۴۱٫ . خواهشا رک و راست بفرمایید که آیا تماسى بین جبرئیل و حضرت مریم(س) صورت گرفت و حضرت مریم باردار

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • نویسنده
    نوشته ها
  • #1528
    adyanuniv
    سرپرست کل
    1. . خواهشا رک و راست بفرمایید که آیا تماسى بین جبرئیل و حضرت مریم(س) صورت گرفت و حضرت مریم باردار شدند؟

    قرآن کریم درباره حامله شدن حضرت مریم چنین مى گوید: «در این کتاب [آسمانى قرآن‏] مریم را یاد کن، آن هنگام که از خانواده اش جدا شد، و در ناحیه شرقى [بیت المقدس‏] قرار گرفت و میان خود و آنان حجابى افکند [تا خلوتگاهش از هر نظرى براى عبادت آماده باشد] در این هنگام، روح خدا را به سوى او فرستادیم و او در شکل انسانى بى عیب و نقص بر مریم ظاهر شد.

    او [سخت ترسید]. گفت: «من از شر تو به خداى رحمان پناه مى برم اگر پرهیزکارى». گفت: «من فرستاده پروردگار توام [آمده ام‏] تا پسر پاکیزه اى به تو ببخشم. [مریم از این جمله سخت نگران شد و] گفت: «چگونه ممکن است براى من فرزندى باشد؟ در حالى که تاکنون انسانى [از طریق ازدواج‏] با من تماس نداشته، و زن آلوده اى هم نبوده ام [تا از طریق نامشروع بچه دار شوم‏]». گفت: «مطلب همین است [نه شوهر داشته اى و نه آلوده بوده اى‏]. پروردگارت فرموده این کار براى من آسان است.

    [ما او را مى آفرینیم، تا قدرت خویش را آشکار سازیم‏] و او را براى مردم نشانه اى قرار دهیم و رحمتى باشد از سوى ما و این امرى است پایان یافته و حتمى [و جاى هیچ گفتگو ندارد]. سرانجام [مریم‏] به او بار دار شد…» (۱).

    این آیات مى گویند باردار شدن مریم با قدرت خداوندى بوده نه غیر آن و این کار براى خداوند آسان است چرا که خداوند اراده اش از مرادش تخلف نمى کند تا به چیزى امر کند که موجود باش، موجود مى شود. یا در سوره آل عمران مى فرماید: «خدا انجام مى دهد آن چه را بخواهد» (۲). خدا حضرت آدم (ع) را بدون پدر و مادر آفرید، و حضرت یحیى را در دوران پیرى به زکریا داد این هم بعدى ندارد که با اراده خویش مریم را باردار نماید.

    در این که چگونه این فرزند به وجود آمد آیا جبرئیل در پیراهن او دمید… در قرآن سخنى به میان نیامده است (۳)، ولى در برخى روایات این مسأله تبیین شده است.

    در روایتى از امام باقر (ع) آمده است که جبرئیل در ذیل دامن او [به امر خداوند] دمید در همان لحظه بچه در رحم مریم به وجود آمد و کامل شد و به اندازه اى که در رحم زن نه ماه مى ماند… (۴). در نتیجه مى توان گفت باردار شدن مریم به امر خداوند و با دمیدن جبرئل بوده است.

     

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • شما برای پاسخ به این جستار باید وارد تارنما شوید.
دکمه بازگشت به بالا
بستن