مستبصرین

مستبصر الجزایری دکتر عبدالباقی قرنه :مهمترین تحول در انسان، تحول فکر و اندیشه است

مستبصر الجزایری دکتر عبدالباقی قرنه :مهمترین تحول در انسان، تحول فکر و اندیشه است

در جریان سلسله نشست‌های تخصصی معاونت تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی، دکتر «عبدالباقی قرنه الجزایری»، نویسنده و پژوهشگر بزرگ اهل سنت، که سالهاست به مذهب شیعه گردیده، مهم‌ترین تحول در انسان را تحول در فکر و اندیشه دانست.
به گزارش سرویس فرهنگی پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی در این نشست که با استقبال حاضران مواجه شد، این نویسنده‌ی بزرگ مشرّف شده به مذهب شیعه، تحولات اعتقادی را عمیق و تأثیرگذار دانست و با اشاره به سیر ۳۰ ساله گرایش پیروان مذاهب دیگر به شیعه، گفت: در طول تاریخ به خصوص در زمان بنی‌امیه فضای تیره‌ای برای شیعیان به وجود آمده و همین باعث پنهان ماندن گوهر شیعه گشته بود.

وی افزود: من معتقدم در حال حاضر عده زیادی از علمای اهل تسنن به حقیقت شیعه آگاهی یافته‌اند اما به دلایلی از حقیقتی که به آن دست یافته‌اند، صحبتی نمی‌کنند.

وی با بیان این مطلب که تا آخر عمر برای شناساندن گوهر معنایی مذهب شیعه تلاش می‌کنم، بیان داشت: در گذشته از طریق ابزارهای مختلف مانع از آشنایی اهل تسنن با مضامین شیعی می‌شدند اما اکنون به لطف اینترنت و تجهیزات مخابراتی، دیگر ایجاد این ممنوعیت‌ها مقدور نیست و همه می‌توانند با افکار یکدیگر آشنا شده و بر هم تأثیر بگذارند.

وی که نویسنده‌ی کتبی چون «قرائت فی سلوکه»، «حیات معادیه» و «الذین فی قلوبهم مرض» می‌باشد، به جایگاه مستبصرین در نزدیکی اهل تسنن، با شیعیان اشاره کرد و با تأکید بر اهمیت مستبصرین یادآور شد: اگر هزار نفر از علمای شیعه را بیاورید که برای اهل سنت حرف بزنند، کسی گوش نخواهد کرد اما یک مستبصر چون پیش از این مذهبی دیگر داشته و الآن شیعه شده است، حرفش خریدار دارد و با داشتن ۲ تجربه‌ی اعتقادی می‌تواند پلی میان اهل تسنن و شیعیان باشد.

«دکتر عبدالباقی قرنه الجزایری» که متولد سال ۱۹۵۷ میلادی است پس از اتمام سخنرانی‌اش با سؤالات حاضران مواجه شد که در پاسخ به سؤالی در رابطه با سیر گرایش او به مذهب شیعه گفت: تنها می‌توانم بگویم که بیدار شدم.

وی در رابطه با برداشت‌های مثبت و منفی وی از شیعه در زمانی که در الجزایر مذهب مالکی داشت، خاطرنشان ساخت: آنجا اصولاً منابعی از شیعه به دست ما نمی‌رسید که بخواهیم نسبت به آن برداشت مثبت یا منفی داشته باشیم چرا که آزاد نبودیم، اما من با ورود به سوریه و آشنایی با شیعه، به این مذهب گرایش یافتم.

وی همچنین در مورد آموزش‌های عقیدتی که در دوران سنی بودنش داشته است، یادآور شد: مذاهب سنی چون مالکی و شافعی و… همه اسم است و تفاوت چندانی با یکدیگر ندارد، اما آنچه برای ما بود، آموزش‌هایی مبتنی بر وهابیت بود و به این شکل، ارتباط ما را با جهان شیعه قطع کرده بودند.

وی که «استاد حیدر» نویسنده کتاب «الامام الصادق و مذاهب الرابعه» را مشوق خود برای تشرف به شیعه می‌داند، در ادامه با انتقاد شدید از برخورد وهابیون با شیعیان که باعث شده است این نویسنده برجسته، ۱۸ سال از کشور خود دور بماند، گفت: یکی از تأکیدات آموزش‌های اسلامی، حرمت نهادن بر انسان‌ها حتی جنازه‌های ایشان است اما شما کدام یک از اهل بیت(ع) را سراغ دارید که در زمان شهادت با احترام دفن شده باشند؟

http://fa.estebsar.ir/?p=630

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن