولس, شورا, عهد جدید, عیسی, غسل تعمید, کاتولیک, کتاب مقدس, مسیحیت, یهودیت
- This topic has 0 پاسخ, 1 کاربر, and was last updated 6 years، 9 months پیش by adyanuniv.
-
نویسندهنوشته ها
-
جولای 17, 2017 در 7:18 ب.ظ #1531adyanunivسرپرست کل
- در ایران وحدت حوزه و دانشگاه به چه صورت است و این موضوع را با وحدت کلیسا و دانشگاه در غرب مقایسه کنید.
وحدت حوزه ودانشگاه به معناى هماهنگى و همراهى این دو نهاد علمى در راستاى تحقق جامعه اى اسلامى و دستیابى به تمدن اسلامى است چه اینکه این دو نهاد همچون دو بال نیرومنددر جهت رشد و پیشرفت کشور محسوب مى گردند و هماهنگى و همراهى این دو، زمینه رشد و تعالى کشور را فراهم نموده وروند آنرا استحکام وسرعت خواهد بخشید در تبیین معنا وهدف وحدت حوزه و دانشگاه بسنده مى کنیم به سخن زیبایى از مقام معظم رهبرى در این خصوص ایشان در تبیین موضوع وحدت حوزه ودانشگاه فرمودند: «وقتى ما وحدت حوزه و دانشگاه را عنوان مىکنیم، بدیهى است مقصود این نیست که این دوتا را در عالم واقعیت تبدیل کنیم به یک چیز زیرا اگرچه در گذشته، در حوزههاى علمیه، همان دروسى خوانده مىشد که امروز در دانشگاهها خوانده مىشود اما اگر فرض کنیم آن دروس حوزههاى علمیه، همانپیشرفتى را که تا امروز کرده است، مىکرد، باز امروز باید به مقتضاى تخصص و تشعُّب، هر گروه کار و درس خودشان را دنبال کنند.
پس مقصود این نیست و مبادا بعضى همین موضوع به این روشنى و وضوح را ندیده بگیرند و درباره غلط بودن شعار وحدت حوزه و دانشجو قلمفرسایى کنند». این را همه مىفهمند. نه امام و نه دیگر بزرگواران نخواستند بگویند که دانشگاهها جمع شوند بروند قم یا بشوند شعبهاى از حوزه قم یا اینکه حوزه قم جمع بشود بیاید توى دانشگاهها حل شود و یا بشود شعبهاى از آنها. هیچکس این را نخواست و مطرح نکرد. مسئله این است که ما دو نهاد اصیل دانشجویى داریم: یکى متوجه به کسب علوم مربوط به فهم و تبلیغ دین و نوآورى در مباحث دینى و نوآورى در فهم مسائل روز و حادثشونده در زندگى است که این حوزه است.
و کارش عبارت است از تحقیق در مسائل دینى و فراگرفتن احکام الهى در همه شئون زندگى. آن هم نه فقط در آنچه که مربوط به کنج محراب یا کنج خانه است بلکه در قلمرو وسیع زندگى بشر. این گروه، این را باید فرابگیرند، احکام جدیدش را تحقیق کنند، ناخالصىها و ناسرهها را از آن بزدایند و آن را با زبان مناسب، در هر جامعهاى و هر زمانى و هر مخاطبى، به رساترین شکل ممکن، به مخاطبان برساند.
این، وظیفه آن نهاد حوزهاى است و اسمش «حوزه علمیه» است. یک نهاد دانشجویى دیگر داریم که این نهاد دانشجویى، ناظر است به اداره امور زندگى مردم منهاى مسائل مربوط به دین. مردم معاش دارند، کسب دارند، ساختمان دارند، راهدارند، جسم دارند، شناسایىهاى گوناگون لازم است، تحقیق در امور زندگى مردم لازم است.
علوم مختلف و انواع و اقسام دانشها، براى بهتر کردن و راه انداختن زندگى مردم، وجود دارد. این نهاد هم مشغول فراگیرى این دانشهاست که اینها را فرابگیرد و در آنها متخصص و صاحبنظر شود. درباره آنها تحقیق کند و آنها را براى پیاده شدن در جامعه آماده کند. تحقیقات نو، دنیایى را جذب کند، و خودش به نوبه خود، تازههایى در این دانشها بیافریند و به بشریت عرضه کند. این هم یک نهاد دانشجویى دیگر. حالا اگر هر دوى این دو نهادهاى دانشجویى خوب کار کنند و با هم رابطه متقابل دوستانه و از خود دانستن یکدیگر داشته باشند، معنایش این خواهدشد که این جامعه، هم دینش، هم دنیایش آباد خواهد شد. آنها جهتگیرى زندگى او را تصحیح مىکنند، اینها حرکات زندگى او را تسهیلمىکنند. آنها فکر و ذهن و روح او را، آنچنان از زشتىها و نادرستىها مىآلایند که بفهمد به کجا باید حرکت کند و اینها وسیله این حرکت را بهدست او مىدهند، تا حرکت کند. وحدت در اهداف کلّى وحدت در کامل ساختن این ملت و این کشور و حرکت با یکدیگر و عبور در دو خط موازى بدون اصطکاک با هم یعنى، هر دو، کار خودشان را بکنند، اما براى یک هدف. آن هدف، ساختن و کامل کردن ملت و کشور ایران است. اینجور باید حرکت کرد». (بیانات مقام معظم رهبرى در دیدار دانشجویان، به مناسبت روز وحدت حوزه و دانشگاه ۷۲/ ۹/ ۲۴) «هدف این است که همه به سمت ایجاد یک جامعه اسلامى پیشرفته مستقل، جامعه امام، جامعه پیشاهنگ، جامعه الگو، ملت شاهد ملتى که مردم دنیا با نگاه به او جرأت پیدا کنند، تا فکر تحول را در ذهن خودشان بگذرانند و در عملشان پیاده کنند حرکت نمایند. در راه ایجاد چنینکشور و جامعه و ملتى، علاجى جز این نیست که دانشجو و طلبه، حوزه و دانشگاه، روحانى و روشنفکرِ تحصیلکرده، در کنار هم، دوشبهدوش هم و با هم، به سمت یک هدف حرکت کنند بدون این نمىشود.
او متدین است و این آگاه به مسائل جهان و مسائل روز». (بیانات مقام معظم رهبرى در دیدار طلاب حوزه هاى علمیه و دانشجویان دانشگاهها، به مناسبت روز وحدت حوزه و دانشگاه، ۶۹/ ۹/ ۲۸) و این بسیار متفاوت است با آنچه در غرب وجود دارد زیرا در غرب در یک برهه زمانى (قرون وسطى- قرن پنجم تا قرن پانزدهم میلادى) شاهد تسلط کامل کلیسا بر تمام عرصه هاى زندگى و طرد هر آنچه با آموزه هاى کلیسا مخالف است، مى باشیم و در برهه دیگر (عصر نوزایى- قرن شانزدهم به بعد) با وقوع رنسانس شاهد کنار زدن کلیسا از عرصه اجتماع و محصور کردن آن در کلیساو به تبع آن کنار زدن دین (مسیحیت) از تمامى عرصه هاى زندگى بشرى و حتى از علم و هنر و سکولاریزاسیون هستیم که پیامد آن گسست میان علم و دین و جدایى دین و علم جدید بود و به این ترتیب علم در غرب ماهیتى سکولار پیدا نمود.
-
نویسندهنوشته ها
- شما برای پاسخ به این جستار باید وارد تارنما شوید.